1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Partner verzorging via PGB

Auteur Bericht
Wilma Geplaatst: donderdag 06 Juni 2013 21:24
Mijn man is gehandicapt (spastisch ) en is sinds een jaar aan huis gebonden omdat zijn rechter arm die hij nog redelijk kon gebruiken nu ook niet meer functioneel is door gescheurde supraspinatus en infraspinatus pees. Dit maakt hem vrijwel totaal afhankelijk. Ik werk 4 dagen in de week en trek het alleen niet meer. Nu hebben wij een PGB toegewezen gekregen en twijfelen tussen hulp van buitenaf inschakelen of mijn man gaat mij betalen van het PGB. Nu is de vraag kan dat en waar moet ik rekening mee houden? We kunnen ook buurtzorg inschakelen maar daar moeten we dan weer een behoorlijke eigenbijdrage per 4 weken voor betalen. Wie weet wat wijsheid is? Het lijkt mij sowieso een gedoe met die uren bijhouden en dergelijke maar daar schijn je bureaus voor te hebben. Ik zou er erg mee geholpen zijn als iemand mij een goed advies zou kunnen geven.
M.C.T Geplaatst: vrijdag 07 Juni 2013 21:46
De eigen bijdrage wordt nu van het PGB afgetrokken. Vanaf volgend jaar niet meer. Dan krijgen ook PGB houders een nota van het CAK. Als Uw man hulpmiddelen van de gemeente betrekt betaalt hij daarvoor een eigen bijdrage, die voor de AWBZ bijdrage gaat.
Het verschil is dus grotendeels optisch van aard.

Rest de keuze tussen Uw werk (gedeeltelijk) opgeven en/of hulp van buiten inkopen.
Als U Uw werk op zich als nuttig en prettig ervaart, is grotendeels hulp van buiten inhuren een goede optie. Uw leven speelt zich anders op zeer beperkt gebied af. Bovendien is tegenwoordig opzeggen zo gebeurd, maar een andere baan krijgen gaat zo maar niet.
Bovendien bent U bij PGB werk niet verzekerd voor WIA, Ziektewet en WW risico. Als om welke reden dan ook het PGB wegvalt kunt U alleen op de bijstand terugvallen, als U tenminste geen eigen huis en/of andere inkomsten heeft.

Download de brochure PGB in 8 stappen op de site van het zorgkantoor. In technisch opzicht bent U dan helemaal op de hoogte van wat moet en kan.
Geplaatst: donderdag 20 Juni 2013 13:01

Mijn man is gehandicapt (spastisch ) en is sinds een jaar aan huis gebonden omdat zijn rechter arm die hij nog redelijk kon gebruiken nu ook niet meer functioneel is door gescheurde supraspinatus en infraspinatus pees. Dit maakt hem vrijwel totaal afhankelijk. Ik werk 4 dagen in de week en trek het alleen niet meer. Nu hebben wij een PGB toegewezen gekregen en twijfelen tussen hulp van buitenaf inschakelen of mijn man gaat mij betalen van het PGB. Nu is de vraag kan dat en waar moet ik rekening mee houden? We kunnen ook buurtzorg inschakelen maar daar moeten we dan weer een behoorlijke eigenbijdrage per 4 weken voor betalen. Wie weet wat wijsheid is? Het lijkt mij sowieso een gedoe met die uren bijhouden en dergelijke maar daar schijn je bureaus voor te hebben. Ik zou er erg mee geholpen zijn als iemand mij een goed advies zou kunnen geven.



