1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

opsparen kortdurend verblijf niet meer mogelijk?

Auteur Bericht
Villa Wonderkind Geplaatst: zondag 01 Januari 2012 19:48
Beste mensen,

Wie weet er meer rondom de berichtgeving dat opsparen van de etmalen voor kortdurend verblijf niet mogelijk is. Ik zie zowel berichten voor ZZP, maar ook andere berichten die niet duidelijk zijn en waardoor logeeropvang in vakanties en weekenden niet meer mogelijk lijkt.

http://www.mezzo.nl/nieuws_voor_mantelzorgers/tijd_opsparen_kortdurend_verblijf_niet_mogelijk/4403

Met vriendelijke groet,
Jannie Tellinga

Villa Wonderkind Didam
Geplaatst: donderdag 12 Januari 2012 13:25
hallo,
Ik heb de berichtgeveing gelezen en snap hier even helemaal niets van. Mijn dochter van 15 heeft geen continu toezicht nodig en komt dus niet meer in aanmerking voor kortdurend verblijf of hoe het tegenwoordig ook mag heten. De indicatiesteller van bureau Jeugdzorg heeft mij hoogst persoonlijk de tip gegeven dat als het voor mijn dochter belangrijk is naar haar zorgboerderij te laten gaan, dit ook bekostigd mag worden vanuit de uren begeleiding groep (deze ging dus een klasse omhoog om die reden) of individueel. In dat geval zullen er ook uren gespaard moeten worden. De bestedingsvrijheid is er voor zover ik weet dus nog steeds.M.a.w. als jij een indicatie hebt voor begeleiding individueel en je houdt een deel van dat geld over om te gebruiken voor logeeropvang, blijft dat mogelijk. Wel heb ik begrepen dat je niet hoger meer krijgt dan 1 etmaal per week, voor onze zoon betekende dat 1 etmaal per week minder. Dit is echter opgelost door begeleiding individueel een klasse hoger te indiceren, waardoor de te besteden gelden ongeveer gelijk blijven. Ik kan dus nog steeds naar eigen inzicht schuiven tusssen de verleende indicaties.
En het is nog steeds niet zo dat als je een budget hebt van bijv. 200 euro per week dat ook compleet in 1 en dezelfde week moet worden opgebruikt.
Groet, Marianne
Pim Geplaatst: donderdag 12 Januari 2012 15:41
Beste Jannie,

Ik snap niet zozeer waar Mezzo aan refereert want mij is althans niet bekend dat de bestedingsvrijheid word aangetast met de nieuwe regels per 2012.

Daarmee kan iemand nog steeds het geld zo besteden als deze zelf denkt dat goed is, mits passend bij AWBZ zorg.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Star Counseling Geplaatst: donderdag 12 Januari 2012 16:05
Ik heb hier ook niet eerder van gehoord, noch problemen mee gekregen bij de verantwoording van het PGB van mijn zoon of andere cliënten. Ik las dit stuk dus met verbazing en kan er ook op de site van het zorgkantoor, het CIZ, BJZ of Per Saldo helemaal niets over vinden. Als dit een regel zou zijn (ook in de toegestuurde nieuwsbrief van het zorgkantoor is er niets over te vinden) dan zou er toch meer ruchtbaarheid aan gegeven zijn?
Geplaatst: woensdag 07 Maart 2012 14:52
Hallo,

Het klopt dat men niet meer wil dat er opgespaard wordt, Dit heeft in berichtgeving gestaan van volgens mij in ieder geval de VGN, Ik werk als coördinerend begeleidster van logeerhuizen en BSO locaties. Als men 1 etmaal per week geïndiceerd heeft gekregen dan moet men dit eigenlijk wekelijks besteden. In de praktijk werkt dit niet vaak zo. Men komt liever 2 etmalen of langer in 1 keer, soms sparen ouders etmalen op zodat ze zelf op vakantie kunnen om op adem te komen.
Wij houden nu de richtlijn aan om ongeveer op kwartaalbasis uit te komen met je geindiceerde etmalen en volgens mij is dat ook prima.

Anita van Sambeeck

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.