1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Zorgverleners komen om in administratie

9 Reacties

Man tussen twee hoge stapels documenten schreeuwt het wanhopig uitVandaag nog een beetje achter de computer gezeten? Gisteren, eergisteren…? Wat zeg je? Een beetje? U-u-u-uren!

Ja, wat wil je ook? De administratieve rompslomp voor zorgverleners wordt alleen maar groter, in plaats van kleiner. En dat laatste was toch de bedoeling. Maar je moet aan zo veel verschillende partijen verslag uitbrengen, gegevens doorgeven, formulieren invullen, dat er steeds minder tijd overblijft voor de zorg zelf. Iedereen wil weten wat je doet met patiënten en bewoners, logisch toch? De kwaliteit van de zorg moet immers worden bewaakt!

Actal, het Adviescollege Toetsing Regeldruk, heeft minister Schippers van Volksgezondheid geadviseerd daarin grondig verbetering aan te brengen. Op die manier hebben zorgverleners meer tijd voor hun eigenlijke werk.

Elke instantie die iets te zeggen heeft over zorg of kwaliteit van de zorg, wil informatie hebben, zodat alles in de toekomst nog beter zou kunnen gaan. Hopen we. Maar elke instantie heeft een andere methode om die informatie aangeleverd te krijgen, en dat maakt het werk van de zorgverleners nodeloos en hopeloos ingewikkeld. De een wil een formulier zus ingevuld hebben, de ander een vragenlijst zo. Terwijl het allemaal over dezelfde patiënt gaat, dus de informatie is ook hetzelfde. Wat zou het toch vreselijk praktisch zijn om alle instanties met een en dezelfde methode te laten werken. Oei, misschien wel tè praktisch…?

Behalve kwaliteitsgegevens aanleveren (waarvoor de indicatoren al zijn teruggebracht met 20% om de werkdruk te verlagen) moeten zorgverleners ook nog eens kwaliteitsgegevens doorgeven aan onder andere de zorgverzekeraars, de brancheorganisatie van verzekeraars, de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Nederlandse Zorgautoriteit, de stichting Dutch Institute for Clinical Auditing en MediQuest BV. Vergeten we iemand?

Misschien wil de patiënt ook wel weten hoe het met hem gaat en/of de zorg die hem wordt geboden kwalitatief goed is. Helpt de zorg hem op weg naar herstel of brengt deze in elk geval een betere kwaliteit van leven?

Zou daar nog tijd voor zijn?

Natuurlijk moeten managers weten hoe de dingen lopen, willen ze kunnen aansturen en verbeteren. Dat betwist niemand. Maar als iedereen nu eens genoegen nam met een standaard formulier dat maar één keer hoeft worden ingevuld en dan naar alle instanties kan worden gemaild? En dan staat er informatie op, die jij als instantie niet nodig hebt. Nou en? Daar lees je dan toch overheen? Je leest bij een zelfzorgmedicijn toch ook niet hoe de dosering voor kinderen tot vier jaar is als jij als volwassene iets wil innemen? Je leest en gebruikt wat relevant is voor jouw organisatie en that’s it! Kom op, mensen! Wees eens praktisch!

9 Reacties

  • Carla zei:

    Vanaf 1979 - 1985 werkzaam bij de sociale dienst.
    Ruimschoots werkervaring , maar geen H.B.O. opleiding genoten.
    1 persoon op de afdeling was onmaatschappelijker die was de eind
    verantwoordelijke op de afdeling daarna B. en W.
    Toen was er ook controle.

    Door de rapportage digitaal, is het niveau zo hoog verheven.
    Dat m'n allemaal H.B.O. en hoger geschoold moeten zijn.

    Dat de werkzaamheden op m.b.o. welk vlak incl. de zorg terug
    is gebracht naar vrijwilligers werk.

    Mijn generatie heeft te maken met de verandering in de wet
    A.O.W. met betrekking toelage partner.

    Dus tel uit je winst. Werkzaamheden op m.b.o. wordt helemaal naar
    het vrijwilligers werk toegebracht.

  • Helga zei:

    En wat dacht je dan van de administratieve rompslomp voor de ouders?
    Ik ben alleenstaand moeder van 3 kinderen met ieder een pgb....
    De hulpverleners geven de fouten aan mij door en ik mag alles weer met de (slecht bereikbare) SVB zien te regelen.

    Verkeerde namen, verkeerde bsn nummers. Verkeerde rekeningnummers, verkeerde bedragen, verkeerde einddata van toekenningsbeschikkingen.....Goed aangeleverd, verkeerd door de svb erin gezet....facturen worden dubbel uitbetaald, soms te weinig....soms niet..