Wilma, ik ben ook een startende mantelzorgen met net een pgb, het lijkt ingewikkelder dan het is. als lid van per saldo kun je telefonisch heel veel informatie krijgen, vraag de informatiebrochure van het svb aan, heel duidelijk, je kunt de svb ook bellen, geven heel helder en adequaat antwoord, en lees je pgb map goed door.
als je niet te veel verschillende mensen inhuurt, is het prima te doen, even je pgb administratie goed op poten zetten, (geen buro inhuren) en je bent eigen baas, kunt lekker blijven werken, heel erg belangrijk ruimte en lucht !! sterkte mieke
Mart Geplaatst: donderdag 20 Juni 2013 13:20

Mijn man is gehandicapt (spastisch ) en is sinds een jaar aan huis gebonden omdat zijn rechter arm die hij nog redelijk kon gebruiken nu ook niet meer functioneel is door gescheurde supraspinatus en infraspinatus pees. Dit maakt hem vrijwel totaal afhankelijk. Ik werk 4 dagen in de week en trek het alleen niet meer. Nu hebben wij een PGB toegewezen gekregen en twijfelen tussen hulp van buitenaf inschakelen of mijn man gaat mij betalen van het PGB. Nu is de vraag kan dat en waar moet ik rekening mee houden? We kunnen ook buurtzorg inschakelen maar daar moeten we dan weer een behoorlijke eigenbijdrage per 4 weken voor betalen. Wie weet wat wijsheid is? Het lijkt mij sowieso een gedoe met die uren bijhouden en dergelijke maar daar schijn je bureaus voor te hebben. Ik zou er erg mee geholpen zijn als iemand mij een goed advies zou kunnen geven.



Beste Wilma en partner,

Ik ben Mart en ben spastisch en moet geholpen worden van A t.m. Z. Ik ben getrouwd met een niet gehandicapte vrouw.
De verzorging voor haar werd te zwaar dus nu hebben wij PGB wat zeer goed bevalt. Zij verzorgd mij nu gedeeltelijk als mantelzorger en wordt gedeeltelijk door de PGB betaald, daarnaast heb ik nog 5 verzorgende in dienst die samen de week door mij verzorgen zodat mijn vrouw ook tijd voor zichzelf heeft.
Wat betreft uw andere vragen verwijs ik u naar bovenstaande organisatie of naar pgb.nl
met vriendelijke groet,
Mart
Ruud Geplaatst: donderdag 20 Juni 2013 14:19

Mijn man is gehandicapt (spastisch ) en is sinds een jaar aan huis gebonden omdat zijn rechter arm die hij nog redelijk kon gebruiken nu ook niet meer functioneel is door gescheurde supraspinatus en infraspinatus pees. Dit maakt hem vrijwel totaal afhankelijk. Ik werk 4 dagen in de week en trek het alleen niet meer. Nu hebben wij een PGB toegewezen gekregen en twijfelen tussen hulp van buitenaf inschakelen of mijn man gaat mij betalen van het PGB. Nu is de vraag kan dat en waar moet ik rekening mee houden? We kunnen ook buurtzorg inschakelen maar daar moeten we dan weer een behoorlijke eigenbijdrage per 4 weken voor betalen. Wie weet wat wijsheid is? Het lijkt mij sowieso een gedoe met die uren bijhouden en dergelijke maar daar schijn je bureaus voor te hebben. Ik zou er erg mee geholpen zijn als iemand mij een goed advies zou kunnen geven.



beste mensen,daar ik al sinds het pgb bestaat ik al zorg doe voor mijn partner,de dubbele taken die ik had,en het PGB voor mij, ERG welkom was.
ik kocht via mijn werk vrije dagen en ben minder uren gaan werken.
op den duur vond mijn baas dat hij mij niet kon missen en kreeg ik ook problemen met mijn werk.
dat heb ik ondervonden en ben door criscis mijn baan kwijt geraakt,zo hij zegt,na 20 jaar trouwe dienst.
mijn leeftijd 56 jaar,en ook de ww zijn geen uitkomst.
nu is er bijstand en word het pgb als inkomsten gerekend.
dus ben met inkomen benadeeld en moet het PGB ERG HOOG ZIJN ALS JE DIT ALS INKOMSTEN MOET ZIEN.
buiten dat is er een 10 uur grens en daar moet je zeker boven staan als je fatzoenenlijk eigen inkomsten wil maken.
dus het is erg oneerlijk als je partner ziek word en is het zoeken naar de juiste oplossing.
Groet,Ruud
Frederiek Geplaatst: vrijdag 21 Juni 2013 11:20

