1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Reiskosten

Auteur Bericht
Elsa Geplaatst: woensdag 12 November 2014 13:32
Ik begrijp nog steeds niet hoe het werkt met reiskosten van een zzper bij een pgb client. Ik krijg 0,19 van de belasting terug. Wat kan ik voor reiskosten aan een client vragen? Hoeveel en hoe werkt het?
Linda Geplaatst: woensdag 12 November 2014 13:55
Reiskosten mogen niet betaald worden uit het PGB, je krijgt je onkosten al vergoed van de belastingdienst namelijk.

Vriendelijke groet,

Linda
Nelleke Geplaatst: woensdag 12 November 2014 17:00
Ik ben al een aantal weken met de SVB in gesprek over het factureren van reiskosten door ZZP-ers. Omdat in de andere contracten wel de mogelijkheid is om reiskosten op te voeren vind ik het raar dat er geen enkele mogelijkheid is om die afspraken vast te leggen op de PGB-contracten voor freelancers, tenminste niet de contracten die de SVB aanbiedt. Voorheen voegde ik de afspraken over reiskostenvergoeding zelf toe, maar nu met het trekkingsrecht in het verschiet wilde ik er wel zeker van zijn dat mijn facturen straks vergoed worden, inclusief km. vergoeding.

Verschillende medewerkers van de SVB hadden verschillende antwoorden op de kwestie, variërend van "het uurtarief moet gewoon inclusief reiskosten zijn omdat alles bij ZZP-ers aangemerkt wordt als omzet"tot "de belastingdienst vindt het niet goed" . Dit is pertinent onzin.

Natuurlijk moet je als ZZP-er de reiskosten (ik reken 0,19 cent per km) wel meetellen als omzet, dus het totaalbedrag aan uurtarieven, onkosten en reiskosten opgeven bij de jaaraangifte. Vervolgens kun je de reis- en onkosten gewoon aftrekken.

Gelukkig heb ik na veel heen en weer gepraat nu eindelijk het volgende, voor mij afdoende, antwoord zwart op wit van de SVB gekregen:


"Het is ongebruikelijk dat freelancers apart hun reiskostenvergoeding noteren. Vandaar dat wij deze optie ook niet in de zorgovereenkomst hebben. Als u dit wel wilt doen dan is dit geen probleem en kunt u in de zorgovereenkomst punt 8 toevoegen. Bij punt 7 kunt u dan inderdaad doorhalen dat het uurloon inclusief de reiskosten is."
Nelleke Geplaatst: woensdag 12 November 2014 17:01
PS: je krijgt niet 0,19 cent van de belasting terug, je hoeft over die 0,19 cent per kilometer geen belasting te betalen!
Henny Geplaatst: donderdag 13 November 2014 12:38
Het is niet meer dan normaal dat de reiskosten apart berekend worden, omdat sommige clienten vlakbij wonen, maar ook velen op 3 kwartier rijafstand. Het zou niet kloppen wanneer je iedereen dan hetzelfde laat betalen. Dus daarom hanteer ik 0,19 per km reiskostenvergoeding apart.
De belastingdienst vergoedt nooit reiskosten. Dat is onzin. Maar wel kun je belastingvrij 0,19 in rekening brengen. Het overige wordt belast, wanneer je een hogere vergoeding per km rekent.
Elsa Geplaatst: donderdag 13 November 2014 13:00
Ok.
Maar als ik het niet apart op een factuur mag zetten, neemt de belastingdienst daar dan genoegen mee?
Nelleke Geplaatst: donderdag 13 November 2014 21:05
Ja, dat mag. Houd wel een gedegen kilometeradministratie bij (in Excel bijvoorbeeld), de belastingdienst kan de logica ervan controleren door de kilometers te vergelijken met de afspraken in je agenda.
Elsa Geplaatst: donderdag 13 November 2014 21:10
Sorry dat ik het niet zo snel door heb.
Dus ik kan naast de begeleidingsuren gewoon reiskosten rekenen. En ook apart op de factuur zetten.?
Of verhoog ik gewoon mijn uurtarief?
Gast Geplaatst: donderdag 13 November 2014 21:39
Elsa, je kunt kiezen: of je legt een reiskostenvergoeding vast in het contract en zet het apart op de factuur. Of je verhoogt jouw uurtarief. Wat ook nog een optie is, is het bedrag uitrekenen dat je kwijt bent aan reiskosten en dit omrekenen in uren. Dan hoef je het contract niet aan te passen. Want de SVB medewerkers snappen helaas niet veel van reiskostenvergoedingen voor freelancers...
Geplaatst: dinsdag 19 Mei 2015 15:42

PS: je krijgt niet 0,19 cent van de belasting terug, je hoeft over die 0,19 cent per kilometer geen belasting te betalen!

