1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Gemeenten en uurtarieven begeleiding

Auteur Bericht
Harmke Geplaatst: woensdag 03 Februari 2016 20:26
Eén van mijn zorgvragers betreft een man met zwaar ADHD , COPD en 30% longinhoud. Meneer heeft onlangs een nieuwe indicatie gekregen voor een schamele 5 uur per week (!) Mijn werk voor hem betreft begeleiding en dit doe ik sinds maart 2015. We hebben een goede klik en meneer is erg blij met mij. Hij had daarvóór al heel wat pogingen gedaan om de juiste persoon te vinden.
Ik krijg 20 euro per uur. Bij een gesprek met iemand van de gemeente bleek echter dat ik, met de nieuwe regelgeving die deze gemeente hanteert, slechts recht heb op het minimumloon, tenzij ik me inschrijf bij de KvK. (Ik ben nu geen ZZPer) Dan mag het bedrag opeens omhoog naar 32,50.
Genoemd minimumloon is meer dan de helft minder dan mijn huidige loon. Reiskosten (heen en terug is het 50 km.) kan ik alleen voor een enkele reis vergoed krijgen en wel een bedrag van 15,5 ct. de kilometer. Daar kan ik mijn benzine niet eens van betalen!
Het lijkt er dus op dat ik mijn dienstverband zal moeten beëindigen. Daar krimpt je hart toch van, een man die eindelijk iemand gevonden heeft die bij hem past en een stabiele factor in zijn leven geworden is en nu moet hij door gemeentelijke regelgeving weer afscheid nemen. Mág een gemeente dit wel doen als het dergelijke consequenties kan hebben? Zo schiet het toch volledig zijn doel voorbij?
Trudy Geplaatst: vrijdag 05 Februari 2016 16:35
Beste mevrouw,

Tja erg vervelend voor meneer. Maar aan de andere kant zou hij ook een formele hulpverlener in kunnen schakelen met AGB. Hij kan dan een Big geregistreerd ZZP afgestudeerd verpleegkundige inschakelen en krijgt daar dan ook het bedrag naar. Een ZZP er moet alle sociale lasten betalen en ook heeft diegene geen pensioen noch vakantiegeld of ziektegeld.