Mijn man is gehandicapt (spastisch ) en is sinds een jaar aan huis gebonden omdat zijn rechter arm die hij nog redelijk kon gebruiken nu ook niet meer functioneel is door gescheurde supraspinatus en infraspinatus pees. Dit maakt hem vrijwel totaal afhankelijk. Ik werk 4 dagen in de week en trek het alleen niet meer. Nu hebben wij een PGB toegewezen gekregen en twijfelen tussen hulp van buitenaf inschakelen of mijn man gaat mij betalen van het PGB. Nu is de vraag kan dat en waar moet ik rekening mee houden? We kunnen ook buurtzorg inschakelen maar daar moeten we dan weer een behoorlijke eigenbijdrage per 4 weken voor betalen. Wie weet wat wijsheid is? Het lijkt mij sowieso een gedoe met die uren bijhouden en dergelijke maar daar schijn je bureaus voor te hebben. Ik zou er erg mee geholpen zijn als iemand mij een goed advies zou kunnen geven.



Hallo Wilma,

Wat vervelend voor u en uw man, dat u met zoveel lichamelijke beperkingen heeft te handelen. Over uw vraag ben ik zo vrij om mijn mening te geven: Ik zou zeker niet zelf de pgb gaan uitvoeren. Want de kans, dat u uitvalt is dan groot en u kunt uzelf beter als mantelzorger en reserve houden. Ik wil u graag helpen. Ik heb zelf nu enkele jaren de pgb administratief verzorgd voor mijn zoon en het is inderdaad goed opletten om het goed te doen. Inmiddels heb ik er al wel ervaring in. En verder zou ik als ik u was een inventarisatie van taken maken in relatie tot uw man en kijken welke hulp u nodig heeft en dan een advertentie plaatsen met uw duidelijke hulpvraag op de Nationale Hulplijn.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat u stopt met werken en helemaal de pgb gaat doen. Ik wil u dan best begeleiden ...
Met vriendelijke groet,

Frederiek {deleted by moderator: e-mailadressen zijn i.v.m. privacy niet toegestaan. Verwijs naar je advertentie voor het opnemen van contact}
Adjai Geplaatst: woensdag 07 Juni 2017 12:58
aad,
Ik heb al 17 jaar PTSS, en krijg sinds Dec 2015 PGB voor 3 uur huishoudhulp van mijn partner.
Ik durf niet meer alleen op straat te gaan,dus ik vraag begeleiding bij de gemeente.
Er komen 2 consulenten aan huis en vragen als mijn vrouw gezond is en mijn vrouw zegt ja.
Maar ze vragen niet als mijn vrouw ook beperkingen heeft.
Mijn vrouw kan mij minimaal 6 uren per dag helpen,want ze heeft ook veel pijn.
Nu zet de gemeente mijn PGB stop omdat mijn vrouw gezond is.
Ik snap er niks van .

Wat moet ik nu doen.
M.C.T Geplaatst: woensdag 07 Juni 2017 21:43
U kunt vragen om begeleiding voor Uw PTSS., niet zijnde huishoudelijke hulp.
Adjai Geplaatst: donderdag 08 Juni 2017 07:24

U kunt vragen om begeleiding voor Uw PTSS., niet zijnde huishoudelijke hulp.


Mijn linker arm functie is 90% minder en mijn rechter 50% heb all bewijzen van doktoren.
Mijn vrouw en ik hebben geen familie,en alleen haar vertrouw ik en zei heeft ook wat kleine beperkingen,
Wie moet dan het huishouden doen en de gemeente zegt ik heb 24/7 hulp nodig.
Wat is uw advies.

Mvg
Frederik Willem Geplaatst: donderdag 08 Juni 2017 11:11
Lijkt mij het beste advies om in de eerste plaats zo vlug mogelijk uzelf veranderen want indien u alleen uw vrouw vertrouwd hoe kunt u dan iemand in huis hebben .Blijf vertrouwen in de mensen houden.

