1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

uurloon hoger met kvk nr?

Auteur Bericht
Maartje Geplaatst: woensdag 02 September 2015 10:13
Hallo allen,

afgelopen vrijdag verliepen de indicaties van 2 clienten van mij uit de gemeente Groningen.
Geen officieel nieuwe indicatie, maar wel toezegging dat de indicatie wordt verlengd.
Ik, als zorgverlener hoor op woensdag dat zonder kvk nummer mijn uurloon wordt gehalveerd.
Dit omdat de gemeente me dan niet als professional zou zien.

De volgende dag gelijk een afspraak gemaakt bij het kvk.
Hier wordt mij verteld dat de 2 verschillende bedragen die worden genoemd te maken zouden hebben met een bruto en netto salaris, waarbij je als zorgverlener bij het bruto bedrag de administratie en het afdragen zelf moet regelen en bij het netto bedrag wordt dit door het svb gedaan.

Het svb zelf, vertelt mij dat dit niet klopt en dat je zelf een bedrag afspreek met de zorgvrager en dat je kunt kiezen of je dit netto of bruto wilt krijgen. Het zou kunnen dat de gemeente een maximum bedrag heeft bepaald aan uurloon en dat daarom de 2 bedragen worden genoemd.

Iemand hier ervaring mee? Is de gemeente eindverantwoordelijk over hoe wij als zorgverleners worden uitbetaald en zal ik daar duidelijk moeten krijgen over hoe dit zit?
M.C.T Geplaatst: woensdag 02 September 2015 12:37
De budgethouder is verantwoordelijk, niet de gemeente. U kunt de gemeente vragen naar de verordening. Wellicht staat die op de gemeentelijke website.
Als de gemeente U niet beschouwt als prof worden de tarieven voor netwerk gehanteerd.
Er zijn dus twee maximale bruto uurlonen door de gemeente vastgesteld: een voor profs en een voor netwerk. Als U niet wordt beschouwd als prof geldt het netwerktarief.. Spreekt U een hoger loon af, dan moet de opdrachtgever bijpassen.
In Uw profiel schrijft U op zoek te zijn naar kinderen. Als ouder zou ik willen weten wat U komt doen. zij bepalen of ze hun kind aan U willen uitbesteden en waarom.
Een vreemde, die er met mijn kind vandoor wil, bezorgt mij een onveilig gevoel.
Annet Geplaatst: donderdag 03 September 2015 21:29
Maar hoe komen we er achter welke gemeente welk max. uurtarief biedt voor een prof? (ik ben z-verpleegkundige) .Ik vind het nu allemaal totaal niet transparant. Ik hoorde van een cliënt dat de gemeente Utrecht max. €29,- betaalt voor een prof voor begeleiding. Zit daar nog verschil in of het jeugd of volwassenen betreft, en begeleiding voor welke zorg?
En hoe zit dat met andere gemeentes?

En als ik via WMO werk waar ik ook contracten mee heb afgesloten, maar geen werk voor krijg, betaalt de gemeente €44,00 voor begeleiding door een zzp 'er. Ik snap het niet meer.

