1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Eigen bijdrage CAK

Auteur Bericht
Linda Geplaatst: zondag 30 Augustus 2015 16:13
Afgelopen vrijdag kreeg mijn cliënt via het CAK een factuur voor zijn eigenbijdrage en dat was even schrikken zeg.
Het bedrag voor het eerste half jaar was 2500 euro terwijl mijn cliënt klasse 2 heeft en voorheen zijn eigen bijdrage 900 euro per jaar was dat van zijn budget af werd gehaald.

Mijn cliënt heeft echter geen loterij gewonnen of erfenis gehad en zijn salaris is ook niet vier keer zo hoog geworden. De eigenbijdrage wordt bepaald dmv wat is opgegeven bij de belastingdienst en ze hebben echt geen wereldinkomen waardoor de eigenbijdrage ineens zo enorm hoog kan zijn.

Bij een klasse 2 waar het budget +- 5600 euro houd je op deze manier 600 aan budget over en de rest mag uit eigen zak dus betaald gaan worden volgens de nieuwe regels. Dat de eigenbijdrage vier keer zo hoog is geworden, is nergens terug te vinden en is ook niet gecommuniceerd met mijn cliënt.

Is het mogelijk om het budget onmiddellijk te stoppen, want voor het volgende half jaar staat natuurlijk weer dit bedrag klaar en het mag duidelijk zijn dat mijn cliënt dit niet uit eigen zak kan gaan betalen.

Aankomende week maar in bezwaar gaan bij het CAK en hopen dat er fout is gemaakt, maar als dit niet het geval is dan is het duidelijk dat straks geen enkele volwassenen nog een PGB kan nemen, want het is niet te betalen.

Is mijn cliënt de enige met dit probleem?
M.C.T Geplaatst: maandag 31 Augustus 2015 10:55
Op de site van het CAK staat een rekentool, waarmee U kunt uitrekenen wat de EB zou moeten zijn.
Dit jaar is de WTCG afgeschaft, waardoor je maximaal 50% meer betaalt.
Opzeggen is een optie, maar let op! Als uw cliënt nu onder de WLZ valt betaalt hij nu geen eb voor de gemeente voor hulpmiddelen en huishoudelijke hulp. Zegt hij de WLZ op dan gaat hij eb aan de gemeente betalen. In dat geval komt hij dus van de regen in de drup.

Overigens het CAK is ook begonnen met het innen van EB 2013., tegelijk met 2015. Dat loopt behoorlijk op.
Linda Geplaatst: maandag 05 Oktober 2015 10:28
We zijn weer wat verder in deze casus. Het bleek dat de gemeente nogal wat steken heeft laten vallen.
Mijn client had een doorlopende indicatie tot 2019 en mijn client heeft geen brief ontvangen met daarin de berekening van de eigen bijdrage. (dit zal volgens Per Saldo wel zo moeten zijn)

Ook contact opgenomen met het CAK en daar blijkt dat de gemeente alle informatie met betrekking tot de eigen bijdrage veel te laat bij het CAK heeft aangeleverd uiterlijk moest het CAK het in maart hebben. Mijn client had al in januari de eerste acceptgiro moeten krijgen met zijn eigen bijdrage, dan was duidelijk geweest hoe hoog deze was en hadden we direct aan de bel getrokken en eventueel het PGB stop gezet.

Per Saldo zegt dat de gemeente zelf zijn eigen bijdrage mag bepalen en ze zijn er mee bezig om dit voor te leggen bij de tweede kamer, maar ja daar heeft mijn client op dit moment niks aan natuurlijk.

Mijn client kan die 360 euro eigen bijdrage niet betalen per maand en ik heb dan ook gezegd dat het beter is om zijn PGB stop te zetten en dat is dan ook gedaan. Komt er op neer dat er dus weer een pgb is komen te vervallen.

Een ander client met een inkomen van 700 euro in de maand (21 jaar) heeft een eigen bijdrage van 40 euro in de maand (want ze rekenen bij de eigen bijdrage het inkomen van moeder mee. Ze heeft een moeder die in de bijstand zit en omdat ze bij haar moeder nog inwoont is moeder gekort in haar uitkering en moet dochter 250 per maand aan moeder betalen. Dan moet ze nog haar eigen ziektekostenverzekering betalen en op deze manier houd ze niet veel over om te sparen om eventueel op zichzelf te gaan wonen.

