1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

kilometervergoeding

Auteur Bericht
Marije Geplaatst: woensdag 17 April 2013 14:08
Hallo,
bij ons komen 2 keer in de maand jongens logeren obv hun pgb kort verblijf.
wij zorgen zelf voor vervoer. 1 weekend in de maand halen en brengen we de jongens die wonen op een afstand van 140 km. Hierover zijn afspraken gemaakt wbt de reiskostenvergoeding. Allemaal geen enkel probleem, maar nu hebben we laatst aangifte van de belasting gedaan. Nu heeft de budgethouder het totale bedrag op de jaaropgave geschreven, dus de kosten voor verblijf + de vervoerskosten. Wat er op neer komt dat we dan eigenlijk belasting betalen over de afgesproken vervoerskosten... Dit lijkt me toch niet helemaal de bedoeling. Hoe kunnen we dit voor volgend jaar anders doen en hoe kan de budgethouder dit anders verantwoorden in de jaaropgave?
Ik hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven

groet Marije
M.C.T Geplaatst: woensdag 17 April 2013 15:30
Reiskosten kan een budgethouder alleen opvoeren bij begeleiding groep, indien de indicatie dit uitdrukkelijk vermeldt.
Het zorgkantoor zal de reiskosten niet goedkeuren, dus de budgethouder moet nu veel geld terugbetalen.
Als de budgethouder alleen de factuur tijdelijk verblijf heeft voldaan zonder specificatie van de reiskosten is er geen probleem.

In dat geval kunt U de reiskosten als bedrijfskosten aftrekken, voordat U belasting betaalt.
Star Counseling Geplaatst: woensdag 17 April 2013 19:28
De budgethouder kan en mag alleen een totaalbedrag verantwoorden dus inclusief reiskosten ook is hij/zij verplicht dit als totaalbedrag op de opgave voor de belastingdienst te zetten. Daarin kan niets veranderd worden.
Echter u kunt in uw belasting aangifte gemaakte kosten woon-werkverkeer maximaal a 0,19 ct/km opvoeren als gemaakte kosten, deze worden dan voordat er belasting berekend wordt van uw inkomsten afgetrokken. U betaalt dus ook geen belasting over de vergoedde reiskosten woon-werkverkeer op die manier. Niets aan de hand dus.
Pim Geplaatst: vrijdag 19 April 2013 23:09
Als aanvulling:
Ware het niet dat de meeste auto's niet volledig betaald kunnen worden van 19 cent per kilometer.
Dit is slechts voorbehouden aan zeer zuinige auto's of degene die uitsluitend op LPG rijden. Terecht hogere kilometervergoedingen worden daardoor drievoudig belast (inkomstenbelasting, belastingen op benzine, belasting op kilometer vergoeding). Deze belasting loopt op tot 93% bovenop de kostprijs!
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.