1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Orienteren op PGB markt

Auteur Bericht
Reggie Geplaatst: maandag 03 Juni 2013 10:21
Goedemorgen,
Ik ben nu 15 jaar werkzaam binnen de Gehandicaptenzorg en Jeugdzorg. Ik werk momenteel parttime binnen een BOPZ voorziening binnen dagbesteding. Ik krijg af en toe vragen van mensen of ik PGB werk doe. Dit betreft activerende begeleiding vanuit de thuissituatie. M.n. gericht op zinvolle vrijetijdsbesteding voor kinderen met psychiatrische stoornissen. Ik wil mij nu orienteren op het starten als PGB-er. Dit in eerste instantie als bijbaan en wie weet...!
Ik zou graag advies willen over welke vorm (loondienst, 3 dagen regeling) het best is om mee te starten met zo min mogelijk adm. rompslomp en verplichtingen. Ik zou willen starten met 1 client om te ervaren of dit iets voor mij is.
Weet u waar of hoe ik kan berekenen welke financiele consequenties deze keuzes hebben?
Alvast bedankt!
M.C.T Geplaatst: maandag 03 Juni 2013 12:17
"Dit betreft activerende begeleiding vanuit de thuissituatie"

Activerende begeleiding bestaat niet meer. Het is nu behandeling individueel/groep of begeleiding individueel/groep.
Voor het eerste mag geen PGB gebruikt worden.
Dus je moet elke indruk vermijden, dat het om behandeling gaat. Anders breng je de cliënt in grote problemen.
Download de brochure PGB in 8 stappen bij het zorgkantoor. Daar staat ook een lijst online over wat wel en wat niet als begeleiding beschouwd wordt. Dan weet je wat de cliënt wel of niet mag.
Als je de cliënt op minder dan 4 dagen in de week ziet kan het via de 3 dagenregeling.
De inkomsten geef je op als inkomsten uit overige werkzaamheden. Dat is het simpelst, maar dan heb je geen ondernemersaftrek.

PGB is voor mensen, die regie kunnen en willen voeren. Bij menig psychiatrische aandoening is dat juist het probleem.
"Bezint eer Ge begint "als je in opdracht gaat werken van mensen, die problemen hebben met regie voeren!
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 04 Juni 2013 20:16
Beste G. Wehkamp.

Ik zie u het volgende nu al voor de zoveelste keer schrijven: "PGB is voor mensen, die regie kunnen en willen voeren. Bij menig psychiatrische aandoening is dat juist het probleem. "Bezint eer Ge begint "als je in opdracht gaat werken van mensen, die problemen hebben met regie voeren!"
En vind dit een zeer vergaande generalisatie waar ik mij als begeleidster van meerdere cliënten met psychiatrische grondslag ook totaal NIET in kan vinden. Alsof psychiatrische problematiek inherent is aan geen regie kunnen en willen voeren! Mijn ervaring is juist dat veel mensen met psychiatrische problematiek dit zeer goed kunnen, sterker nog dat het regie voeren middels een PGB en zelf kiezen voor zorgverleners die bij hen passen van essentieel belang is om te kunnen functioneren.
Ik vind het erg jammer dit steeds weer te moeten lezen van u en ook totaal geen recht doen aan deze groep PGB houders.
Dat moest mij even van het hart, sorry voor deze offtopic reactie.
M.C.T Geplaatst: donderdag 06 Juni 2013 16:24
"Alsof psychiatrische problematiek inherent is aan geen regie kunnen en willen voeren!"

In zijn algemeenheid is dat natuurlijk niet waar. Bovendien denk ik, dat waar dit wel het geval is, vaak sprake is van willen, maar niet van kunnen.
Waar ik voor pleit is bij psychiatrische problematiek vooraf goed na te gaan of mensen wel regie kunnen voeren en of derhalve een PGB een oplossing kan zijn.

U volgt waarschijnlijk goed het nieuws en het kan U niet ontgaan zijn, dat bij PGB-schandalen het bijna altijd gaat om psychiatrische problematiek, waar "hulpverleners" mee aan de haal zijn gegaan.
Voor de houdbaarheid van het PGB is het nodig, dat voorkomen wordt, dat het terecht komt bij mensen, die geen regie kunnen voeren. Dat is in het belang van diezelfde mensen en hun opdrachtnemers in het bijzonder, en van de houdbaarheid van het PGB in het algemeen,

Zo'n screening vooraf lijkt mij te verkiezen boven de 10 uren maatregel, waarmee voor psychiatrisch patiënten daadwerkelijk de baby met het badwater wordt weggegooid.
Melanie Geplaatst: dinsdag 11 Juni 2013 10:14
Hallo Reggie,

Ik ben vanaf begin dit jaar begonnen met het werken op PGB basis.
Dit doe ik nu bij 3 gezinnen en dit bevalt mij prima.
Bij alle 3 de gezinnen werk ik met het 3 dagen contract.

Je kunt er bij het 3 dagen contract voor kiezen om het geld door middel van je uren declaraties direct op je rekening te laten storten. Hierbij moet je er wel rekening mee houden dat het bruto bedragen zijn en dat je dus nog loonheffing moet afdragen aan de belastingdienst.
Je kunt ook kiezen voor een opting inn contract erbij, hier word je loonheffing ingehouden en krijg je een loonstrook aan het eind van de maand, dit word door de SVB geregeld.

Ikzelf kies ervoor eerst een goede klantenkring op te bouwen, waardoor ik enige zekerheid heb om aan de 1225 uur per jaar te komen als zelfstandig ondernemer om vervolgens de doorstart als zelfstandige te gaan maken.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

mvg

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.