1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

begeleiding /verblijf en vervoer

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 11 November 2009 15:47
Ik heb een indicatie voor begeleiding groep met medische indicatie voor vervoer klasse 6 = 6 dagdelen per week, middels PGB .
Mijn vraag aan u is hoeveel is 1 dagdeel?
Een tweede vraag is of ik verplicht ben om daar per week van deze dagdelen gebruik van te maken.
Mag ik deze ook opsparen om meer dagen achtereen deze zorg in te zetten.
Zo ja waar kan ik meer informatie vinden omtrent Begeleiding groep?
Mag ik ook het budget voor deze functie gebruiken voor andere functie?
Mag ik het ook inzetten voor verblijf?
Zo ja kan ik dan ook de vervoerskosten declareren van hen naar verblijf?
Of mag dit alleen bij naar een dagbesteding?
de vriendelijke groeten
lilali
Pim Geplaatst: donderdag 12 November 2009 10:51
Beste Lilali,

Op de website van de belangenvereniging Per Saldo staat een overzicht hoeveel geld er staat voor welke klasse in begeleiding in groepsvorm.
http://www.pgb.nl/persaldo/dit-is-een-persoonsgebonden-budget-pgb/awbz/?waxtrapp=smgfnMsHawOjcPfBCQPQ

Onder een dagdeel word verstaan een ochtend (bijvoorbeeld van 10 tot 12:30 uur) of middag.

Het mooie van PGB is dat het volledig legaal en toegestaan is om zoals dat met een net woord heet: te substitueren. Dat houd in dat u het gehele budget dat u krijgt mag gebruiken om in te zetten in een van de onderdelen zoals die op de indicatie zijn vermeld, of mag verdelen naar eigen inzicht over de verschillende onderdelen.

Dat betekent dat u het volledige budget mag inzetten om begeleiding in een groepsactiviteit te gaan doen. Ook mag u alles inzetten in een van de andere onderdelen die worden genoemd. Maar dat hoeft niet. U bent in het geheel niet verplicht om het budget op te maken, zelfs niet om er maar 1 euro van te gebruiken. Het is echt volledig bedoeld om u verder te helpen en omdat u met uw handicap danwel ziekte extra hulp nodig heeft die een volledig gezond mens onder normale omstandigheden niet nodig heeft.

U mag het budget ook in een week volledig opgebruiken, of alles uitspreiden over de periode waarin uw indicatie loopt.
Er staat een duidelijke einddatum in de indicatie en u bent, afhankelijk van uw budget, verplicht eens per jaar als u minder dan 5000 euro aan totaal budget per jaar heeft of eens per half jaar als u een hoger budget heeft uw uitgaven te verantwoorden. Dit staat vermeld in uw brief over uw budget of een begeleidende brief bij uw indicatie. De verantwoording dient u in te leveren voor half februari en/ of voor half augustus. Dit kan door zowel kopietjes van facturen als betalingsbewijzen (bijvoorbeeld bankafschriften) in te leveren of door middel van urenverantwoording en betalingsbewijzen als u mensen in loondienst heeft.

Welke kosten u wel en niet mag betalen uit uw budget staat helder vermeld op de website van belangenvereniging Per Saldo:
http://www.pgb.nl/persaldo/dit-is-een-persoonsgebonden-budget-pgb/awbz/administratie-en-verantwoording/?waxtrapp=ckgfnMsHawOjcPfBCQPC

Hopelijk heb ik zo voldoende uw vragen beantwoord.
Mocht u nog meer vragen hebben stel ze gerust hier.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gast Geplaatst: vrijdag 13 November 2009 21:59
Hallo, de vraag is voor mijn schoonmoeder, ze heeft naast verplegeing en pers verzorging ook begeleiding groep klasse 4 met vervoer gekregen. Daar zij géén Nederlands spreekt is een dagbesteding niets voor haar. Ik heb inmiddels div malen met het zorgkantoor gebeld en telkens een ander antwoord gekregen. De vraag: Mijn vrouw geeft de zorg aan haar moeder. Kan mijn schoonmoeder de begeleiding groep gebruiken persoonlijke begeleiding? Vlgs het zorgkantoor kan moeder dus met mijn vrouw bijvoorbeeld gaan wandelen e.d. en hiervoor het bedrag gebruiken. Vervoerskosten zouden dan niet vergoed mogen worden.

Groet, Willem van Herpen
Geplaatst: zaterdag 14 November 2009 03:16
Spreekt zij helemaal niet?

Anders zou je zeggen dat een taalcursus een geschikte dagbesteding kan zijn.



