1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

hulp houd zich niet aan opzegtermijn

Auteur Bericht
W Geplaatst: dinsdag 11 December 2012 15:52
Zijn er meer pgb houders die goede afspraken maken met de hulp. Alles vastleggen in een contract, zoals ook verplicht is. Maar waarbij de hulp regelmatig op het laatste moment afbelt.(wel heel toevallig steeds vlak voor de afgesproken tijd net ziek wordt) En zich uiteindelijk niet aan de opzegtermijn houd en van het ene op het andere moment afzegt en je laat zitten ? Terwijl er bij het profiel een aantal goede referenties staan. Helaas worden negatieve ervaringen/recensies niet geplaatst bij het profiel. Gelukkig heb ik inmiddels een andere goede hulp, maar ik hecht na deze ervaring niet zoveel waarde meer aan referenties die iemand bij zijn/haar profiel heeft staan.

Bedankt voor alle reacties en adviezen.

Even ter aanvulling.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om met modder te gooien. Maar regelmatig lees ik negatieve ervaringen van hulpverleners op deze site. Andersom zijn er dus ook negatieve ervaringen met hulpverleners.
In de afgesloten zorg overeenkomst staat een duidelijke opzegtermijn van 1 maand, dat schept verplichtingen aan beide kanten Je hebt dus gewoon een werkgever/werknemer of zzp'er relatie.

Van mijn kant ben ik altijd correct geweest in het nakomen van mijn verplichtingen en betalingen. Soepel in het verplaatsen van werkuren als de werknemer daar om vraagt. Natuurlijk kan iemand afzeggen bij b.v. ziekte, een sterfgeval of als er onverwacht iets aan de hand is met de kinderen. Maar als dat regelmatig gebeurd een half uurtje voordat iemand komt is dat toch wel erg toevallig.
Als de werknemer met een aantoonbare leugen je letterlijk van de een op andere dag laat zitten krijg je er toch wel een nare bijsmaak van. Vooral als hij 2 dagen ervoor ook al op het laatste moment afzegt en telefonisch aangeeft dat hij de volgende keer wel wat langer kan werken. Maar vervolgens 2 dagen later dus langskomt om te melden dat hij per direct stopt.
Tenslotte heb je geen huishoudelijke hulp omdat je jeuk hebt aan je kleine teen.

Daarom vind ik het jammer dat als deze site je een recensie vraagt en je aangeeft dat je een negatieve ervaring hebt, ze die niet willen plaatsen. Zonder met modder te gooien zou je toch een soort invulblokje kunnen hebben b.v. komt afspraken na, is op tijd, houd zich aan het contract of iets dergelijks ?
Want nu worden er alleen positieve recensies geplaatst en dat geeft een vertekent beeld van iemand.

Door schade en schande wijs geworden zal ik eerder de overeenkomst stopzetten als iemand te vaak afzegt op het laatste moment en heb ik nu een inval kracht achter de hand voor als iemand me opeens laat zitten. En natuurlijk moet je eerst even aan elkaar wennen en moet iemand even zijn draai vinden. Daarvoor spreek je een proefperiode af. Het moet van beide kanten ook een beetje klikken. Tenslotte zit iemand wel in je privé omgeving.

Wat betalingen betreft is het heel simpel. Wettelijk ben je verplicht om het minimum loon te betalen, inclusief vakantiedagen en vakantiegeld. Tenminste bij een arbeidscontract, bij een zzp'er is dat er niet. Het wettelijk minimum loon voor huishoudelijke hulp vind ik vrij laag.

Ik heb een pgb budget vanuit de wmo. Het jaarbudget krijg ik van tevoren te horen. Met dat jaarbudget bereken ik het uurloon dat ik kan betalen. En dat is hoger dan het wettelijk minimum loon. Wat betalingen betreft daar ben je zelf bij. Ik communiceer vooraf wat ik kan betalen gebaseerd op mijn wmo budget. Iedereen staat vrij om dat te laag te vinden, maar dan moet je dus niet voor mij gaan werken. Meer budget heb ik niet, dus meer kan ik niet bieden.
Vind je het bedrag te laag dan ga je dus niet met degene in zee, doe je dat wel dan accepteer je dus het vooraf afgesproken uurloon.