U gooit ramen en deuren dicht terwijl u die juist moet openen zodat iedereen om u heen ziet hoe het met u beiden gaat.

Het is tegenwoordig zo dat u een zoveel mogelijk negatief beeld moet scheppen tegenover die mensen die u op bezoek kreeg.

Ik zit zelf ook niet zo in elkaar maar de veranderde zorg maakt dat je jezelf moet veranderen naar uw geweten anders gaat u niet goed in uw vel zitten. Dan moet er ook nog een" zielenknijper" aan te pas komt.

Succes

Fred de Muiter
Adjai Geplaatst: donderdag 08 Juni 2017 13:05
Beste Fred bedankt voor je informatie,
Ik ben blij dat je eerlijk tegen mij bent,daarom zal ik ook eerlijk tegen over jou zijn.
Ik heb namelijk 10 jaar lang in de gevangenis gezeten in Brasilia op een eiland.
Tussen 1990 en 2001,en mijn vrouw is brasiliaans ,de wereld is verandert in die tussen tijd.
en mijn familie heeft mij verstoten door mijn slechte daad ,en mijn vrouw woont hier niet zolang,
Ik heb mijn best gedaan om in de maatschappij terug te komen.
Maar ik wordt niet geaccepteerd, ik denk nog in de jaren 1990, ik ben gewoon blijven hangen.
In 2009 heb ik de handdoek in de ring gegooid,overal waar ik ging werken,kwamen ze erachter,
om eerlijk te zijn heb ik de kracht niet meer,maar ik heb wel de kracht om te leven.
God vergeeft maar de mensen niet.
Moge god jou en je familie vandaag morgen en voor eeuwig zegenen.
P.S als ik dit zeg wordt ik al voor GEK verklaart.
Gast Geplaatst: donderdag 08 Juni 2017 17:43
Beste adjai,

Ja, ik lees en denk het te begrijpen; jullie zijn nu in Nederland, een land dat je niet laat verhongeren maar uitermate discriminerend is al zeggen ze zelf van niet. Belijden met de mond, heet dat.

Je moet netjes in de pas blijven lopen dan ga je nog lang mee ; even een afwijkend gedrag en je wordt verstoten. Al je toneel kunt spelen dan red je het het langste.

Ik ben bijna 82 jaar oud, ben het vorige jaar mijn vrouw verloren, die is in mijn armen schreeuwend gestorven maar WEL thuis want via het PGB kon ik bij een organisatie een verzorgster inhuren voor 24 uur voor dezelfde prijs als 2 uren per dag een Nederlandse verzorgster. Emma en ik voelden ons meer Europeaan dan Nederlander. EEN van de dames die haar verzorgde verzorgt nu mij en woont bij mij in. Dat wordt betaald door het PGB Z.v.W. en PGB HH. en zelf leg ik dan nog € 350.- per maand bij. Ik heb het goud; zij is zo lief ( 56 jaar oud) en degelijk als uit de jaren 60. Natuurlijk zijn er jaloerse blikken in dit appartementengebouw ; wij leven dag bij dag en gaan straks overwinteren in Zuid Spanje. Ik heb een "reanimeer mij niet" ketting om mijn nek hangen want ik probeer niet in handen te vallen van de Nederlandse gezondheidsdienst gezien de ervaringen die ik met mijn vrouw heb gehad.

Voor mijn drie kinderen die allen in dezelfde plaats wonen ben ik een "Godfather" dus mooi meegenomen. verder moet ik mijn autobiografie nog afmaken. Dit is een vreselijk IK verhaal ; jammer dan.

Maar, ter zake ; wat kan ik voor je betekenen ?