Moeder had vroeger ook een PGB maar deze is ook wegbezuinigd een bezwaar heeft weinig uitgemaakt toen bij het CIZ. Ondertussen is moeder depressief geworden en in een jaar tijd zeker 20 kilo aangekomen en ze komt de deur niet meer uit het huis krijgt ze niet op orde en de administratie al evenmin. We gaan dus maar eens contact opnemen met de gemeente om te proberen weer een PGB voor haar te krijgen. Ze komen nu gelukkig thuis bij de client, dus dan kunnen ze met eigen ogen zien, dat het zonder begeleiding volledig spaak loopt.
I.E Geplaatst: maandag 05 Oktober 2015 17:06
Een pgb is volgens mij ook niet bedoeld om van te sparen
Linda Geplaatst: woensdag 07 Oktober 2015 11:40
Misschien toch even beter lezen CJ5!

Er staat namelijk nergens dat ze van het PGB aan het sparen is. Er staat dat ze een inkomen heeft van 700 euro en mee moet betalen aan de uitkering van haar moeder en op die manier niet kan sparen om op zichzelf te gaan wonen.
Waaruit haal jij dat ze van het PGB wil sparen?
M.C.T Geplaatst: woensdag 07 Oktober 2015 11:44
Bij regieverlies ligt een PGB niet voor de hand.
I.E Geplaatst: woensdag 07 Oktober 2015 12:50

Misschien toch even beter lezen CJ5!

Er staat namelijk nergens dat ze van het PGB aan het sparen is. Er staat dat ze een inkomen heeft van 700 euro en mee moet betalen aan de uitkering van haar moeder en op die manier niet kan sparen om op zichzelf te gaan wonen.
Waaruit haal jij dat ze van het PGB wil sparen?




Als jij zegt dat ze een eigen bijdrage heeft van 40 euro dan ga ik er vanuit dat ze 700 euro heeft in de vorm van een uitkering zoals een PGB als je namelijk gewoon in loondienst geld verdient heb je geen eigen bijdrage dus vandaar en dat ze haar moeder moet betalen omdat ze daar onderdak heeft lijkt me vrij logisch.
M.C.T Geplaatst: donderdag 08 Oktober 2015 12:09
Uitkering en loon uit werk zijn beide inkomens, waaruit eb betaald moet worden.
PGB is geen inkomen, maar omdat je PGB hebt moet je EB betalen over inkomen. Duidelijk zo?
Gast Geplaatst: donderdag 05 November 2015 09:57
Voor mij was dit allemaal al duidelijk, maar misschien word ik verkeerd begrepen.

We zijn namelijk in bezwaar gegaan tegen die eigenbijdrage en we zijn in ons gelijk gesteld. Ze hebben een enorme fout gemaakt in de berekening.
M.C.T Geplaatst: donderdag 05 November 2015 11:47
Proficiat!
Roos Geplaatst: woensdag 25 November 2015 22:56
gefeliciteerd.maar weer een gedoe. EN EEN HELEBOEL ZORG . Pgb is bedoeld om je administratie op orde te hebbenis zeker ook een onderdeel. En niet in problemen te komen
Ik zie zoveel mensen in nood. EN IK OOK . jE WORDT NIET GEHOORD.
. en ik zou het zeer wenselijk achten. dat mensen in reacties even nadenken voor ze iets zeggen .
ERGER ME SUF. PGB IS niet om te sparen . In het hele gesprek gaat het er niet over .
Diegene die zo schrijft is diegene die zo denkt. En kennelijk mee bezig.
het is verdorie een hoop zooitje ongeregeld bij de gemeente.
En als mensen ziek zijn en zich niet altijd kunnen verwoorden is dat ernstig.
Ik ben bl ij met deze mensen. Het is gelukt en terecht.


