1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Loondienst/regeling dienstverlening aan huis?

Auteur Bericht
Nienke Geplaatst: dinsdag 17 Februari 2015 23:02
Hallo,

Ik kom het volgende tegen op nationalehulpgids.nl:
in loondienst: je bent in dienst bij een Hulpvrager
via de Regeling Dienstverlening aan Huis: je werkt zelfstandig bij een pgb houder, maar niet meer dan 3 dagen per week

Ik ben geen zzper maar werk op zich wel zelfstandig bij een pgb houder want ik hoor niet bij een instelling of iets dergelijks.
Ben ik nu in loondienst of val ik onder de regeling dienstverlening aan huis?
Ik denk dat ik in loondienst ben maar ik weet het dus niet zeker. Kan iemand mij verder helpen?

Groeten,

Nienke
M.C.T Geplaatst: woensdag 18 Februari 2015 10:51
Je bent dus in loondienst volgens de regeling dienstverlening aan huis.
Echter opdrachtgever hoeft geen premies voor de WIA en loonbelasting in te houden en je bent evenmin verzekerd voor de WW en nauwelijks voor doorbetaling bij ziekte.
Nienke Geplaatst: woensdag 18 Februari 2015 14:12

Je bent dus in loondienst volgens de regeling dienstverlening aan huis.
Echter opdrachtgever hoeft geen premies voor de WIA en loonbelasting in te houden en je bent evenmin verzekerd voor de WW en nauwelijks voor doorbetaling bij ziekte.



Dus in dat geval hoef ik verder niks met de belasting en premies te regelen toch?
Gewoon mijn belastingaangifte doen en de inkomsten opgeven.
Valt dit dan onder 'inkomen uit werk en woning' of 'resultaat uit overige werkzaamheden'?
Want wat ik op deze site lees:

Loondienst
Als je in loondienst bent heb je niets met omzetbelasting (BTW) te maken. Wel moet je je inkomsten opgeven als inkomsten bij de aangifte inkomstenbelasting. Je verdiensten geef je aan als "inkomen uit werk en woning" op je aangifte inkomstenbelasting

Regeling Dienstverlening aan Huis
Je hebt niets met omzetbelasting (BTW) te maken. Je verdiensten geef je aan als "resultaat uit overige werkzaamheden" op je aangifte inkomstenbelasting.

Daarom vroeg ik me ook af welk van de twee op mij van toepassing is.
Nationale Hulpgids team Geplaatst: woensdag 18 Februari 2015 14:25
Beste Nienke,

Heb je een zorgovereenkomst getekend met de hulpvrager, maar sta je niet ingeschreven bij de KvK? Dan ben je inderdaad in loondienst of werk je via de Regeling dienstverlening aan huis.

Het verschil hiertussen is dat je bij de Regeling dienstverlening aan huis maximaal 3 dagen per week werkt, waardoor je volgens de Belastingdienst niet in loondienst bent. Je krijgt dan het volledige bedrag uitbetaald en je moet zelf de werkzaamheden opgeven bij de Belastingdienst.

Als je in loondienst bent, worden er loonbelasting, premie volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen ingehouden door je werkgever. Op je loonstrookje kun je zien of dit het geval is.

Ik hoop dat dit het wat duidelijker voor je maakt!

Vriendelijke groet,

Jolien Ruiter
Nationale Hulpgids
Gast Geplaatst: woensdag 18 Februari 2015 14:35

Beste Nienke,

Heb je een zorgovereenkomst getekend met de hulpvrager, maar sta je niet ingeschreven bij de KvK? Dan ben je inderdaad in loondienst of werk je via de Regeling dienstverlening aan huis.

Het verschil hiertussen is dat je bij de Regeling dienstverlening aan huis maximaal 3 dagen per week werkt, waardoor je volgens de Belastingdienst niet in loondienst bent. Je krijgt dan het volledige bedrag uitbetaald en je moet zelf de werkzaamheden opgeven bij de Belastingdienst.

Als je in loondienst bent, worden er loonbelasting, premie volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen ingehouden door je werkgever. Op je loonstrookje kun je zien of dit het geval is.

Ik hoop dat dit het wat duidelijker voor je maakt!

Vriendelijke groet,

Jolien Ruiter
Nationale Hulpgids



Hoi Jolien,

Bedankt voor je antwoord!
Ik zal maar 1 dag in de week bij deze hulpvrager werken. Dus ik neem aan dat ik dan onder de regeling dienstverlening aan huis val?
Ik neem aan dat het per hulpvrager bekeken wordt en niet qua al je werkdagen bij andere werkgevers binnen en buiten pgb toch?

Groeten,

Nienke
Nationale Hulpgids team Geplaatst: woensdag 18 Februari 2015 15:35


Hoi Jolien,

Bedankt voor je antwoord!
Ik zal maar 1 dag in de week bij deze hulpvrager werken. Dus ik neem aan dat ik dan onder de regeling dienstverlening aan huis val?
Ik neem aan dat het per hulpvrager bekeken wordt en niet qua al je werkdagen bij andere werkgevers binnen en buiten pgb toch?

Groeten,

Nienke



Hoi Nienke,

Je spreekt af met je werkgever welke van de 2 je neemt. Sommige werkgevers willen alleen maar mensen in loondienst aannemen, ook al werk je er maar 1 dag in de week.

Het wordt inderdaad per werkgever bekeken, dus je kunt de hele week werken, als je maar niet meer dan 3 dagen per week bij dezelfde werkgever werkt.

Vriendelijke groet,
Jolien Ruiter
Nationale Hulpgids
Ans Geplaatst: donderdag 19 Februari 2015 17:49
Hoi Nienke,

Je valt inderdaad onder de dienstverlening aan huis en geeft het bij de belastingdienst op als overige werkzaamheden. Hou er wél rekening mee dat je inkomstenbelasting (36,5% of meer, afhankelijk van andere inkomsten) en ziektepremie (4,85%) af moet dragen.
Miranda Geplaatst: woensdag 24 Mei 2017 17:27
Dus als ik het goed begrijp moet je van je inkomsten die al super laag zijn nog eens meer dan 40% aftrekken? Dan hou je bijna niets over.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.