1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Hoe denken jullie over...

Auteur Bericht
Pim Geplaatst: donderdag 08 November 2012 13:34
Het kabinet is voornemens de ZorgZwaartePakketten 1 tot en met 4 volledig te gaan schrappen als zorg die geleverd kan worden door instellingen intramuraal.

Mensen zijn vanaf 2013 min of meer gedwongen om uit de instelling te gaan als zij een ZZP 1 of 2 hebben in verpleging, per 2014 word dit ook voor andere sectoren zo. Het betreft in eerste instantie alleen nieuwe aanvragen, maar enige tijd later zal dit ook gaan gelden voor mensen met een lopende indicatie.

Vanaf 2014 gaat ZZP 3 verpleging over naar extramuraal (dus niet meer opgenomen worden). Ook hier weer eerst nieuwe indicaties, later bestaande indicaties.

Het schept grote mogelijkheden voor innovatieve ondernemers, maar brengt ook een boel onrust met zich mee.
In 2015 zal ZZP 4 mogelijk ook aan de beurt zijn, maar daar moet nog onderzoek gedaan worden of daar geen maatwerk toegepast dient te worden.

Wat merken jullie hiervan, zien jullie hier kansen in?
Zijn het dingen waarvan je merkt dat het veel mensen raakt, en zo ja, hoe worden zij daar op voorbereid?
Zijn er al ondernemers die zich bezig houden met deze potentiële nieuwe doelgroep? (Zeker in het licht van ZiN ondernemers pilot 2013)

Ik ben erg benieuwd.

Ik zelf zie veel overeenkomsten met de 8 jaar geleden toegepaste adagium iedereen de wijk in in de gehandicaptenzorg. Dat werd voor heel wat mensen een grote catastrofe met een enorme piek in ernstige vormen van agressie en grote hoeveelheden negatief gedrag, alsmede grote problemen rondom sommige locaties in wijken.
Met de bedreiging die het wegvallen van budget voor dagbesteding vormt klinkt het als hard roeien tegen de stroom in op dit moment. Toch kan het zijn dat ik het bij het verkeerde eind heb. Laat me weten hoe jullie hier over denken.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
M.C.T Geplaatst: donderdag 08 November 2012 20:46
Het gevolg is dat de zorg ook voor rekening van de gemeente en de ziektekostenverzekeraar komt.
Ik zou me kunnen voorstellen, dat mensen een kamer huren van de insteling waar ze (gaan) verblijven.
De instelling moet vervolgens maar zien, dat ze een contract met de gemeente krijgen. Welicht is dat ook een moment voor ZZPers om in te stappen. ( ook via de gemeeente)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.