Hoi Nelleke, mag ik je vragen hoe dit is opgelost voor 2015 mbt de reiskosten? mvgr Wendy
Nelleke Geplaatst: donderdag 21 Mei 2015 23:02
Ik heb heb nu bij alle cliënten de reiskosten verrekend met de uren. Dat was omdat er begin dit jaar nog geen mogelijkheid was om apart reiskosten op te voeren. Inmiddels is die mogelijkheid wel weer aanwezig dus in principe moet het wel kunnen.
Maar door alle uitbetalingsproblemen die ik de afgelopen maanden heb gehad heb ik het niet eens meer uitgeprobeerd.
Mijn freelancecontracten zijn in ieder geval wel goedgekeurd, mét kilometervergoeding.
Rob Geplaatst: donderdag 16 Maart 2017 09:44
Ik zit nu met een vergelijkbaar "probleem" denk ik. Ik heb met een client afgesproken dat reiskosten in het uurtarief zitten. Ik reken daarvoor extra uren. Ik krijg dus geen aparte vergoeding voor de reiskosten, maar heb deze kosten wel gemaakt! Ik heb dan volgens mij recht op een aftrekpost van de reiskosten bij mijn belastingaangifte. Ik voer dat reiskosten als aftrekpost op met als bedrag het totaal aantal gereden kilometers * 0,19 ct. Ik hou hiervoor een Excel lijst bij met al mijn ritten.

Doe ik het zo goed? Alvast bedankt voor jullie reactie!
Nelleke Geplaatst: zondag 19 Maart 2017 11:18
Hallo Rob, ja dat is inderdaad de manier om reiskosten als aftrekpost op te voeren!
P-reizen Geplaatst: dinsdag 18 April 2017 17:05
nee rob en nee nelleken.
hoewel het ws wel werkt, is dit puur bedrog en ondermijning van ons goede systeem. Het is zoals eerder beschreven een of, of verhaal . Of je reiskosten haal je terug via de client OF je geeft het op bij de belasingdienst en niet allebei. Als genoeg mensen misbruik maken van ons systeem maken we het alleen maar kapot.
Dus niet én slinks het "verbergen" in extra uren én opgeven bij de belasting
Nelleke Geplaatst: dinsdag 18 April 2017 19:28
Je krijgt het geld niet terug van de belastingdienst. Het wordt niet dubbel vergoed, dus echt geen ondermijning van het systeem. Je mag het als aftrekpost opvoeren, zodat je over 0,19 cent de kilometer geen belasting hoeft te betalen. Een ZZP-er behoort het reistarief te verwerken in het uurtarief, zo staat het ook beschreven bij de SVB. Voor niet-ZZP-ers mogen de reiskosten apart opgevoerd worden op de urendeclaratie.
Er is geen verschil met iemand die elders in loondienst werkt, die krijgt ook een vergoeding van de baas van 0,19 cent de km waar geen belasting over betaald hoeft te worden.
Anke Geplaatst: woensdag 19 April 2017 09:13
Ik ben sinds kort aan het werk als zelfstandige bij een autistische cliënt. Ik heb een zorgcontract gekregen en krijg daarnaast 19 cent per kilometer vergoed. Dit krijg ik apart overgemaakt. Ik begrijp dus niet goed waarom ik van jullie lees dat dit niet mogelijk zou zijn.
Het gaat om zorgovereenkomst van opdracht . Ik krijg van de sociale verzekeringsbank 2 x een bedrag overgemaakt. Mijn urendeclaratie en mijn reiskosten 1 0,19 cent per kilometer.
Ik ga er van uit dat ik deze reiskosten niet bij mijn inkomsten hoef op te geven. Als ik ze wel zou opgeven zou ik ze daarna weer af kunnen trekken . Weet iemand of ik dit goed beredeneerd heb?
Anke
Nelleke Geplaatst: woensdag 19 April 2017 13:51
Je hebt gelijk, dit is een oude draad... In de nieuwste contracten is de reiskostenvergoeding terug voor freelancers. In de aanloop naar de transitie van 2015 was de reiskostenvergoeding voor ZZP-ers niet meer mogelijk. Daarom hebben veel ZZP-ers dit in het uurtarief verwerkt. De SVB geeft alle bruto bedragen die uitbetaald zijn door aan de belastingdienst. Het lijkt me dat dat inclusief de reiskosten is.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.