1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Verplichting Salarisoverzicht ?

Auteur Bericht
Nel Geplaatst: vrijdag 18 September 2015 00:48
Ik werk sinds bijna 4 jaar voor een thuiszorg Organisatie als Freelancer.
Ik maak elke maand netjes mijn facturen van mijn cliënten en stuur ze door naar kantoor en ontvang mijn salaris dan 2 weken later op mijn rekening.
Alleen krijg ik NOOIT een loonstrook/salarisbriefje van mijn gewerkte uren en de uitbetaalde uren aan mij.
Is men dit NIET verplicht om te geven ...?
Als ik ernaar vraag krijg ik antwoord: nu dan print je toch het bankafschrift uit daar staat het toch op.
Ik ben het hier NIET mee eens,en heb volgend jaar een duidelijk overzicht nodig van mijn maandelijks Bruto inkomen voor mijn man naar Nederland te kunnen halen.
Wie kan me antwoord geven of men dit wel of niet verplicht is om te geven ?
Ik werk nu tijdelijk ook prive voor een client met PGB en ze geven me netjes een duidelijk overzicht van alles.
Snap niet waarom een Thuiszorg Organisatie hier zo moeilijk over doet ?
Tanja Geplaatst: vrijdag 18 September 2015 10:09
Je stuurt een declaratie / factuur naar de thuiszorg organisatie van je gewerkte uren... Maak daar een kopie van dat is dan je bewijs...dat is voldoende.
Je bent zzp-er en dus regel je zelf de belastingaangifte... Aan de hand van de facturen en het bedrag wat je ontvangt verwerk je dat in de administratie.

Wat voor een loonstrook zou je dan nog willen ontvangen? Je ontvangt Bruto .... Belastingaangifte doe je zelf...dus via een boekhoudster wordt een jaaropgave gemaakt...en daar staat dus je bruto jaarinkomsten op. Dat is je bewijs....
M.C.T Geplaatst: vrijdag 18 September 2015 12:54
Een freelancer werkt niet in loondienst, dus krijgt geen loonstroken.
Nelleke Geplaatst: vrijdag 18 September 2015 13:28
Een thuizorgorganisatie kan zelfs in de problemen komen als ze jou overzichtjes gaan sturen van wat ze jou betaald hebben.
Dan zou het kunnen lijken of ze jou in loondienst hebben!

Hou een degelijk systeem bij wat er aan bruto inkomsten op je bank binnenkomt...en wat er aan reis- en onkosten weer uit gaat. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn, een simpel Excelbestand is genoeg. Maar een goede boekhouding bijhouden is verplicht voor freelancers. Wanneer je dit ingewikkeld vind, zoek dan een boekhouder, want je moet wel een winst- en verliesrekening kunnen maken als je aangifte gaat doen.

Jouw belastingaangifte geldt als leidraad voor de berekening voor van alles en nog wat... Toeslagen, maar misschien ook wel het laten overkomen van jouw man.

Van PGB-ers heb ik ook nog nooit een loonstrook gehad hoor, als freelancer. Wel krijg je soms een jaaropgave, maar ik neem mijn eigen administratie als uitgangspunt.
Nel Geplaatst: vrijdag 18 September 2015 15:23

Een freelancer werkt niet in loondienst, dus krijgt geen loonstroken.



klopt Tanja,zo doe ik het al al die jaren !
Sinds kort moeten we de facturen zelf samenstellen met uur en totaal bedrag,wat een heel gepuzzel is .
Voorheen werd volstaan met een uren nota met gegevens van client en mij,en factuurnummer en de data´s
De Thuiszorg krijgt een bemiddelingsbedrag voor het aanleveen van de cliënten.
Dit zijn onkosten voor mij,maar er word me nooit verteld hoe hoog dit bedrag is,dit moet ik toch ook bij mijn onkostten optellen !

De prive cliënten die ik door de jaren heb,geven me altijd netjes een Restitutienota voor de PGB verpleging/verzorging natuurlijke persoon.
Dit is een duidelijk overzicht van mijn gewerkte en uitbetaalde uren.
Ik vroeg me daarom af waarom een Thuiszorg Organisatie dit niet kon doen ?

En ja loonstrookjes kan inderdaad niet,want ik ben GEEN werknemer.
Nelleke Geplaatst: vrijdag 18 September 2015 16:09
Wanneer de thuiszorgorganisatie de bemiddelingskosten van te voren van jouw inkomsten afroomt, klopt er iets niet... Je kunt wel bemiddelingskosten moeten betalen, maar dat zou jij dan achteraf aan hen terug moeten betalen. Anders kun je deze kosten inderdaad niet opvoeren bij de belastingdienst op deze manier.
Ik zou jouw contract laten bekijken door de Kamer van Koophandel eerlijk gezegd!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.