    En dan de langzame bureaucratische molen......
    Ik ben er als ouder dagelijks druk mee..... Ook ons was een lastenverlichting beloofd.... Ze hebben er alleen geen jaartal bij genoemd!!

    Het is toch van de zotte dat ik als ouder verantwoordelijk ben voor het budget en dat terwijl de SVB er fouten mee maakt...

  • Helinda Rijnbout zei:

    We hebben dit al veel te lang laten gebeuren, steeds maar aangepast, genoeg nu. Tijd voor actie: teken de petitie Red de Zorg
    http://www.fnvvoorzorg.nl/forms/volkspetitie-red-de-zorg/

  • Lavendel zei:

    Helemaal mee eens Helga, als ouders van gehandicapte kinderen had je al veel administratie, maar dat is nu nog meer geworden. ER zijn nu 3 verschillende loketten. Aan het eind vd maand bij verschillende instanties reiskosten declareren voor de zorgverleners. En dat doen wij helemaal gratis! Geen enkele tegemoetkoming staat er tegenover.
    Bij zorgverleners zit het al bij hun salaris in.

  • Olivier zei:

    Ook bij mij worden er steeds fouten gemaakt door de SVB. idd foute data invullen. Zvw uitbetalen uit het HH potje. Niet uitbetalen van zorgverleners. Ik zou bijna denken dat er fraude gepleegd wordt daar bij de SVB. De bedragen worden wel van mijn account afgeschreven maar de zorgverleners krijgen het niet binnen.
    Ik stel ook wel degelijk de SVB verantwoordelijk voor hun fouten. Gelukkig houdt ik dus een strakke eigen administratie bij. We hebben toch ook nog een rechtssysteem in nederland?

  • Jess zei:

    Hallo
    Helga je verhaal is zo herkenbaar. Het moest ons allemaal gemakkelijker maken. In al die jaren heb ik er nog nooit zoveel werk van gehad als dit jaar. Dat het je een gehele werkdag kost in de week zegt hun niets en dat je daarvoor ook geen vergoeding krijgt is normaal toch??? Eigen kracht heet dit tegenwoordig.
    Wat mij meer en meer gaat storen is, het allemaal bedacht achter het Buro kom nu eens naar de praktijk en ga logisch nadenken en dat niet laten doen door ouders die maar weer een bezwaarschrift moeten schrijven om gelijk te krijgen. Kost nog meer van je "vrije"tijd, maar je doet het wel want je wil het beste voor je kinderen. Geen keuze dus.

  • Helga zei:

    Het is bezuinigen door mensen zo te ontmoedigen dat ze het opgeven vrees ik.
    Niet iedereen heeft de (verstandelijke) mogelijkheden of de energie om zo hard te knokken.

    En het werkt, ik denk dat een groot aantal mensen afstand hebben gedaan van hun PGB waardoor de bezuiniging zeer geslaagd zullen zijn.

    En dat is diep triest eigenlijk want misbruik moest aangepakt worden toch?
    En nu zijn de mensen die het hard nodig hebben zo moegestreden dat ze opgeven.....

    Dat de problemen op lange termijn groter worden en de kosten hoger, er meer ontspoorde jeugd zal komen en meer jongeren een uitkering zullen aanvragen omdat ze bv in hun jeugd niet goed begeleid zijn.... Tsja...

    Over 10 jaar gaat dan vast de uitkering op de schop.....Omdat er dan daar weer op bezuinigd moet worden....

  • Johanne zei:

    Ik ben het helemaal met Helga eens.
    Dit is nu wat mij min of meer de nek breekt.Laat ik voorop stellen dat ik heel dankbaar ben dat het PGB bestaat en heel erg blij ben met mijn hulpen.
    Maar alle rompslomp er omheen...ik kan het nog maar nauwelijks aan.
    Je bent al chronisch ziek en dan alle gedoe om voor alle goede hulp alles te regelen...dit is een ontmoedigingsbeleid. zo snel mogelijk alle budgethouders overspannen maken en dan fijn geen PGB's meer uit betalen.

  • Margreet Jonkers zei:

    Ik denk dat we - = alle nederlanders samen - te wantrouwend zijn geworden… De regering wil daardoor steeds meer controle uitoefenen en daardoor wordt alles bureaucratischer…
    Olivier, ik ben het met je eens dat we niet moeten vergeten dat we in Nederland een rechtssysteem hebben!
    Ik heb wel de (verstandelijke) mogelijkheid en energie om hard te knokken, hoewel ik al 69 jaar zwaar gehandicapt ben. Ik ga het dus doen als het nodig is...

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.