Ik heb er niets aan om mijn pgb budget niet uit te betalen, want dan moet ik het aan het eind van het jaar terugstorten.
Mijn gemeente heeft trouwens geen contract met de SVB maar met Menzis. Die regelen dus alle betalingen, sturen informatie etc. toe. Die zijn telefonisch goed bereikbaar en leggen helder uit hoe en wat. Via hun heb ik ook zorgcontracten die ik verplicht ben in te vullen, evenals de urenregistratie. Beide moeten ook door de werknemer ondertekend worden. Via Menzis krijg ik ook de papieren voor de eindverantwoording. Dus op papier zijn de afspraken helder. In de praktijk werkt het niet altijd zo.

Ik heb gelukkig ook goede ervaringen maar ik wilde alleen maar aangeven dat ik het jammer vind dat er alleen maar positieve ervaringen bij iemands profiel geplaatst kunnen worden. Dat geeft een vertekent beeld. Vooral als je nog maar net een pgb hebt ga je toch een beetje op de recensies van anderen af. Inmiddels weet ik beter.
Geplaatst: donderdag 13 December 2012 14:37
Ja, ook daar heb ik ervaring mee. Een dame had ook zwarte adressen waardoor onze afspraken moesten worden verzet of beter gezegd ik mij moest aanpassen.
Velen zijn eigen baasje tussen hun oren en bepalen zelf wanneer zij komen en ook wat zij komen doen. En dan moet jij niet gek opkijken als jij een verzoek van hen krijgt om een aanbeveling te schrijven. Ik vind dan ook dat een negatieve aanbeveling ook mag worden geschreven. Zieke geesten zijn het. Te beroerd om te werken maar wel willen cashen. :roll:
Annet Geplaatst: donderdag 13 December 2012 21:47
Wat een negatieve berichten! Daar wil ik toch wel even op reageren:

Ik herken mezelf en enkele zzp-collega's waar ik weleens mee samenwerk daar helemaal niet in. Ikzelf heb 2 x afgezegd in die 4 jaar dat ik als zzp 'er werk bij gem. 6 cliënten. Gelukkig ben ik bijna nooit ziek.
Stel dat ik wel grieperig zou zijn, dan zou ik overleggen, event. afbellen, als ik naar een kwetsbare cliënt zou gaan i.v.m. besmettelijkheid/aansteken.

Ik heb een paar referenties, alleen maar goede. Heb nooit negatieve referenties gehad.
Ik ben heel betrouwbaar. Bij de meeste mensen vraag ik zelf een proefperiode, omdat ik vind dat het echt moet klikken en dat merk je soms pas na een tijdje. Proefperiode staat ook in mijn contract.

Ik ben dan ook benieuwd wat jullie betalen aan een zorgverlener.
Sommige cliënten willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en misschien krijg je dan ook wel onbetrouwbare zorgverleners?
Of gaat het om huishoudelijk werk?
Martina Geplaatst: donderdag 13 December 2012 22:49
Ga niet af op een CV, maar op je gevoel.
Voordat je iemand aanneemt , ga je eerst met hun in gesprek. Jij bent werkgever, zij de sollicitanten.

In mijn zorgovereenkomt staat heel duidelijk dat ik als thuisbegeleider alleen de uren factureer, die ik ook daadwerkelijk aanwezig ben. Als ik niet werken kan, krijg ik ook nergens ziekengeld van. Voor mij dus een doel om ook netjes mijn afspraken na te komen.

Zoek dus je eigen vertrouwde begeleiding met een opting-in zorgcontract.
Deze hulpverlener mag dan wel niet meer als 3 dagen per week voor je werken, maar heb je zelf als budgethouder geen last van extra doorbetalen voor niet nakomende afspraken, ziekte, vakantie/verlof of pensioensregelingen.
Is je hulpverlener niet correct, kun je meteen het contract verbreken en op zoek gaan naar een ander.

