1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Uurloon ouder en budget van gemeente.

Auteur Bericht
Tanja Geplaatst: donderdag 03 September 2015 17:27
Mijn zoon heeft een pgb. Ik als ouder ben zijn zorgverlener. Ik ben zelf BIG geregeistreerd, ben voor de belastingdienst ZZP-er, betaal keurig belasting. Als ouder betaal ik mijzelf €20 per uur uit, volgens de nieuwe regels. Nu heeft mijn zoon via AWBZ van de gemeente een nieuwe indicatie gekregen. Ze hebben 3 bedragen, 1 voor een zorginstelling, 1 voor een zzp-er, en 1 voor ouders, dat bedrag is 50% van dat van een zorginstelling. Dus als je als ouder ervoor kiest om de zorg zelf te doen krijg je maar 50% van het budget. Maar wat als je beide doet? 1/2 zorginstelling inhuren en 1/2 jezelf? Hoe gaan gemeentes dan om met het budget? Controleren gemeentes de zorgovereenkomsten met de SVB?

Wie heeft hier ervaring mee?
M.C.T Geplaatst: vrijdag 04 September 2015 12:21
De gemeente moet eerst de zorgovereenkomst en beschrijving goedkeuren alvorens de SVB groen licht krijgt. U moet dus bij de gemeente zijn.
Tanja Geplaatst: vrijdag 04 September 2015 14:08
Bedankt voor je antwoord....
Dus als ik de zorgovereenkomst naar de SVB heb gestuurd dan wordt die aan de gemeente voorgelegd en die moet dan oordelen of hij goed is...en dan terug naar de SVB ?
Ik moet nl nadat ik het klantplan en besluit heb ontvangen een zorgovereenkomst naar de SVB sturen en niet naar de gemeente....
M.C.T Geplaatst: zaterdag 05 September 2015 21:21
De SVB betaalt pas nadat de gemeente de SVB heeft laten weten, dat budget, uurloon en zorgbeschrijving akkoord is. Dat is een van de belangrijkste oorzaken van het SVB debakel: De SVB heeft veel contracten ingevoerd zonder dat nog bekend is of de gemeente akkoord is.
Nog steeds is het mij onduidelijk of de SVB een dossier aanmaakt na melding van de zorgvrager of na melding van de gemeente.
Claudia Geplaatst: donderdag 10 September 2015 12:17
Hallo Tanja,

Ik heb met dezelfde situatie te maken.
Helaas heeft het feit dat jij BIG geregistreerd bent en ZZP'er geen toegevoegde waarde voor de hoogte van het maximale bedrag.
Er is een rechtszaak geweest en de uitkomst is dat jij ten alle tijde "ouder" bent en dus onder informele zorg en dus laag tarief valt.
Zou je voor een andere pgb houder werken dan gelden je BIG ed. wel, helaas voor eigen kinderen mag je dit ondanks je professionaliteit doen voor het informele tarief.
De instelling krijgt hun deel, jij het "lage informele tarief" dus misschien hou je nog budget over?
Tanja Geplaatst: donderdag 10 September 2015 12:36
Hallo Claudia,

Bedankt voor je antwoord. Ik reken ook het lage uurloon, dat is niet het "probleem". De gemeente heeft mij een budget laten weten....maar er geldt een vermindering van 50% als je als ouder zelf de zorg gaat verlenen.,,maar wat als beide dus zorginstelling en ouder de zorg gaat doen....hoe kunnen ze dan een aangepast budget naar de SVB overmaken?
Stel hij krijgt 2000 voor zorg via een zorginstelling, de gemeente maakt dus 2000 over naar de rekening van de SVB. Als ik aangeef dat ik zelf de zorg ga doen, dan maken ze maar 1000 over naar de rekening van de SVB .... Maar welk bedrag maken ze dan over als wij beide de zorg gaan doen?
Het bedrag staat al bij de SVB op de rekening. Hoe wordt dat gecontroleerd? Ik begreep dat de verantwoording ook weg is gevallen over het budget van 2015 ...?!?!
Yo-an Geplaatst: donderdag 10 September 2015 22:00
Beste Tanja, ik zou met de gemeente afdeling WMO in gesprek gaan en uitleggen welk dilemma u heeft. Wellicht zijn zij bereidt om 75% van het hoge tarief te betalen, zodat u daarvan 50% kan betalen aan de zorginstelling en u zelf uw loon kan betalen uit de 25 % die overblijft.
M.C.T Geplaatst: vrijdag 11 September 2015 10:34
Zo lang de SVB computer slechts één budget en meerdere contracten kent, die uit dat éne budget betaald moeten worden is dit probleem administratief niet op te lossen.
Nader Geplaatst: vrijdag 11 September 2015 21:39

Zo lang de SVB computer slechts één budget en meerdere contracten kent, die uit dat éne budget betaald moeten worden is dit probleem administratief niet op te lossen.



Je kan de factuur toch per post versturen?

'je' is hier de budgethouder
Nelleke Geplaatst: zondag 13 September 2015 16:27
Ik ga deze week in gesprek hierover met de gemeente. Want bijvoorbeeld; cliënt heeft één huishoudelijke hulp, niet professioneel. (ook geen familielid of kennis, maar goed ze wordt door de gemeente gemakshalve in die categorie geschaard, ook zoiets).
Cliënt krijgt PGB toebedeeld tegen het lage tarief, 3 uur per week 12,50.

