1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Marktonderzoek

Auteur Bericht
Emile Geplaatst: woensdag 18 April 2012 13:02
k ben lange tijd bezig geweest met het ontwerp van een plan voor opvang en overbrugging. Daarvoor dien ik een aanvraag toelating zorginstelling in te dienen, echter nu is duidelijk dat de regionale zorgkantoren een zwaar ontmoedigingsbeleid voeren vanwege de bezuinigingen en de ombouw in de zorg en ik de toelating voorlopig wel kan vergeten. Om die reden heb ik mijn plan gewijzigd en bijgesteld en wil ik nu een woonvoorziening starten voor mensen met een indicatie verblijf en een PGB budget. Ik wil een veilige plek bieden om te wonen, voorzie in zinvolle dagbesteding d.m.v. allerlei projecten zoals klussen in en rondom het huis, tuinieren ,koken, verzorging van dieren, sport en recreatie, ervarend-leren activiteiten etc. Daarnaast is de begeleiding hulp op maat en gericht op het vergroten van de zelfstandigheid. Er is een 24-uurs bezetting van een team met goede opleiding en ervaring en er wordt begeleid en gecoacht aan de hand van een behandelplan. Er zullen dagelijks ook allerlei groepen worden gegeven op het gebied van bijvoorbeeld sofatraining, agressie regulatie, zelfstandigheid, budgettering etc. De doelgroep waar ik me op wil richten zijn jongeren vanaf 16 jaar en ouder, die nu thuis zitten of op een crisis bed verblijven en of binnen een instelling wonen waar ze geen verdere ontwikkelingsmogelijkheden meer krijgen aangeboden. De stap naar zelfstandigheid is nu nog te groot, omdat de juiste vaardigheden ontbreken of nog onvoldoende getraind zijn.
Instellingen houden momenteel krampachtig vast aan de huidige bewoners om hun bezetting op peil te houden. Ze werken niet mee aan het omzetten van de AWBZ zorg (zorg in natura) naar een PGB of raden dat sterk af, terwijl dit wel mogelijk is.
Ik wil boven genoemde doelgroep een kans bieden om hun wereldje en mogelijkheden te vergroten, ze de kansen bieden die ze verdienen, op een veilige plek met veel structuur en de juiste begeleiding, waar ze zich thuis gaan voelen en ze zich binnen hun mogelijkheden kunnen ontwikkelen, voor zolang als dat nodig is.

Ik ben heel ver met dit plan, heb al een redelijk netwerk, een goede coach en een gecertificeerde accountant en mensen die graag dit werk willen gaan uitvoeren. Ook heb ik een prachtige locatie op het oog voor max. 20 plaatsen en ruime kamers, grote ruimten zoals eetzaal, woonkamer en recreatieruimte binnen en buiten en mogelijkheden op het omliggende terrein.

Op dit moment onderzoek ik de mogelijkheden om dit plan te kunnen financieren.
Dit kan bijvoorbeeld door te zoeken naar een investeerder, die is nog niet gevonden en ik kan ook naar de bank. De bank echter vraagt altijd naar garanties en vandaar de vraag "Is er behoefte aan een woonvoorziening zoals hierboven beschreven" Kortom, zijn er klanten voor een dergelijke woonvoorziening.

Iedereen die hierover iets kan zeggen, is welkom om dit bij mij te melden, maar ook indien er vragen zijn, kunt u met mij contact opnemen.

Mijn naam is Emile , ik zoek naar een investeerder en wil graag weten of er belangstelling is naar deze woonvoorziening.
{deleted by moderator: contactgegevens zijn i.v.m. privacy niet toegestaan. Verwijs naar je advertentie voor het opnemen van contact}
M.C.T Geplaatst: woensdag 18 April 2012 14:37
"Ze werken niet mee aan het omzetten van de AWBZ zorg (zorg in natura) naar een PGB of raden dat sterk af, terwijl dit wel mogelijk is".

