1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

activerende begeleiding

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 06 December 2006 21:40
zijn er zorgaanbieders hier die activerende begeleiding bieden?
Ik vraag me als zorgvrager nl af wanneer iets wel of niet daaronder valt.

Ik ken de "formules"van zorgkantoor maar dan lijkt het erop dat je alleen "erkende AWBZ zorg" kan inkopen. En dus niet zelf kan bepalen/kiezen bij wie en op welke manier je tot activering komt.

Ik zou graag voorbeelden krijgen! En of andere tips!!!!

Ik ben vrouw,48 jaar, met "psychische grondslag" +fibromyalgie.
Bij voorbaat dank!!!!!
Geplaatst: woensdag 06 December 2006 22:34
------------------------------------------------------------------------------

ik zou onder de paraplu van onze stichting alle vormen van zorg kunnen aanbieden, maar ik doe bij voorkeur alles onder de noemer: ondersteunende begeleiding. dit omdat voor activerend toch hogere eisen worden gesteld en dat het zorgkantoor toch na enige tijd een einde aan de activering wil zien! je activereerd iemand: je zet iemand in beweging tot hij het zelf weer kan! dat vraagt veel rapportage, een duidelijk begin en eindpunt. en daarna een stop. ik denk dat de awbz erkende bedrijfen getraind en vaardig hier in zijn en na elke stop na een geslaagde activering zorgvulding het volgende activerende punt aandragen! en terwijl de meeste pgb zorgaanbieders zo nog niet kunnen werken of doen.
het mag wel, maar geef je ondersteunde begeleiding is het gewoner dat dit jaar in jaar uit blijft doorgaan. ps. je mag met een budget activerende begeleiding ook zeker ondersteunende begeleiding of anders zorg in kopen!
Geplaatst: vrijdag 08 December 2006 20:24
Ja hoor, ik lever activerende begeleiding (AB) maar het onderscheid tussen AB en ondersteunende beg.(OB) is al heel lang een discussie. (Persoonlijk denk ik dat het onderscheid kunstmatig is om daarmee te kunnen bezuinigen). Zelf heb ik daarover al diverse gesprekken gevoerd met meerdere Zorgkantoren maar wijzer wordt je er niet van. De diverse omschrijvingen zijn nogal breed te interpreteren. En dat wordt dan ook volop gedaan. Als je wilt weten of de zorg die je in wilt gaan kopen onder AB of OB valt is het raadzaam eerst het Zorgkantoor te vragen of zij die zorg goedkeuren. Anders kun je bij je verantwoording voor verrassingen komen te staan waardoor je alsnog zelf de niet goedgekeurde zorg moet betalen.
Groet en succes, Johan Wiersma
Anne Geplaatst: zondag 10 December 2006 00:52
Verschil tussen AB en OB volgens CIZ:

Ondersteunende Begeleiding omvat ondersteunende activiteiten in verband met een somatische, psychogeriatrische of psychiatrische aandoening of beperking, een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke handicap of een psychosociaal probleem, gericht op bevordering of behoud van zelfredzaamheid of bevordering van de integratie van de verzekerde in de samenleving, te verlenen door een instelling. Kenmerkend voor deze functie is:
* De functie betreft handhaven van de zelfredzaamheid door het compenseren van beperkingen, acceptatie van de situatie en het bevorderen van integratie in de samenleving door begeleiding bij het dagelijkse leven (waar men ook woont) in verband met problematische regie over het leven (regelvermogen), toezicht en praktische hulp. De functie is gericht op het behoud van (verworven) vaardigheden. Hieronder valt ook enige verzorging die door de begeleider kan worden uitgevoerd in directe samenhang met de functie begeleiding. Voorzover aan bovengenoemde voorwaarden wordt voldaan kan gedacht worden aan de volgende activiteiten:
* Begeleiden bij beperkte vaardigheden van een cliënt, zoals dagelijkse bezigheden regelen, besluiten nemen, plannen en uitvoeren van taken, beheerszaken regelen, communicatie, oriëntatie naar plaats tijd en persoon.
* Begeleiden bij de integratie in de samenleving en sociale participatie bij dreigend sociaal isolement.

Activerende Begeleiding omvat door een instelling te verlenen activerende activiteiten gericht op:
a. herstel of voorkomen van verergering van gedrags- of psychische problematiek; of
b. het omgaan met de gevolgen van een somatische of psychogeriatrische aandoening of beperking of een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke handicap (BZA, artikel 7).
Kenmerkend voor deze functie is: Activerende Begeleiding heeft als doel het veranderen/verbeteren van iemands persoonlijk functioneren in gedrag of vaardigheden, met twee verschillende aanleidingen:
1. Het uitvoeren van begeleidende interventies bij mensen met gedrags- of psychische problematiek, ter verbetering van iemands functioneren of het tegengaan van achteruitgang in functioneren. Psychische problematiek kan het gevolg zijn van een psychiatrische aandoening, maar ook bij psychische problematiek die geen grondslag heeft in een psychiatrische aandoening kan Activerende Begeleiding worden aangeboden.
2. Het uitvoeren van interventies bij personen met een somatische aandoening, een psychogeriatrische aandoening of een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke handicap, om iemands functioneren doelgericht te verbeteren, waaronder leren omgaan met de gevolgen van een aandoening of ‘handicap’. Interventies, oefening en training zijn voorzien van concrete verbeterdoelen (ontwikkelingsgericht), zijn programmatisch gestructureerd en zijn in principe begrensd in de tijd. Er wordt gewerkt met door de professie geaccepteerde methoden, waarvan bekend is dat doorgaans gunstige resultaten voor de cliënt worden geboekt.
Activerende Begeleiding is gericht op het omgaan met de gevolgen van de aandoening (gericht op de stoornis) en kan zowel individueel als in groepsverband worden geboden.


Omdat bij deze functie het onderscheid naar Behandeling enerzijds en Ondersteunende Begeleiding anderzijds belangrijk is, volgt hier een nadere toelichting.
Behandeling (BH): interventies gericht op herstel van de ziekte/aandoening, wegnemen of verminderen van stoornissen (symptomen), bijvoorbeeld medicamenteuze behandeling of -therapie. BH grijpt in op aandoening/stoornis (terugdringen, voorkomen van verergering of complicaties). Ook: diagnosticeren en screenen van stoornissen en/of beperkingen. Er kan sprake zijn van screening/diagnostiek wanneer men vermoedt dat er in het kader van de zorgvraag langdurig gebruik gemaakt zal gaan worden van AWBZzorg (CLSM-zorg). Behandeling in de GGZ is in alle gevallen AWBZ en behoeft geen indicatie door het RIO.
Activerende Begeleiding (AB): het aanleren van nieuwe vaardigheden of gedrag, door middel van gerichte interventies. AB grijpt in op handicap/beperkingenniveau en probeert deze terug te dringen dan wel de cliënt te leren om te gaan met de gevolgen daarvan, bijvoorbeeld met behulp van een behandel/begeleidingsplan.
Ondersteunende Begeleiding (OB): OB neemt beperking/handicap/aandoening als gegeven en ondersteunt/behoudt/stimuleert in dat kader de zelfredzaamheid. Hierbij staat centraal het voorkomen van verergering en sociaal isolement, stabiliseren en ondersteunen van cliënt en het cliëntsysteem. Activering in de zin van stimuleren/aansporen.
Dit is niet hetzelfde als Activerende Begeleiding.

Bron: www.ciz.nl

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.