Voorts denk ik dat de gemeente en svb veel geld over hebben dit jaar aan budgetten die mensen toegekend zijn.
sorry excuses enz. maar we betalen wel cak. en hoeveel mensen hebben hun budgetten niet in kunnen zetten.
waar gaat dat geld naar toe wat bedoeld was voor zorg.


dit kan niet
en aub alleen reageren als je er de dupe van bent geen mensen die maar lopen te klagen over fraude. en het moest anders
dat is een ander onderwerp en daar kun je terecht op vele sites of in den haag op straat staan enz protesteren enz.
noem maar op . of en onderwerp op deze site maken. Snoer mensen niet de mond op vragen die ze hebben . Het voegt niets toe aan vele gesprekken en spreek mensen aan die fraude gepleegd hebben dus letterlijk. zodat de communicatie helder blijft dank je hartelijk.
Is dat nu zo moeilijk





:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Linda Geplaatst: vrijdag 27 November 2015 10:04
Hallo Roos,

Gelukkig lees jij tenminste goed, want ik had het inderdaad nergens over sparen van het PGB. Ik had het erover dat jeugd moet gaan betalen aan de bijstand van een ouder en op die manier niet kan sparen voor haar eigen later.

De gemeente gaat volledig voorbij aan het feit dat ze te maken hebben met mensen met een aandoening, want mijn client durft geen contact op te nemen met instanties. Hij had zelf die rekening van €2500 betaald om dit gesprek te ontwijken.

Nu heeft mijn client weer een brief ontvangen dat ze zijn pgb stopzetten, want hij werkt niet mee aan de herindicatie.
De eerste keer hadden ze een brief gestuurd in de vakantieperiode en een afspraak voor twee weken later. Dus mijn client wist niks van de brief af en was ook niet thuis. De tweede keer hadden ze gewoon een datum geprikt en dan kan mijn client niet en die afspraak is afgebeld en ze zouden bellen voor een nieuwe afspraak. Staat er toch gewoon iemand aan de deur die dag en er wordt niet opnieuw gebeld voor een nieuwe afspraak. Twee weken geleden is er gebeld en komen ze weer met tijdstippen dat mijn client niet kan, want hij werkt gelukkig gewoon. En nu deze brief.

Ach het maakt ook allemaal niet echt veel meer uit, want door alle stress omtrent het PGB heb ik mijn client aangeraden het PGB maar stopt te zetten. Hij ligt er van wakker en is bang voor elke brief van de SVB of het CAK. Dit is dus wat ze in de hand werken door alle fouten die ze maken.

Te treurig voor woorden, maar het is niet anders.
Star Counseling Geplaatst: zaterdag 28 November 2015 21:30
Ik wil niet heel vervelend doen en weet ook echt wel dat mensen soms uit nood hun hulp stopzetten (door te hoge eigen bijdrage bijv.) terwijl ze niet zonder deze hulp kunnen.
Maar als ik dan lees dat je iemand adviseert om de hulp stop te zetten, kan dat wel zomaar? Als je de hulp stop kunt zetten, was die hulp dan echt nodig? Of is de verwachting dat die cliënt nu vreselijk gaat vastlopen?
Ik zou, ondanks alle herindicatie-ellende en de stress die dat oplevert en ondanks alle eigenbijdrage ellende, nooit adviseren om hulp stop te zetten, tenzij iemand zonder die hulp ook kan functioneren en dan was het sowieso niet nodig om de hulp nog te verlengen, omdat de cliënt het dan zonder de hulp ook wel zal redden. Ik zou eerder aanbieden om de post van SVB en CAK etc. samen open te maken, zodat ik de stressreactie van de cliënt daarop kan opvangen en de cliënt kan kalmeren als het angst of stress oproept. Ik zou aanbieden contact op te nemen met de gemeente en bij het keukentafelgesprek aanwezig te zijn (dat doe ik ook al bij diverse cliënten) als ik merk dat alles teveel angst en stress oproept.

Ik ben dus benieuwd waarom je adviseert de hulp maar stop te zetten.
Linda Geplaatst: zondag 29 November 2015 19:16
Ik heb hem geadviseerd te stoppen met het PGB omdat het hem zo ontzettend veel stress oplevert en omdat de eigenbijdrage in 2016 wel enorm hoog wordt met als resultaat dat hij netto een budget overhoud van €500,- en de rest is eigenlijk eigen bijdrage.
Samen de post openmaken? dat werkt niet want hij ziet het logo op de envelop en kan niet wachten tot ik er weer ben. Hij zit al in angst te wachten op de postbode en is blij als het zaterdagmiddag en er twee dagen geen post is van de SVB of het CAK.
Stoppen met het PGB haalt deze stress weg.