De groeten

Fred de muiter
Adjai Geplaatst: vrijdag 09 Juni 2017 10:30
Beste Fred,
bedankt voor je bericht,ik vindt het heeeeeeel erg voor u.
Moge uw vrouw eeuwig bij u zijn en moge god mevrouw vandaag morgen en eeuwig vrede geven.
Fred ik had maar met een persoon contact en mijn moeder is op 3 dec 2014 ook in mijn armen gestorven.
In 2001 wilden ze mij laten opnemen in een inrichting,maar bent weggelopen,
want ik moest gaan werken omdat mijn wederhelft naar Nederland moest komen ik laat haar daar niet alleen achter,
zei heeft mijn leven gered dus zei is alles voor mij.
Toen ik in 2001 vroeg waar de stadhuis was hebben ze mij naar een winkel centrum gestuurd.
Ik werkte 18 uren per dag,en het is mij gelukt,en mijn vrouw is in 2004 naar Ned. gekomen.
Maar ze hebben mij ook elke dag 18 uren lang ook uit gelachen. ik deed alleen productie werk,
Ik heb het zover geschopt dat ik bruynzeel verkoper bent geworden.
Maar die Jonge Jongens lachten mij altijd uit,door mijn praten dachten ze ik kom van een andere wereld.
Iemand heeft mij herkent en toen is mijn contract niet verlengt.
Mijn vrouw moest haar baan opgeven om voor mij te zorgen.
Wij gaan van 3200 euro naar 1173 euro,heb 4 jaren in de schuldsanering gezeten.
Van 2010 t/m 2014 wij moesten het doen met 50 euro per week,maar we hebben het gered.
U hebt nog kinderen ik kan daarvan dromen,Fred ik ben in 1964 naar Ned. toegekomen,
Dus ik ben niet van gisteren alleen moeten ze geen kinderen als consulentjes voor mij sturen
In 1978 ben ik de militaire dienst in gegaan ik werd verzonden naar Libanon verzonden.
Fred je bericht kwam voor mij aan als een glad koud water in de woestijn aan.
Zie je nu hoe gek ik ben.

Mvg,

Adjai

P.S. Als je de mens leert kennen,ga je van dieren houden.
M.C.T Geplaatst: zaterdag 10 Juni 2017 12:23
Volgens de gemeente kan Uw partner schoonmaken, afwassen, bed opmaken en boodschappen doen. Dat U dat schijnbaar niet kunt doet dan niet ter zake.
Voor andere zaken kunt U wel hulp krijgen om met Uw PTSS om te gaan. Op basis van HHT kunt U voor gemiddeld €7,50 per uur voor huishoudelijke taken hulp inkopen. Grond daarvoor is, dat Uw partner mantelzorg voor U verricht, hetgeen duidelijk het geval is.

De gemeentelijke hulp aan U kan bestaan uit begeleiding bij de organisatie van Uw huishouden, hulp bij het voeren van regie over Uw leven, het opbouwen van een netwerk, een leefbaar leven Leiden, ondanks Uw handicap, om maar enige voorbeelden te noemen.
Mogelijk kan ondemeer Uw partner daarvoor een PGB loon ontvangen.
Dat is overigens te laag om daarvan als gezin te kunnen leven. Bij veel gemeenten minder Dan € 15.- per uur. Bovendien gaat U bij een hoger gezinsinkomen meer eigen bijdrage betalen.
Partner zijn en professioneel behandelaar en begeleider bij PTSS kunnen niet zondermeer samen gaan. Die functies kunt U beter beter in personen onderscheiden.
Succes!
Adjai Geplaatst: zaterdag 10 Juni 2017 13:23
Beste Fred,
Hopen dat het goed gaat met u en de familie,
mijn vrouw heeft haar baan opgegeven in 2009 om voor mij te zorgen,
maar het gaat ook zeer slecht met haar,zei heeft mij in de gevangenis geholpen,
alleen zei begrijpt mij voor een ander is het een nachtmerrie.
Mijn vrouw kreeg 4,75 per uur , om het huis intact te houden en dat is 14,25 euro per dag.
Ik zat met 3500 gevangenen voordat iemand mijn verhaal begrijpt ben ik al dood.
Ik heb 11 mensen levend zien verbranden,16 agenten hebben mij 11 uur nacht met knuppels in elkaar geslagen,
ik moest bloed uit mijn mond zetten,ik heb gratie gekregen van de paus van ROME,
anders moest ik 17 jaren zitten, ik heb 11 dagen een hongerstaking gedaan.
Ik ben in journaal geweest in Brazil,want ik heb een wet doen veranderen,daarom mocht ik naar huis,
ik heb alle foto.
Als mijn Psycholoog en mijn psychiater dit niet kunnen begrijpen,wie zal mij dan begrijpen.
Ik ga jou raad opvolgen,ik heb inmiddels een advocaat in handen genomen.
Met alle RESPECT voor jou,niemand kan mijn handjes vasthouden,ik was een commando in de militaire dienst.
Wij hebben onze trots ,ik kan alleen met iemand praten die ongeveer zoiets heeft mee gemaakt.
Niet met iemand die een paar boekjes heeft gelezen ik was ook met een biografie bezig,
maar ik ben gestopt, want als ik het nog steeds niet begrijpt dat ik levend vrij bent gekomen,
hoe zal een ander dat begrijpen,ik kan alleen met iemand praten die heeeeeeel veel levens ervaring heeft,
en misschien bent u dat,ik denk als een man van 90.
Fred ik wil niet veel,ik wilde gewoon een goed adviseur die mij dingen op een hele normale manier kon uitleggen.
Fred niet vergeten als iemand in een derde wereld land 11 jaar heeft gezeten telt dat hier 3x.
Mvg,Adjjai
Frederik Willem Geplaatst: zaterdag 10 Juni 2017 17:21
Beste Adjai,

