1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

overlijden cliënt

Auteur Bericht
Antoinette Geplaatst: dinsdag 19 November 2013 19:00
Beste collega's in de zorg,

Wie heeft er een duidelijk antwoord op de volgende vraag:

Waar hebben we als zorgverleners nog recht op als een cliënte overlijdt?
Op deze site vond ik dat er 6 tot 8 weken doorbetaald zou kunnen worden.
De sociale verzekeringsbank heeft het over een eenmalige uitkering van een maandloon (gemiddelde van de 3 volle maanden voorafgaand aan het overlijden)
In een PGB-servicebericht staat dat je hiervoor een verzoek moet richten aan het zorgkantoor.

Maar waar hebben we nu recht op en wie moet dit uitbetalen. In ons geval is de dochter van cliënte altijd opgetreden als onze opdrachtgever en degene die ons betaalde. Er is ook nog voldoende budget voor dit jaar.

Ik hoop dat iemand ons kan helpen en ook kan aangeven waar we die informatie kunnen vinden.

Alvast bedankt.

Antoinette
Nelleke Geplaatst: woensdag 20 November 2013 00:38
Dit komt uit het CVZ Kennisdocument PGB AWBZ (uit 2006, maar voor zover ik weet geldt dit nog steeds)

De PGB-regeling bepaalt, in artikel 2.5.9, eerste lid onder a, dat de verzekerde het PGB alleen mag gebruiken voor zorg als bedoeld onder 2.5.1, onder b of d, en de daarmee noodzakelijk verbonden kosten.

Onder het begrip 'de daarmee noodzakelijk verbonden kosten' worden ook de beëindigingskosten begrepen.
Op grond van dit artikel kan de budgethouder bij beëindiging (of een substantiële verlaging) van het PGB ook onvermijdbare kosten betalen, en dus verantwoorden, die worden gemaakt ná de formele beëindigingsdatum.
Daarbij valt met name te denken aan arbeidsrechtelijke verplichtingen, zoals vakantiedagen of doorbetaling loon voor bepaalde tijd in verband met een opzegtermijn e.d.

Einde zorgovereenkomst, verplichtingen op grond van de overeenkomst
Als de zorgovereenkomst beëindigd wordt als gevolg van beëindiging of substantiële verlaging van het PGB, worden in ieder geval als onvermijdbare kosten aangemerkt:
 uitbetaling vakantiedagen bij einde arbeidsovereenkomst;
 doorbetaling loon tijdens opzegtermijn;
 uitbetaling eenmalige uitkering bij einde overeenkomst van rechtswege.

Ter toelichting op het laatste punt het volgende. In de modelovereenkomsten van de SVB is vastgelegd dat de overeenkomst onmiddellijk eindigt als het zorgkantoor beslist dat de budgethouder geen recht meer heeft op budget. Dit geldt ook bij overlijden van de budgethouder. Daarbij is ook geregeld dat de zorgverlener die werkzaam is op basis van een arbeidsovereenkomst of een overeenkomst van opdracht met een partner of naast familielid, nog één maand krijgt doorbetaald, onder voorwaarde dat de budgethouder daarvoor nog over voldoende budget beschikt.
De extra maand loondoorbetaling is niet bedoeld als een soort opzegtermijn waardoor de overeenkomst nog een maand langer doorloopt, maar als een eenmalige uitkering (bij ontslag) zodat de zorgverlener niet van het ene op het andere moment met lege handen staat. De zorgovereenkomst eindigt (nog steeds) van rechtswege als het recht op PGB is geëindigd (einde PGB = einde zorgovereenkomst). De maand loondoorbetaling wordt daarom uitbetaald over de laatste maand dat de overeenkomst geldig was.

En in de brochure "Zelf uw zorg inkopen in 8 stappen" van het CVZ staat het volgende:

Als het PGB eindigt dan mag u uw PGB na de
beëindigingsdatum nog besteden aan de zgn.
'beëindigingskosten'. Het betreft met name het salaris (en
vakantiegeld en –dagen) dat u nog aan zorgverleners moet
betalen in verband met wettelijke opzegtermijnen.
J.F. Geplaatst: donderdag 21 November 2013 21:00
"Een zorgverlener met een freelancecontract, heeft geen recht op doorbetaling na overlijden, en geen recht op een nabestaandenuitkering. Als u de zorgovereenkomst met een freelancer, vergelijkt met de zorgovereenkomst met familielid of partner en de zorgovereenkomst arbeidsovereenkomst. Zult u zien dat er in die twee overeenkomsten, achterin over de nabestaanden uitkering en over doorbetaling bij overlijden wordt geschreven, maar als u kijkt achterin de freelance overeenkomst, staat dat er niet in." --- bron Per Saldo
Marquita Geplaatst: zaterdag 23 November 2013 19:56

Beste collega's in de zorg,

Wie heeft er een duidelijk antwoord op de volgende vraag:

Waar hebben we als zorgverleners nog recht op als een cliënte overlijdt?
Op deze site vond ik dat er 6 tot 8 weken doorbetaald zou kunnen worden.
De sociale verzekeringsbank heeft het over een eenmalige uitkering van een maandloon (gemiddelde van de 3 volle maanden voorafgaand aan het overlijden)
In een PGB-servicebericht staat dat je hiervoor een verzoek moet richten aan het zorgkantoor.