Een beter succes gewenst van een thuisbegeleider met verantwoording.
Annet Geplaatst: vrijdag 14 December 2012 12:39
En nog even een aanvulling op Martina:
Vraag om een contract van de SVB bank. Daar staat allemaal info in voor de zorgvrager. Vraag ook om een VAR-WUO verklaring, een contract voor een freelancer, dan heb je geen verplichtingen bij ziekte e.d.
Vraag ook een verklaring omtrent gedrag. Een serieuse freelancer in de zorg hoort deze m.i. in het bezit te hebben, evenals een verzekering bij schade.
Tenslotte: Niet iedereen z'n gevoel zit altijd goed en zorgverleners die komen kennismaken zetten natuurlijk altijd hun beste beentje voor. (Wie niet?) :wink:
Bereid je goed voor op een gesprek en zorg dat er nog iemand bij is die je kan helpen, mocht je er niet uit komen.
Succes!
W Geplaatst: zaterdag 15 December 2012 10:47
Beste Annet,

Het staat onder het kopje huishoudelijk werk, dus ja het gaat over huishoudelijk werkt.
En het is inderdaad negatief, maar ik lees ook erg vaak negatieve ervaringen van hulpverleners op dit forum, andersom gebeurt het dus ook. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die zich wel aan de afspraken houden, gelukkig maar. Maar als iemand zich, zoals bij mij, niet aan de afspraken houd maar wel positieve recensies bij zijn profiel heeft krijg ik er een naar gevoel bij. Vooral omdat je geen negatieve ervaringen mag plaatsen. Waarbij natuurlijk goed in de gaten moet worden gehouden dat mensen niet gefrustreerd met modder gaan gooien. Daarom noem ik ook niet de naam van degene waarom het gaat.
Afzeggen of een keer op een andere dag afspreken is ook geen probleem, als je ziek bent of je moet hals over kop naar je zieke kind is dat voor mij een hele goede reden om af te zeggen.
Wat betalingen betreft daar ben je zelf bij. In mijn geval gaat het om huishoudelijk werk, ik communiceer vooraf wat ik kan betalen gebaseerd op mijn wmo budget. Iedereen staat vrij om dat te laag te vinden, maar dan moet je dus niet voor mij gaan werken. Meer budget heb ik niet, dus meer kan ik niet bieden.
W Geplaatst: zaterdag 15 December 2012 10:55
Beste Martina,

Bedankt voor de tip en je reactie.
Mijn gemeente heeft een contract met Menzis voor de administratie, opting kan ik dus niet toepassen. Wel worden de standaard svb contracten gebruikt, moet ik uren bijhouden en moet alles ondertekend worden door de hulpverlener.

Inmiddels heb ik iemand die in geval van nood in kan vallen. Dat is een geruststellende gedachte. Het is al vervelend genoeg als je afhankelijk bent van derden.
W Geplaatst: zaterdag 15 December 2012 11:01
Beste vronique

Jammer dat je er ook negatieve ervaringen mee hebt. Helaas is niet iedereen betrouwbaar. Als de dame haar afspraken niet nakomt staat het je vrij de samenwerking te beëindigen. Persoonlijk bemoei ik me er niet mee of iemand zwart werkt. Daar heb ik niets mee te maken. Ik vind het jammer dat je termen gebruikt als 'zijn eigen baasje' en 'zieke geesten'. Dat komt op mij nogal denigrerend naar een hulpverlener over. Pas wel op dat je niet elke hulpverlener negatief benaderd, er zijn ook genoeg goede bij. Hoop dat je in de toekomst goede ervaringen hebt. En anders kun je overwegen om geen pgb meer te nemen. Bij hulp via een thuiszorg organisatie ben je verzekerd van een hulp, ook als je vaste hulp ziek is of onverwacht niet kan.
Het aanbevelingen verzoek kwam trouwens niet van de hulpverlener maar van de site. Ik heb mijn negatieve ervaringen (niet nakomen contract afspraken en me van het ene op het andere moment laten zitten) terug gemaild. Maar kreeg als reactie dat ze geen negatieve ervaringen bij een profiel plaatsen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.