Er zijn mensen op dit forum die jouw heel goed kunnen vertellen wat je moet doen ; daar heb ik alle respect voor, IK weet dit allemaal NIET. Jij hebt een heel andere toonzetting zoals b.v.eerst het informeren naar mijn familie. HIER is de privacy zo ver doorgevoerd dat de mogelijkheden om hulp te krijgen zuiver zakelijk benaderd wordt zonder EEN aspect van gevoelens uiten.

Wij MOETEN er allemaal voor elkaar zijn ; over de ZORG kan ik allemaal wel negatieve dingen op los laten maar dat bouwt natuurlijk niet op. Luister goed naar de adviezen van diegenen die er de tijd en energie insteken en lees MIJ als je in een lekker warm bad wil stappen of een glas koud water aangereikt krijgt in de woestijn zoals jij dit zo mooi gezegd heb.

Ik laat het hier even bij.

Prettige dag

Fred
Adjai Geplaatst: zondag 11 Juni 2017 12:24
Beste Fred,
Hopen dat het goed gaat met U en de familie.

Met hart en ziel bedankt voor jou advies,daarom heb ik een advocaat in handen genomen,
want ik ben een blinde die over deze kleuren niet kan praten.
Mijn vrouw is alles voor mij,ze is namelijk 7x24 karaat GOUD.
Fred ik heb 55+ woning en ik ben 57 jaren oud en mijn vrouw 52,maar al die oudjes kijken mijn raar aan,
omdat mijn vrouw op 32 lijkt,al geeft iemand mij al het geld van de aardbol en nog een cent.
Ik zal mijn vrouw nooit in de steek laten,want ze heeft haar brug voor mij verbrand.
Fred ik ben geen jaloers mens,want daar heb je geen medicijnen voor.
Mijn vrouw en ik wensen Jullie een zeer prettige vakantie in zuid Spanje.
Fred bedankt voor je attentie en je tijd die voor ons hebt genomen,
Fred ik zal nooit opgeven ik ga door tot de dood want ik heb Principe,karakter,respect,persoonlijkheid,waarheid,goedheid,
schoonheid,liefde,wijsheid,kennis en inzicht.
Deze ga ik allemaal gebruiken en misschien hou ik nog wat over.
P.S. neem een koude bier in Spanje op ons naam.
In God we trust.

Ik heb geen vrienden ik ben liever alleen dan slecht gezelschap,maar U bent mijn vriend..

Met zeer vriendelijke groet
Adjai

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.