Maar waar hebben we nu recht op en wie moet dit uitbetalen. In ons geval is de dochter van cliënte altijd opgetreden als onze opdrachtgever en degene die ons betaalde. Er is ook nog voldoende budget voor dit jaar.

Ik hoop dat iemand ons kan helpen en ook kan aangeven waar we die informatie kunnen vinden.

Alvast bedankt.

Antoinette

Marquita Geplaatst: zaterdag 23 November 2013 20:04

Beste collega's in de zorg,

Wie heeft er een duidelijk antwoord op de volgende vraag:

Waar hebben we als zorgverleners nog recht op als een cliënte overlijdt?
Op deze site vond ik dat er 6 tot 8 weken doorbetaald zou kunnen worden.
De sociale verzekeringsbank heeft het over een eenmalige uitkering van een maandloon (gemiddelde van de 3 volle maanden voorafgaand aan het overlijden)
In een PGB-servicebericht staat dat je hiervoor een verzoek moet richten aan het zorgkantoor.

Maar waar hebben we nu recht op en wie moet dit uitbetalen. In ons geval is de dochter van cliënte altijd opgetreden als onze opdrachtgever en degene die ons betaalde. Er is ook nog voldoende budget voor dit jaar.

Ik hoop dat iemand ons kan helpen en ook kan aangeven waar we die informatie kunnen vinden.

Alvast bedankt.

Antoinette




Hallo Antoinette,

Toen mijn dochter overleed stopte het budget meteen op dezelfde dag. We moesten tot die dag verantwoorden en de rest moest natuurlijk teruggestort worden. Ik heb toen een verzoek ingediend bij de SVB om haar zorgverleners nog even uit te mogen betalen. Zij kregen toen inderdaad die maand.
Hoop dat dit het wat verduidelijkt.

Vriendelijke groet!
Helen Geplaatst: dinsdag 26 November 2013 08:01
hallo Antoinette

het is niet allemaal zo zwart wit de enige die dat bewerkstelligen kan is de wettelijke vertegenwoordiger van de budgethouder zij kan een aanvraag indienen om dit toe te passen mits er nog voldoende budget is

groetjes
Zahira Geplaatst: vrijdag 11 April 2014 00:11

Beste collega's in de zorg,

Wie heeft er een duidelijk antwoord op de volgende vraag:

Waar hebben we als zorgverleners nog recht op als een cli�nte overlijdt?
Op deze site vond ik dat er 6 tot 8 weken doorbetaald zou kunnen worden.
De sociale verzekeringsbank heeft het over een eenmalige uitkering van een maandloon (gemiddelde van de 3 volle maanden voorafgaand aan het overlijden)
In een PGB-servicebericht staat dat je hiervoor een verzoek moet richten aan het zorgkantoor.

Maar waar hebben we nu recht op en wie moet dit uitbetalen. In ons geval is de dochter van cli�nte altijd opgetreden als onze opdrachtgever en degene die ons betaalde. Er is ook nog voldoende budget voor dit jaar.

Ik hoop dat iemand ons kan helpen en ook kan aangeven waar we die informatie kunnen vinden.

Alvast bedankt.

Antoinette



Je mag 1 maand extra berekenen!
Meer mag je niet en die moet men mee fienancieren

gr

zahira

3 jaar lang pgb administratie gedaan voor meer dan 275 clienten
Frederik Willem Geplaatst: maandag 04 Juli 2016 20:32
Ik ben in beroep gegaan tegen het feit dat een freelancer in de zorg geen maand extra uitbetaald krijgt na het overlijden van mijn echtgenote ook al is er niet voldoende budget meer beschikbaar. Ik begrijp deze redenering dan ook niet.

Ik krijg een hoorzitting met juristen in het zorgkantoor in Tilburg dus waarschijnlijk valt er nog over te praten.

Ik houd jullie op de hoogte.

Fred de muiter
Frederik Willem Geplaatst: zondag 04 September 2016 19:58
Beste mensen,m

Ik heb inderdaad bot gevangen maar nee heb ik en ja kan ik krijgen ; het is omdat Halina ook voor mij zorgde.

De groeten

Fred de Muiter

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.