1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Ben je ZZP'er als je meerdere pgb klanten hebt?

Auteur Bericht
Sharon Geplaatst: vrijdag 31 Juli 2015 16:39
Ik heb een aantal pgb-klanten, waar ik diverse uren bij werk. Ik word betaald via de sociale verzekeringsbank met opting-in, dus ik krijg netto uitbetaald. Als ik meerdere klanten heb en ik werk meer dan 15 uren per week heb ik dan een onderneming? Of doordat ik netto uit betaald krijg is daar helemaal geen sprake van.

Weet iemand ook of je bij alle pgb klanten die je via de svb betalen loonheffingskorting kan krijgen?
Vaak is het zo dat je maar bij 1 werkgever dit mag toe passen maar aangezien dit via 1 instantie betaald wordt maar je hebt eigenlijk wel meerdere opdrachtgevers vraag ik me af hoe het in deze situatie zit.
M.C.T Geplaatst: zaterdag 01 Augustus 2015 14:39
Aan het einde van het jaar worden alle inkomens bij elkaar opgeteld, waarna de loonheffingskorting één maal wordt afgetrokken.
Als je dus bij meerdere opdrachtgevers loonheffingskorting hebt gehad, moet je (fors) bij betalen.

Je bent pas ZZPer als de belastingdienst dat ook vindt. Alleen dan krijg je je belastingkorting voor zzpers.
De SVB is betaalkantoor, geen opdrachtgever en dus juridisch geen partij.
Inger Geplaatst: maandag 03 Augustus 2015 19:48
Beste Sharon,

Het hebben van een onderneming is niet zozeer gebaseerd op het aantal klanten dat je hebt, je moet aan een aantal voorwaarden voldoen om jezelf ondernemer/zzper te kunnen noemen. Een daarvan is je inschrijven bij de Kamer van koophandel, voor meer informatie en voorwaarden kun je kijken op hun website.

Om je zzperschap zoveel mogelijk te behouden werd mij door de Kamer van koophandel aangeraden om zelf belasting af te dragen ipv te kiezen voor opting- in (het afdragen van de belasting en ook het verrekenen van de loonheffingskorting die je noemt) omdat dit laatste lijkt op loondienst waarbij alles af voor je af wordt gedragen en niet op zelfstandig ondernemerschap. Je kunt je situatie ook voorleggen aan de KvK en de belastingdienst, zij kunnen je het beste daarin adviseren.

Succes!

Groeten Inger
Sharon Geplaatst: dinsdag 04 Augustus 2015 12:55
Bedankt voor jullie reacties.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.