1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Vier dagen verblijf in instelling met PGB ZZP - Ervaringen?

Auteur Bericht
Jacques Geplaatst: vrijdag 27 December 2013 20:20
Hallo,

Laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben vader en tevens bewindvoerder van een meervoudig gehandicapte zoon van 19 jaar.
Tot voor kort logeerde hij nog 2 tot 3 dagen in een instelling.
Door verdere achteruitgang in zijn ziektebeeld, hebben wij besloten hem 4 dagen in de instelling te laten verblijven. Hierdoor krijgt hij de status van bewoner i.p.v. logé.

Hij is momenteel budgethouder van een zogenaamd PGB ZZP indicatie. De indicatie is de hoogste in zijn categorie en hij kan daar zonder problemen mee wonen in de instelling. Volgens de instelling zullen we dan afstand moeten doen van het PGB en de indicatie in ZiN moeten omzetten. Na diverse telefoontjes met het CIZ en het Zorgkantoor, is ons duidelijk geworden dat we niet automatisch onze PGB hoeven in te leveren. Omdat het voor een gevestigde grote instellingen niet gebruikelijk is om een PGB contract voor meer dan 3 dagen af te sluiten, dienen we dit zelf te onderhandelen.
Onze zoon zit nog tot juli op school en komt graag naar huis. Daarom willen we hem nog maar vier dagen in de instelling laten overnachten. Dus 4 etmalen in de instelling en 3 nachten thuis.
Voor thuis gebruiken we ongeveer een kwart van het totale PGB budget om begeleiding voor onze zoon te regelen.
Waarschijnlijk zal de indicatie over 1 tot 2 jaar alsnog naar ZiN worden omgezet, vanwege een groter aandeel van verzorging en verpleging, waarin de instelling prima kan voorzien.

Graag horen we op korte termijn uw ervaringen en adviezen over dit onderwerp,

Met vriendelijke groet,

Sjakko
Alberta Geplaatst: zaterdag 28 December 2013 18:38

Hallo,

Laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben vader en tevens bewindvoerder van een meervoudig gehandicapte zoon van 19 jaar.
Tot voor kort logeerde hij nog 2 tot 3 dagen in een instelling.
Door verdere achteruitgang in zijn ziektebeeld, hebben wij besloten hem 4 dagen in de instelling te laten verblijven. Hierdoor krijgt hij de status van bewoner i.p.v. logé.

Hij is momenteel budgethouder van een zogenaamd PGB ZZP indicatie. De indicatie is de hoogste in zijn categorie en hij kan daar zonder problemen mee wonen in de instelling. Volgens de instelling zullen we dan afstand moeten doen van het PGB en de indicatie in ZiN moeten omzetten. Na diverse telefoontjes met het CIZ en het Zorgkantoor, is ons duidelijk geworden dat we niet automatisch onze PGB hoeven in te leveren. Omdat het voor een gevestigde grote instellingen niet gebruikelijk is om een PGB contract voor meer dan 3 dagen af te sluiten, dienen we dit zelf te onderhandelen.
Onze zoon zit nog tot juli op school en komt graag naar huis. Daarom willen we hem nog maar vier dagen in de instelling laten overnachten. Dus 4 etmalen in de instelling en 3 nachten thuis.
Voor thuis gebruiken we ongeveer een kwart van het totale PGB budget om begeleiding voor onze zoon te regelen.
Waarschijnlijk zal de indicatie over 1 tot 2 jaar alsnog naar ZiN worden omgezet, vanwege een groter aandeel van verzorging en verpleging, waarin de instelling prima kan voorzien.

Graag horen we op korte termijn uw ervaringen en adviezen over dit onderwerp,

Met vriendelijke groet,

Sjakko



Dag Sjakko,

Als u nog niet het PGB in hoeft te leveren van zowel het CIZ en het Zorgkantoor, en u heeft genoeg om uit het budget deze vier etmalen te betalen dan zou ik het PGB budget behouden. In ieder geval zolang u en hij het aankunnen dat hij 3 etmalen in de week bij u in huis vertoefd.

Uw zoon is 19 jaar, krijgt hij een ZIN indicatie voor wonen in een instelling dan moet hij de hoge eigen bijdrage betalen. Hij is namelijk alleenstaand. Hij houd dan dus maar een zakcentje van zijn al beperkte inkomen over. Op Het CAK.nl kunt u uitrekenen wat de eigen bijdrage voor zorg met verblijf is. De lage is voor gehuwden en de hoge voor alleenstaanden.

Ik kan mij voorstellen dat de instelling dit graag in ZIN gaat doen want volgens mij krijgen zij dan uitbetaald voor 7 etmalen. Als zij maar voor 4 dagen krijgen dan moet u de zorg thuis ook gaan regelen met een thuiszorgorganisatie en dan ook via ZIN. Want u heeft dan geen budget meer om de zorg thuis te betalen. Want ZIN en PGB mag niet voor dezelfde functies tegelijk. Misschien hebben zowel het CIZ en het Zorgkantoor dit ook al wel aan u verteld, maar ..........

Ik hoop dat ik u wat verder heb geholpen,

met vriendelijke groet,

Alberta.
Marianne Geplaatst: donderdag 02 Januari 2014 17:59
Hallo Sjakko,

het klopt wat Alberta schrijft. Via ZIN gaat het totale budget (wat bovendien hoger is dan dezelfde indicatie in PGB) naar de instelling. Zij verdienen dan meer, voor u blijft er thuis niets over.
Uw zoon betaalt dan aan het CAK een eigen bijdrage voor een verblijf van 7 dagen per week (momenteel max. ong. 500 euro bij een volledige Wajong).
Bij ZIN komt in de praktijk de regie bij de instelling. Uw rol als mentor verandert, schuift van actief naar passief.

Ik zou flink in de onderhandeling gaan met de instelling indien nodig.

Groeten, Marianne

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.