1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Gemeenten en uurtarieven begeleiding

Auteur Bericht
Harmke Geplaatst: woensdag 03 Februari 2016 20:26
Eén van mijn zorgvragers betreft een man met zwaar ADHD , COPD en 30% longinhoud. Meneer heeft onlangs een nieuwe indicatie gekregen voor een schamele 5 uur per week (!) Mijn werk voor hem betreft begeleiding en dit doe ik sinds maart 2015. We hebben een goede klik en meneer is erg blij met mij. Hij had daarvóór al heel wat pogingen gedaan om de juiste persoon te vinden.
Ik krijg 20 euro per uur. Bij een gesprek met iemand van de gemeente bleek echter dat ik, met de nieuwe regelgeving die deze gemeente hanteert, slechts recht heb op het minimumloon, tenzij ik me inschrijf bij de KvK. (Ik ben nu geen ZZPer) Dan mag het bedrag opeens omhoog naar 32,50.
Genoemd minimumloon is meer dan de helft minder dan mijn huidige loon. Reiskosten (heen en terug is het 50 km.) kan ik alleen voor een enkele reis vergoed krijgen en wel een bedrag van 15,5 ct. de kilometer. Daar kan ik mijn benzine niet eens van betalen!
Het lijkt er dus op dat ik mijn dienstverband zal moeten beëindigen. Daar krimpt je hart toch van, een man die eindelijk iemand gevonden heeft die bij hem past en een stabiele factor in zijn leven geworden is en nu moet hij door gemeentelijke regelgeving weer afscheid nemen. Mág een gemeente dit wel doen als het dergelijke consequenties kan hebben? Zo schiet het toch volledig zijn doel voorbij?
Trudy Geplaatst: vrijdag 05 Februari 2016 16:35
Beste mevrouw,

Tja erg vervelend voor meneer. Maar aan de andere kant zou hij ook een formele hulpverlener in kunnen schakelen met AGB. Hij kan dan een Big geregistreerd ZZP afgestudeerd verpleegkundige inschakelen en krijgt daar dan ook het bedrag naar. Een ZZP er moet alle sociale lasten betalen en ook heeft diegene geen pensioen noch vakantiegeld of ziektegeld.
ZZP 'ers hebben een bedrijf en horen ook het bedrag dat er voor staat te krijgen, zij moeten daar dus van leven. Ik merk juist dat zorgvragers met PGB vaak zo laag mogelijk bedrag willen betalen om zo vaak als mogelijk gebruik te maken. Informele hulpverleners gaan zo vaak voor veel minder aan het werk en doen het er vaak bij.
Ik vind het dus goed dat men daar nu een oplossing voor zoekt nl de informele en formele hulpverlener met AGB code en KVK en aansprakelijkheidsverzekering en klachtenregeling. U kunt meneer helpen bij een nieuw verzoek en ervaren verpleegkundigen weten ook vast en zeker vertrouwen en een band op te bouwen, dat is nl onderdeel van hun vak. Volgens mij is dit voor de toekomst voor dhr ook niet verkeerd. Wel jammer voor u natuurlijk.
Pascale Geplaatst: donderdag 11 Februari 2016 02:41
Harmke,

wat is er mis mee om je als zzp'er in te schrijven?
Dan kun je dit werk gewoon blijven doen voor meer geld als ik het goed lees.

Ik wens je wijsheid

Alle goeds
Nishkampa Geplaatst: zondag 14 Februari 2016 14:37

Beste mevrouw,

Tja erg vervelend voor meneer. Maar aan de andere kant zou hij ook een formele hulpverlener in kunnen schakelen met AGB. Hij kan dan een Big geregistreerd ZZP afgestudeerd verpleegkundige inschakelen en krijgt daar dan ook het bedrag naar. Een ZZP er moet alle sociale lasten betalen en ook heeft diegene geen pensioen noch vakantiegeld of ziektegeld.
ZZP 'ers hebben een bedrijf en horen ook het bedrag dat er voor staat te krijgen, zij moeten daar dus van leven. Ik merk juist dat zorgvragers met PGB vaak zo laag mogelijk bedrag willen betalen om zo vaak als mogelijk gebruik te maken. Informele hulpverleners gaan zo vaak voor veel minder aan het werk en doen het er vaak bij.
Ik vind het dus goed dat men daar nu een oplossing voor zoekt nl de informele en formele hulpverlener met AGB code en KVK en aansprakelijkheidsverzekering en klachtenregeling. U kunt meneer helpen bij een nieuw verzoek en ervaren verpleegkundigen weten ook vast en zeker vertrouwen en een band op te bouwen, dat is nl onderdeel van hun vak. Volgens mij is dit voor de toekomst voor dhr ook niet verkeerd. Wel jammer voor u natuurlijk.



Het is natuurlijk heel vervelend voor meneer, maar naar mijn idee is het ook wel belangrijk dat formele zorgverleners zich registreren bij de KvK en een AGB code nemen en cliënten een budget voor formele zorg krijgen.
Dan weten ze zeker dat ze iemand met diploma's krijgen en dat die persoon langere tijd kan blijven omdat ze fatsoenlijk betaald worden. Waar ik als ZZP mee te maken krijg is tarieven van 20 euro per uur of minder en wel 60 uur per week moet werken voor mijn geld. Dat betekend als ik bij iemand kan werken die wel het formele tarief wil betalen, dat ik dan weg ben want dit hou ik niet vol. Deze meneer is dan ook beter gebaat met een formele zorgverlener die fatsoenlijk betaald wordt.
Niet alleen de zorgvrager is hier de dupe, maar ook de zorgverlener.
LL

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.