Ik merk dat veel mensen, vooral senioren, geen idee hebben wat begeleiding door een prof inhoudt.
Ik leg dan altijd uit: Iedereen kan schilderen, maar is geen schilder. Zo ook met begeleiding.
Iedereen kan iemand begeleiden naar het ziekenhuis. Maar een prof heeft net de handigheidjes (hoe help je iemand zo comfortabel mogelijk in de auto, hoe help je iemand die slecht ter been is naar het toilet zonder valgevaar, ziet een niet-prof of de zorgvrager dichtklapt, moe wordt ,nodig heeft, en kan het dan even over nemen of helpt bij het regie voeren? En de prof kan doorvragen, is gericht op preventie en toekomst, enz.
Dat wilde ik ook nog even toevoegen
Greet Geplaatst: vrijdag 04 September 2015 09:26
Het is zo dat je als zorgverlener gezien wordt als professional wanneer je ingeschreven bent bij de KvK. Of je nou diploma's hebt of niet.
Wat het budget van de cliënt aangaat, mij is het volgende duidelijk geworden:
voor de WMO bepaalt de gemeente een maximumtarief voor hulp door bekenden, hulp in loondienst en ZZP'ers. Voor alles wat jij boven dat tarief vraagt, wordt de cliënt geacht dit zelf bij te leggen. Ben je een bekende of in loondienst dan kan je aangeven dat SVB meteen ook je salarisadministratie doet en krijg je een loonstrook.
Ben je professional en werk je op grond van een andere wetsoort bv Wlz (wet langdurig zieken en gehandicapten) dan overlegt de zorgvrager met het zorgkantoor over jouw tarief. Dit wordt uiteraard vergeleken met de tarieven die gevraagd worden door de grotere organisaties die ook PGB-zorg leveren. Zij geven al dan niet een akkoord en de SVB mag dan overgaan tot uitbetalen van jouw facturen.
Geld dat verdient wordt via PGB-geld is vlgs mij vrijgesteld van BTW, ook het geld dat de cliënt budget overstijgend zelf betaald (binnen het contract uiteraard!), het is echter en uiteraard niet vrijgesteld van loonbelastingen.

Groetjes Greet
M.C.T Geplaatst: vrijdag 04 September 2015 12:29

Maar hoe komen we er achter welke gemeente welk max. uurtarief biedt voor een prof? (ik ben z-verpleegkundige) .Ik vind het nu allemaal totaal niet transparant. Ik hoorde van een cliënt dat de gemeente Utrecht max. €29,- betaalt voor een prof voor begeleiding. Zit daar nog verschil in of het jeugd of volwassenen betreft, en begeleiding voor welke zorg?
En hoe zit dat met andere gemeentes?

En als ik via WMO werk waar ik ook contracten mee heb afgesloten, maar geen werk voor krijg, betaalt de gemeente €44,00 voor begeleiding door een zzp 'er. Ik snap het niet meer.

Ik merk dat veel mensen, vooral senioren, geen idee hebben wat begeleiding door een prof inhoudt.
Ik leg dan altijd uit: Iedereen kan schilderen, maar is geen schilder. Zo ook met begeleiding.
Iedereen kan iemand begeleiden naar het ziekenhuis. Maar een prof heeft net de handigheidjes (hoe help je iemand zo comfortabel mogelijk in de auto, hoe help je iemand die slecht ter been is naar het toilet zonder valgevaar, ziet een niet-prof of de zorgvrager dichtklapt, moe wordt ,nodig heeft, en kan het dan even over nemen of helpt bij het regie voeren? En de prof kan doorvragen, is gericht op preventie en toekomst, enz.
Dat wilde ik ook nog even toevoegen



Uw wmo contract is een ZIN contract en geen PGB contract. U moet het vanuit het perspectief van de zorgvrager bekijken; dan is het plotseling veel logischer.
Annet Geplaatst: vrijdag 04 September 2015 14:22
Maar dan vind ik het nog niet logisch want zorg is zorg en allebei gaat nu ook via de gemeente als ik het goed begrepen heb, dus ook PGB. Mijn cliënt in Utrecht zegt dat ze max. 29,00 mag besteden aan uurtarief. Eis is een VAR-WUO (ik ben ingeschreven bij kvk en heb uiteraard een VAR-WUO). Maar via ZIN -WMO zou ik 44,00 verdienen per uur. Vanuit het rijk of gemeente snap ik er dan niets van.
Ik snap natuurlijk wel dat mensen liever een PGB hebben. Dan kunnen ze zelf een zorgverlener uitkiezen. Hoewel dat via WMO ook kan, gebeurt dit meestal niet omdat de zzp ers gewoon niet in beeld komen.
M.C.T Geplaatst: zaterdag 05 September 2015 21:24
U ontvangt € 44.- als de gemeente U inhuurt, dan is de verstrekkingsvorm ZIN. Als de cliënt U benadert is het PGB.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.