Voor wandelen enz. word je tegenwoordig doorverwezen naar gemeente en MEE. Dat moeten vrijwilligers en mantelzorgers maar doen van het CIZ en mag volgens hen niet meer uit Begeleiding worden betaald.
Begeleiding groep lijkt me duidelijk wat anders dan wandelen met dochter. Zij wordt gezien als een mantelzorger.
Andere besteding die uitkomt kan betekenen dat het Zorgkantoor het zo bestede geld terugclaimt (en mogelijk een boete er bovenop).
Gast Geplaatst: zaterdag 14 November 2009 13:23
Hallo, uiteraard spreekt zij, maar geen Nederlands, is te oud en te ziek om dit te leren. Hoeft ze ook officieël niet. Leuke tip maar daar heb ik niet om gevraagd. Graag zinnige reacties!
Gast Geplaatst: zaterdag 14 November 2009 13:25
Ik zal me weer afmelden voor deze site, dit soort onzinnige tips is de grootste onzin!

Het gaat er alleen om wat de instanties zeggen!
Geplaatst: zaterdag 14 November 2009 17:19
Waarom vraag je het daar dan niet?
Geplaatst: maandag 16 November 2009 08:45
Hallo Willem,
Misschien kun je het antwoord vinden op deze site: pgb-vg.nl , een geweldige site waar een deskundige persoon achter zit.
Jammer dat op deze manier een reactie gegeven is, lijkt nergens naar!

gr. Monique.
Geplaatst: maandag 16 November 2009 11:01
Monique dat is wat het CIZ mij vertelde dus als iemand daar naar vraagt geef ik dat door.

Als men alleen vragen stelt om naar de mond gepraat te worden, kan men dat beter niet op openbare forums doen maar uitsluitend aan mensen die men kent.

Blijft de vraag waarom er een indicatie voor een groep is afgegeven terwijl betrokkene zo oud en ziek schijnt te zijn en de deur niet uit schijnt te kunnen. Er klopt volgens mij iets niet aan het verhaal.
Pim Geplaatst: maandag 16 November 2009 11:36
Geachte heer van Herpen,

Volgens de website van Per Saldo, belangenvereniging van mensen met een PGB is het toegestaan om ook niet geïndiceerde gebieden het budget voor te gebruiken zoals begeleiding individueel.
http://www.pgb.nl/persaldo/dit-is-een-persoonsgebonden-budget-pgb/awbz/administratie-en-verantwoording/?waxtrapp=ckgfnMsHawOhcPhBCQPE

Het is verstandig om contractueel afspraken te maken om onduidelijkheid te vermijden. Mij lijkt dat u dan optreed als belangenbehartiger voor uw schoonmoeder en als zodanig namens uw schoonmoeder een contract opstelt. U kunt voorbeeldcontracten gratis verkrijgen via de website van de Sociale VerzekeringsBank ( http://www.svb.nl ) of ze daar telefonisch bestellen.

Het lijkt mij dan dat het beste is dat uw vrouw in loondienst gaat bij uw schoonmoeder en daarvoor kunt u ook de Sociale VerzekeringsBank vragen (gratis) de loonverrekening te verzorgen. Zij kan dan ook betaald worden voor de uren aan persoonlijke verzorging en verpleging die zij aan uw schoonmoeder geeft.

Overigens zijn er op diverse plaatsen in Nederland wel degelijk mogelijkheden voor mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn om geschikte dagbesteding te vinden. Het is vaak echter wel wat meer zoekwerk. In een stad als Rotterdam worden er bijvoorbeeld op diverse plaatsen voor ouderen van Molukse, Antilliaanse en Surinaamse afkomst dagbesteding aangeboden. Vaak in verzorgingshuizen en soms apart daarvan.
Hopelijk is zo uw vraag voldoende beantwoord
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gast Geplaatst: vrijdag 15 Januari 2010 20:48
Geachte......

Als u moeder niet naar dagbehandeling wil kunt u deze Zorg In Natura ook om laten zetten in een P.G.B. tesamen met de functie vervoer.
U kunt dan gewoon van het bovenstaande geld uw vrouw zorg laten verlenen op Begeleiding in uren via een P.G.B. contract
Geplaatst: zaterdag 18 Februari 2017 11:54
Beste meneer/ mevr,

Wij zijn een coachings en bemiddelingsbedrijf in Suriname, die mensen ondersteunt en begeleid in de zorg en welzijn. Onze vraag is hoe wij aan pgb cliënten kunnen komen in Nederland die naar Suriname komen op vakantie of voorgoed en die een zorgvraag hebben. Het kan ook zijn dat ouders met pgb kids op vakantie willlen naar Suriname en geen zorg en begeleiding hebben in Suriname. Wij komen inbeeld bij deze vragen en bemiddelen ook als mensen een speciale vorm van Zorg nodig hebben in Suriname.

Kortom: hoe komen wij aan cliënten? Hoe kunnen wij onszelf introduceren? En wat kunnen jullie voor ons betekenen?

Wij horen het graag.

Groet
Empowerment for you
M.C.T Geplaatst: zondag 19 Februari 2017 15:30
Eerst een profiel op deze site aanmaken, zodat cliënten jullie kunnen vinden.
Voor een periode langer dan vakantie wordt geen PGB in het buitenland verstrekt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.