Hoeveel mensen hebben nu hulp nodig die het ook niet meer krijgen, als het niet te betalen is dan houdt het gewoon op. Ik wil absoluut niet dat mijn cliënt in de financiële problemen komt en dat is wat je nu kan verwachten met een eigenbijdrage van €360 per maand.

Gewoon redelijk zijn, het PGB is voor volwassenen met een baan niet meer weggelegd zonder bizar hoge eigenbijdrage.
Elmie Geplaatst: woensdag 02 December 2015 20:13
Eigen bijdrage is 12,5 % van je bruto inkomen, netto betaal je dus 20%. Degene die nu al klagen voor eigen bijdrage ziekenfonds, nou die kosten komen daar nog bovenop.
Voor velen is dit niet meer te betalen. Als het oudjes zijn is iedereen in rep en roer. Gaat het om 18 tot 65 jaar dan worden ze als fraudeurs gezien lijkt het wel. PGB is zorg waarbij jezelf de regie houdt, en vaste vertrouwde zorg hebt, en niet zoals zorg in natura iedere dag iemand anders. Iedere euro pgb moet je verantwoorden en kan je echt niet sparen zoals sommige denken.
Linda Geplaatst: donderdag 03 December 2015 09:56
Gewoon goed lezen wat ik heb gezegd.
Ik zei namelijk dat ze de uitkering van haar moeder moet aanvullen en op die manier niet kan sparen voor later. Ik heb nergens gezegd dat ze niet kan sparen van het PGB. Het PGB wordt gewoon besteed aan begeleiding.
Roos Geplaatst: woensdag 30 Maart 2016 22:59
[quote="Linda_275"]Ik heb hem geadviseerd te stoppen met het PGB omdat het hem zo ontzettend veel stress oplevert en omdat de eigenbijdrage in 2016 wel enorm hoog wordt met als resultaat dat hij netto een budget overhoud van �500,- en de rest is eigenlijk eigen bijdrage.
Samen de post openmaken? dat werkt niet want hij ziet het logo op de envelop en kan niet wachten tot ik er weer ben. Hij zit al in angst te wachten op de postbode en is blij als het zaterdagmiddag en er twee dagen geen post is van de SVB of het CAK.
Stoppen met het PGB haalt deze stress weg.

Hoeveel mensen hebben nu hulp nodig die het ook niet meer krijgen, als het niet te betalen is dan houdt het gewoon op. Ik wil absoluut niet dat mijn cli�nt in de financi�le problemen komt en dat is wat je nu kan verwachten met een eigenbijdrage van �360 per maand.

Gewoon redelijk zijn, het PGB is voor volwassenen met een baan niet meer weggelegd zonder bizar hoge eigenbijdrage.[/quote


kennelijk snapt mevr counseling niet de stress die er mee te maken heeft. Het is niet zomaar een brief openen het is niet zomaar gemeente het is niet zomaar pgb niet zomaar svb en dan er bij mag mevr counseling dit wel zeggen maar niemand mag mensen in het pgb helpen met counseling als die mevr dat zo vindt . en IK BLIJF ER BIJ. hELP DIE MENSEN AL MOET HET GRATIS .
Roos Geplaatst: donderdag 31 Maart 2016 00:11
ik heb vele zaken door gelezen.
En ik moet eerlijk zeggen dat 2015 en 2016 een zwaar jaar was voor budgethouders. ikheb het nu even niet over de stress van een hulpverlener.

Een budghethouder heeft een beperking dit jaar was gaat mijn pgb door of niet . voor mensen die een baan hebben met een beperking en ondersteund worden door begeleiding of zorg. Was het heel onzeker hoe hun toekomst eruit zag. En dat is niet niets.
Hoe vaak heb ik gedacht ik stop er mee met uitzoeken. Het deed me zon pijn . Wat was mijn toekomst. Zoveel pgb houders die met vallen en opstaan zoveel bereikt hebben. Ik zeg we gaan door . En ik zet even alle ellende van pgb hulpverlenrs opzij. over loon enz. Hoeveel moet ik bij betalen per jaar. Ik ben er aan gewend en wil er niet over klagen. Het is zo. Echter help mensen eens zonder er baat bij te hebben. Al dt geklaag van hulpverleners. Ik heb jaren gevcohten voor een pgb of ondersteund. waren die zelfde hulpverleners ook bij het demonstreren voor pgb. Weinige.