Stel: cliënt neemt een tweede huishoudelijke hulp in dienst, die wél ZZP is. Gaat dan het budget omhoog? Ik ken mensen die in één jaar tijd wel drie verschillende hulpen in dienst namen. Sommige ZZP, andere weer niet. Schommelt het budget met ieder nieuw contract?

Ben benieuwd wat de gemeente hier op te zeggen heeft. Eigenlijk loont het zich nu om zo veel mogelijk oproepcontracten met ZZP-ers te hebben, en dan een goedkopere niet-ZZP-er daadwerkelijk de uren laten werken. Dat kan nooit de bedoeling zijn, en is ook typisch een voorbeeld van hoe de budgethouder zich in allerlei bochten moet wringen om nog aan enigszins normaal budgetbeheer te kunnen doen.
Immers, die ene fijne hulp die soms al jarenlang over de vloer komt hou je zeker niet in dienst als ze terug moet naar 12,50 per uur...
:roll:
M.C.T Geplaatst: maandag 14 September 2015 11:47
Uitgangspunt is de indicatie en het PGB bedrag. Daaruit betaalt U de hulp volgens de vastgestelde tarieven.
U kunt dan meer uren hulp krijgen dan waarvoor U geïndiceerd bent.
Bij de WLZ mag dat. Het is de vraag of dat van de gemeente mag.
Voor de EB geldt dan ook het hogere uurloon als basis.
Nelleke Geplaatst: maandag 14 September 2015 12:31
"Uitgangspunt is de indicatie en het PGB bedrag"

Dat is juist het probleem: het PGB bedrag is hier in de gemeente niet gekoppeld aan de indicatie, maar aan wie je in dienst hebt. Ze vragen tijdens het keukentafelgesprek dus of je ZZP-ers hebt of informele hulpen. Het totale budget is hoger wanneer je ZZP-ers in dienst hebt.
Marga Geplaatst: donderdag 08 Oktober 2015 12:53
Gisteren hier voor mijn zoon het keukentafelgesprek gehad. Ik ben naast hulpverlener voor mijn zoon ook professionele hulpverlener bij 2 andere cliënten, daarnaast gaat mijn zoon 3 dagen per week naar dagbesteding, ik breng en haal hem zelf en werk dan bij mijn andere cliënten ook in dezelfde stad, zodat bij calamiteiten ik snel ter plekke kan zijn.

Ik kreeg te horen dat de nieuwe tarieven voor de gemeente De Marne voor familieleden tussen de 9 en 10 uur liggen, ondanks dat het hier gaat om verzorging en begeleiding.

Dus ik zei tegen die vrouw, dan moet mijn zoon van 21 maar in een instelling. Niet omdat ik dat leuk vind of omdat ik niet van hem hou, maar voor dat bedrag kun je geen hulpverlenen. Dan zal ik fulltime bij anderen moeten gaan werken, en kan ik dus mijn zoon niet meer opvangen, verzorgen en begeleiden.
Zegt ze ja maar dat is niet de bedoeling.
Ik zeg ja dat is wel jullie bedoeling want van zo'n uurloon kan ik niet mijn lasten betalen en zorg verlenen. Dus dan maar in een instelling en de kosten daarvan zijn rond de €10.000 per maand voor mijn zoon.
Zegt de vrouw: enige wat ik kan adviseren ga met uw Gemeente om de tafel hierover...

Dus de tarieven worden nog lager dan ze dit jaar al werden!
Marga Geplaatst: donderdag 08 Oktober 2015 12:55

Ik ga deze week in gesprek hierover met de gemeente. Want bijvoorbeeld; cliënt heeft één huishoudelijke hulp, niet professioneel. (ook geen familielid of kennis, maar goed ze wordt door de gemeente gemakshalve in die categorie geschaard, ook zoiets).
Cliënt krijgt PGB toebedeeld tegen het lage tarief, 3 uur per week 12,50.

Stel: cliënt neemt een tweede huishoudelijke hulp in dienst, die wél ZZP is. Gaat dan het budget omhoog? Ik ken mensen die in één jaar tijd wel drie verschillende hulpen in dienst namen. Sommige ZZP, andere weer niet. Schommelt het budget met ieder nieuw contract?

Ben benieuwd wat de gemeente hier op te zeggen heeft. Eigenlijk loont het zich nu om zo veel mogelijk oproepcontracten met ZZP-ers te hebben, en dan een goedkopere niet-ZZP-er daadwerkelijk de uren laten werken. Dat kan nooit de bedoeling zijn, en is ook typisch een voorbeeld van hoe de budgethouder zich in allerlei bochten moet wringen om nog aan enigszins normaal budgetbeheer te kunnen doen.
Immers, die ene fijne hulp die soms al jarenlang over de vloer komt hou je zeker niet in dienst als ze terug moet naar 12,50 per uur...
:roll:



Nelleke Thuiszorgmedewerksters die hulp in de huishouding doen krijgen ook maar tussen de 10-11 euro bruto per uur... dus 12,50 is niet slecht betaald

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.