1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Waarom moet ik me aansluiten bij een klachtencommissie?

Elke hulpvrager kan een klacht indienen tegen de instelling of zorgverlener met wie hij te maken heeft gehad. Daarom is het belangrijk voor elke zorgaanbieder om een klachtenregeling te hebben. Volgens de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector (WKCZ) is dit zelfs verplicht. Met een klachtenregeling laat je natuurlijk ook aan je cliënten zien dat professioneel bent en dat het belang van de cliënt voor jou voorop staat. Leden van de Nationale Hulpgids krijgen o.a. korting op een klachtenregeling.

Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg

De nieuwe wet Wkkgz (Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg) bevat niet alleen een klachten- en geschillenregeling, maar vult een paar ‘gaten’ op die er voorheen in de wet zaten. Die gaan over het informeren van patiënten, het documenteren van incidenten en de omkering van bewijslast. Als ZZP’er sta je er niet alleen voor als je bent aangesloten bij een organisatie die ook klachten behandelt.

De dossiers van patiënten moeten nu aan bepaalde eisen voldoen. En daarbij moeten zorgverleners kunnen aantonen wat er goed is gegaan tijdens de behandeling; de patiënt hoeft niet meer aan te tonen wat er niet goed is gegaan. Een omkering van de bewijslast, dus.

Voor degenen die een klacht willen indienen betekent de nieuwe wet dat het duidelijker is wat er met zijn klacht wordt gedaan, waarmee de drempel om een klacht in te dienen lager wordt. Iedere zorgaanbieder is verplicht een klachtencommissie en –regeling te hebben. Als je lid wordt van een belangenorganisatie die ook een onafhankelijke klachtenregeling heeft, voldoe je dus aan de wettelijke eis dat een hulpvrager verhaal kan halen als hij ontevreden over je is en er met jou samen niet uit komt. Bovendien komen die belangenorganisaties ook op andere terreinen voor je op, al dan niet samen met een vakbond of andere belangenorganisaties. Lidmaatschap van zo’n organisatie valt belastingtechnisch onder ‘beroepskosten’ en is dus aftrekbaar.

Je kunt je uiteraard ook heel laagdrempelig zelf aansluiten bij een klachtencommissie. Wij hebben zelfs een goede korting voor onze Pro leden op een klachtencommissie, waarmee het binnnen een paar minuten is geregeld en je helemaal voldoet aan alle regels en wetten.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.