1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Selfies sturen voor het goede doel

1 Reacties

ralphlauren Foto: Ralphlauren.com (CC)

Ralph Lauren, de bekende Amerikaanse modeontwerper, heeft met zijn Pink Pony Fund een campagne tegen borstkanker gelanceerd op verschillende social media. Een geheel eigentijdse campagne, mag je wel zeggen.

Iedereen die persoonlijke boodschap over borstkanker en de preventie hiertegen op een stuk papier schrijft en een selfie (foto van zichzelf) maakt met die boodschap, mag rekenen op een donatie van $10 (ongeveer €8) van de modekoning. Die selfie moet dan wel geplaatst worden op Instagram, Twitter of de website van Lauren, met de hashtag #PinkPonyPromise.

De donaties van Lauren gaan naar het Ralph Lauren Center for Cancer Care and Prevention en het Memorial Kettering Cancer Center. Ralph Lauren hoopt op heel korte termijn één miljoen dollar voor kankeronderzoek binnen te halen. Het bedrijf verwacht dat de actie zal opvallen, omdat er per persoonlijke boodschap veel geld wordt gedoneerd.

Is dit een actie die uit een goed hart komt of is dit een actie om de naam Ralph Lauren positief op te poetsen? Er zijn immers vaak bedrijven die iets doen voor het goede doel en daarbij helemaal niet vies zijn van een ‘goede geur’ rondom hun naam of merk… Dat mag, daar is niets mis mee, het doel telt. En als een bedrijf er wel bij vaart, acht… waarom niet? Kun je denken.

Maar nader onderzoek naar meneer Lauren neemt in dit opzicht alle twijfels weg. Hij spant zich al 25 jaar in voor de strijd tegen borstkanker. Hij raakte daar persoonlijk bij betrokken toen een hele goede vriendin van hem borstkanker kreeg en daaraan later bezweek. Sindsdien zet Ralph Lauren zich in voor de strijd tegen borstkanker, en schuwt het spenderen van dollars niet.

Hij wordt wel een filantroop genoemd, en dat word of ben je niet zomaar. Naast de vele miljoenen dollars die naar kankerbestrijding in het algemeen en borstkankerbestrijding in het bijzonder gaan, doneert hij ook aan een alfabetiseringsproject voor kinderen, de restauratie van het theater Les Beaux Arts in Parijs, en heeft hij een studiefonds voor kinderen van de slachtoffers van 11 september 2001 (“nine eleven”) opgezet. Om maar eens een paar projecten te noemen, want de lijst is langer. Ook stimuleert hij zijn werknemers vrijwilligerswerk te doen in projecten voor de gemeenschap.

Velen van ons kunnen zich de kleding van Ralph Lauren niet permitteren, maar we kennen allemaal wel het 'polospeler op paard'-figuurtje dat zijn polo’s siert. In zijn strijd tegen kanker heeft hij ook de zogeheten Pink Polo Shirts geïntroduceerd. En vandaar ook het Pink Polo Fund dat deze nieuwste campagne heeft gelanceerd. Roze en borstkanker, ze zijn innig met elkaar verbonden – roze strikjes, pink polo, roze erelintjes die worden uitgereikt, de roze maand…

Je kunt wel of niet van zijn mode houden. Maar respect hebben voor wat het bedrijf Ralph Lauren zoal met zijn geld doet… daar kunnen we niet omheen.

1 Reacties

  • Greetsche zei:

    Leuke actie van ralf,en nu maar hopen dat t geld goed terecht komt,en niet dat de een of andere zichzelf ermee verrijkt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.