1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Algemene Voorwaarden voor ZZP-ers in de zorg

Bij het starten van een eigen bedrijf zijn de algemene voorwaarden waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt. Toch zijn deze erg belangrijk, aangezien iedereen wel eens te maken kan krijgen met een ontevreden klant, dan is een standaardcontract niet altijd voldoende. Algemene voorwaarden worden daarom ook wel aanvullende voorwaarden genoemd. Ze zijn dus een aanvulling op de standaardcontracten. In principe kan elk bedrijf zijn eigen algemene voorwaarden schrijven. Dit is echter niet aan te raden, omdat de kans dan groot is dat je punten gaat vergeten. Gelukkig zijn er genoeg manieren om de juiste algemene voorwaarden te verkrijgen. Bij de KvK kan je van verschillende branches standaard algemene voorwaarden krijgen, of je kan naar de branchevereniging gaan. Daarnaast kan je ze toch ook zelf schrijven, maar laat ze dan goed controleren door een jurist. Algemene voorwaarden zijn alleen geldig als ze redelijk zijn en niet in strijd met de Nederlandse en Europese wet. Verder gelden ze natuurlijk niet als de klant er niet van op de hoogte is. Stuur ze dus altijd mee met de offerte. Als je zeker wilt zijn van de geldigheid van je algemene voorwaarden kan je ze ook laten deponeren bij een notaris.

Voorbeeld algemene voorwaarden.

Algemene voorwaarden zijn natuurlijk voor ieder bedrijf anders, maar een aantal zaken moeten er sowieso in vastgelegd worden:

Toepasselijkheid

Hier zet je neer waar de algemene voorwaarden op van toepassing zijn.

Overeenkomst

Hier zet je neer wanneer de overeenkomst tot stand komt.

Prijzen/Aanbiedingen

Hier zet je neer hoe je met prijzen en aanbiedingen omgaat. Zo kan je hier aangeven dat je de prijzen altijd kan wijzigen en dat alle prijzen in euro's inclusief of exclusief BTW zijn.

Levering/ retourzendingen

Hier zet je neer tot wanneer men spullen kan retourneren en onder welke voorwaarden.

Betalingen

Hier zet je neer hoe er betaald dient te worden en wat er gebeurt op het moment dat de klant te laat is met betalen.

Levering

Hier kan je aangeven hoe lang de levering duurt, maar ook dat de klant geen rechten kan ontlenen aan een te late levering.

Eigendomsvoorbehoud

Hier geef je aan wanneer de klant eigendom wordt van het product, dus op het moment dat hij of zij het koopt, of op het moment dat het afgeleverd wordt.

Reclames en aansprakelijkheid

Hier zet je neer wanneer de klant aansprakelijk is voor het product. Zo kan je aangeven dat de klant bij het in ontvangst nemen van het product moet controleren of het in orde is. Daarnaast kan je ook het aantal dagen aangeven dat de klant het product nog kan terugbrengen als het kapot is.

Elektronische communicatie en bewijs

Hier geef je aan wie er aansprakelijk is op het moment van communicatief falen door bijvoorbeeld het internet.

Overmacht

Hier geef je aan wat er gebeurt in het geval van overmacht.

Toepasselijk recht/bevoegde rechter

Hier geef je aan dat de overeenkomst en de algemene voorwaarden berusten op het Nederlands recht.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.