Counselingburos bemiddelingsburos enz zijn voor mij niet gewenst. Ik wil heldere informatie geven aan pgb houders met eigen regie. Informatie betreffende pgb dient gratis te zijn. en samen uitwisselen .

Overigens mogen counselingsburos en bemiddelingsburos niet uit pgb betaald worden. wordt lid van per saldo. onze belangenbehartiger kost veel minder dan bovenstaande en is heel zuiver in antwoorden.

EIGEN REGIE
Star Counseling Geplaatst: donderdag 31 Maart 2016 00:23
[quote="Roos_89]
kennelijk snapt mevr counseling niet de stress die er mee te maken heeft. Het is niet zomaar een brief openen het is niet zomaar gemeente het is niet zomaar pgb niet zomaar svb en dan er bij mag mevr counseling dit wel zeggen maar niemand mag mensen in het pgb helpen met counseling als die mevr dat zo vindt . en IK BLIJF ER BIJ. hELP DIE MENSEN AL MOET HET GRATIS .[/quote]

beste Roos,
Jammer dat je je boosheid hier zo projecteert op diverse mensen zonder enige kennis van de achtergrond.
Voor jouw informatie: ik weet héél erg goed waar ik het over heb en ik snap het als geen ander. Ik ben namelijk ZELF PGB houder, moeder van een PGB houder en moeder van een gehandicapte dochter die al 3 jaar knokt om hulp en hulpmiddelen en tot op heden overal tegen muren aanloopt, waar ik nu ondanks eigen ziekte en rolstoelgebonden zijn en fysieke achteruitgang fulltime mantelzorger ben (onbetaald dus!!). De cliënten die ik daarnaast nog heb (want veel werken zit er in deze situatie niet meer in, maar ik doe mijn best) weten dat ik hen zeer trouw ben. Voor 2 cliënten heb ik vorig jaar ondanks uitblijven betaling van de SVB maandenlang doorgewerkt, omdat ik hen niet in de steek kon/wilde laten om fouten van de SVB waar zij niets aan konden doen.
Ik help o.a. deze cliënten met ernstige psychiatrische problematiek met hun post en het dealen met al deze instanties en herindicaties en hoe verrot het momenteel ook is, en hoeveel stress het ook oplevert (stress die ik dus ook in eigen situatie aan den lijve ondervindt, zowel in eigen situatie als die van 2 van mijn kinderen, bezwaarprocedures, 12!!! keukentafelgesprekken in minder dan een jaar, ingebrekestellingen en nu zelfs rechtszaken) zal ik nooit adviseren om maar te stoppen met het PGB, want dan zitten deze mensen zonder zorg en dat kan ook niet! Als ik het kon zou ik mijn hulp gratis aanbieden, maar helaas moet ik ook gewoon eten, huur betalen, zorgverzekering betalen etc. Ik krijg GEEN uitkering (heb daar geen recht op als zelfstandige, kan me niet verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid door mijn ziekte bijv.) en mijn tarieven zijn niet absurd hoog, ik kan er net van rondkomen. Ik help en adviseer soms gratis, maar kan dat maar beperkt doen, omdat ik anders zelf in de financiële problemen kom en ja ook ik betaal een eigen bijdrage voor mijn zorg aan het CAK!

En dat mijn bedrijf Star Counseling heet betekent nog niet dat ik counseling bied aan PGB houders, dat is jouw interpretatie. Naast begeleiding bied ik namelijk ook therapie in eigen praktijk (niet uit het PGB!!). Als je mijn profiel had bekeken dan had je dat kunnen lezen en ook dat ik zelf PGB houder ben en dus ook ervaringsdeskundige. Maar die moeite neem je niet, eerder bedien je je van retoriek en vooroordelen dan dat je je werkelijk verdiept in wat iemand te bieden heeft en vanuit welke achtergrond iemand op dit forum schrijft. Dat neem ik je kwalijk, want dat is ronduit kwetsend!!