U zult zich dus moeten richten op de ouders van deze jongeren.
Zij gaan over het omzetten van ZIN naar PGB.
Daarvoor zult U deze ouders ervan moeten overtuigen, dat U een beter alternatief biedt dan de desbetreffende instellingen hen thans bieden.
Dat zal niet meevallen als er alleen plannen op papier zijn.

Ik raad U aan U te verdiepen in de gemeentelijke plannen om de huidige AWBZ- begeleiding en tijdelijk verblijf te gaan verzorgen.
Wellicht kunt U daar inschrijven bij de komende aanbestedingen.
Emile Geplaatst: woensdag 18 April 2012 14:46
Helaas weten de meeste gemeenten van toeten nog blazen, het is geheel nieuw voor ze. De ombouw van de huidige zorg houdt inderdaad in dat wonen en zorg gescheiden gaat worden, de zorgkantoren verdwijnen en de WMO en de ziektekostenverzekeraar blijven over.


De ouders van de doelgroep bereiken is inderdaad een goede mogelijkheid, ik hoop enige ouders via dit forum te bereiken!
Dank voor uw reactie,
met vriendelijke groet,
Pim Geplaatst: donderdag 19 April 2012 11:30
Beste Emile,

Mooi dat u bezig bent met een opvanglocatie op te starten. Dat is zeker mogelijk, want word reeds gedaan door bijvoorbeeld De Drie Notenbomen in de vorm van Thomashuizen en Herbergier.

Het is echter iets minder eenvoudig in elkaar stekend als u doet voorkomen. Instellingen hebben een zorgplicht en zijn aan een hele reeks voorwaarden gehouden waardoor het voor hun niet zomaar te doen is mee te werken aan een concurrent. Als ze dat al willen.

Het is mij bovendien niet duidelijk of u een doelgroep op het oog heeft welke inderdaad de mogelijkheid heeft om zelf een budget te beheren, en andere financiële verantwoordelijkheden te kunnen dragen.

In uw geval zal het waarschijnlijk zo zijn dat ze een uitkering ontvangen of werken en huur betalen, naast betalen voor zorg vanuit het PGB. Waar bij Zorg in Natura het wooncomponent in het tarief besloten zit als er een verblijfsindicatie is, kan dat bij PGB niet. U heeft overigens volledig gelijk dat het verkrijgen van contracteerruimte bij een of meerdere zorgkantoren een tijdrovende en zeker nu niet meer lonende bezigheid is (zorgkantoren gaan ophouden te bestaan in huidige vorm na 2014).

Wat u zich voorneemt is bovendien iets wat een heel grondige voorbereiding behoeft. Dit jaar alleen heeft de Inspectie van de Gezondheidszorg meerdere 'instellingen' gesloten vanwege ernstige wanprestaties welke op eenzelfde manier aan het werk waren.

De eisen die gesteld worden aan het aanbieden van combinatie wonen en zorg zijn hoog. Daarbij is het streven van het ministerie van VWS in combinatie met die van VROM om wonen en zorg steeds meer te gaan scheiden, waardoor keuzeruimte ontstaat voor de mensen welke zorg ontvangen.

Met 1 personeelslid en een accountant heeft u nog geen goed draaiend team. Ook is het cruciaal dat u eerst een gedegen ondernemingsplan heeft welke duidelijk maakt hoe u het een en ander denkt te gaan realiseren, waar, met welke doelgroep, en vooral de financiële paragraaf is daarbij doorslaggevend. Er zijn zeker particuliere investeerders, ook is het mogelijk microkrediet tot 50.000 euro te verkrijgen alsmede dat het mogelijk is om via andere kanalen geld te verwerven. De onrust op de zorgmarkt is echter iets wat zorgt dat u op dit moment een zeer goed doortimmerd plan nodig heeft voordat iemand er maar geld in wil steken.
Gezien de onzekerheden waarmee u spreekt denk ik dat er nog wel het nodige werk te verzetten is voor u. Dat u al langere tijd met plannen in uw hoofd rondloopt maakt overigens niet dat het schrijven van een ondernemingsplan daardoor korter gaat duren.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.