Dus voordat je mensen gaat beschuldigen van zaken niet snappen en mensen niet helpen, zorg dan eerst dat je weet tegen WIE je zoiets zegt of richt je boosheid op de plek waar hij eigenlijk thuishoort (en dat is niet op dit forum, dat is bedoeld om elkaar te adviseren en te HELPEN!!!)
Roos Geplaatst: zaterdag 16 April 2016 22:13

Eigen bijdrage is 12,5 % van je bruto inkomen, netto betaal je dus 20%. Degene die nu al klagen voor eigen bijdrage ziekenfonds, nou die kosten komen daar nog bovenop.
Voor velen is dit niet meer te betalen. Als het oudjes zijn is iedereen in rep en roer. Gaat het om 18 tot 65 jaar dan worden ze als fraudeurs gezien lijkt het wel. PGB is zorg waarbij jezelf de regie houdt, en vaste vertrouwde zorg hebt, en niet zoals zorg in natura iedere dag iemand anders. Iedere euro pgb moet je verantwoorden en kan je echt niet sparen zoals sommige denken.




EN ZO IS DAT. laat dit de hulpverlener dit maar eens begrijpen. Eeen iemand die pgb heeft is niet verantwoordelijk voor de financiele problemen van een hulpverlener. Wel verantwoordelijk dat deze kwalitatief goede hulp in koopt die passend is voor de persoon zelf,
En zorg. Snapt dit de hulpverlener op de nationale hulpgids dit nog. In vele gevallen niet. En wat ik niet wil is dat iemand solliciteert om een baan. Ik wi l vooruit komen en na een paar jaar zeggen dankjewel nederland dankjewel pgb. En daarvoor kies ik mijn hulp
En een hulpverlener dient dat in bepaalde opzcihten te weten, Ik wil geen hulp die een slachtofferrol in stand hout .En dat is pgb niet meer. Helaas. En ik denk dat dat mij het meest raakt voor mezelf en die mensen die nog zoveel oer hebben om een plek in deze maatschaappij waarbij ze kunnen functioneren. pgb is commercieel . EN dat is nit goed voor sommige mensen . Zorg dient onbaatzuchtig te zijn in vele gevallen. Voor niets werken hoeft niet maar wel dat een hulpverlener niet afhanklijk wordt van een hulpvrager financieel. Echter dit is tot nu toe wel. En zo gegroeid. En zeker op de nationale hulpgids.
M.C.T Geplaatst: zondag 17 April 2016 11:30
Als opdrachtgever en werkgever dient PGB houder zich te gedragen als een goed werkgever. Ook dat is een verplichting. Tegelijk is het een markt van vraag en aanbod.
Dat wringt nog wel eens. Het wordt helemaal moeilijk als er problemen met regievoering zijn en daarbij hulp nodig is. Opdrachtgeversschap en opdrachtnemersschap kunnen zo vervagen.
Roos Geplaatst: zaterdag 19 November 2016 06:44

Ik wil niet heel vervelend doen en weet ook echt wel dat mensen soms uit nood hun hulp stopzetten (door te hoge eigen bijdrage bijv.) terwijl ze niet zonder deze hulp kunnen.
Maar als ik dan lees dat je iemand adviseert om de hulp stop te zetten, kan dat wel zomaar? Als je de hulp stop kunt zetten, was die hulp dan echt nodig? Of is de verwachting dat die cli�nt nu vreselijk gaat vastlopen?
Ik zou, ondanks alle herindicatie-ellende en de stress die dat oplevert en ondanks alle eigenbijdrage ellende, nooit adviseren om hulp stop te zetten, tenzij iemand zonder die hulp ook kan functioneren en dan was het sowieso niet nodig om de hulp nog te verlengen, omdat de cli�nt het dan zonder de hulp ook wel zal redden. Ik zou eerder aanbieden om de post van SVB en CAK etc. samen open te maken, zodat ik de stressreactie van de cli�nt daarop kan opvangen en de cli�nt kan kalmeren als het angst of stress oproept. Ik zou aanbieden contact op te nemen met de gemeente en bij het keukentafelgesprek aanwezig te zijn (dat doe ik ook al bij diverse cli�nten) als ik merk dat alles teveel angst en stress oproept.

Ik ben dus benieuwd waarom je adviseert de hulp maar stop te zetten.




Wat klinkt dit allemaal makkelijk. maar zo is het niet. En wat kost dit allemaal aan begeleidiNG uit het pgb . wat er nIEt voor bedoeld is. Ik denk dat de kern totaal niet gepakt wordt . Ja vele mensen zijn gestopt het is te zwaar. Dat wil niet zeggen dat ze HULP NODIG HEBBEN.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.