1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Levensboek

Auteur Bericht
Angelique Geplaatst: woensdag 13 Mei 2015 17:18
Hallo beste collega`s,

Ik ben van plan om spoedig te beginnen met een levensboek, samen met dementerende client. Op internet vindt ik wel handvatten hiervoor, en die zal ik ook zeker gebruiken.
Ik vroeg mij af wie er ervaring heeft met dit, en wat moeten we zeker niet vergeten?
Idee-en?
Groetjes Janna
Gast Geplaatst: woensdag 13 Mei 2015 23:38
Je wilt een levensboek gaan schrijven met een cliënt die je begeleidt?
Ik weet niet hoor, maar is dit niet veel te belastend voor de cliënt? enneh er bekruipt mij een gevoel van het verkeerd inzetten van het budget, want hier is het zeker niet voor bedoeld.
Janneke Geplaatst: donderdag 14 Mei 2015 10:57
Ben ik het niet mee eens!
Een levensboek met iemand maken haalt herinneringen boven, en werkt prikkelend voor de hersenen (herkenning!)
Daarnaas vertelt daarna ook nog eens aan anderen wat een persoon zelf niet (meer) vertellen kan... Het is heel wat meer dan een fotoboekje...
Ik kan wel aan een format komen,dat in de zorg veel gebruikt wordt. Daarmee hoef je eigenlijk alleen de stappen hoeftvte volgen (denk aan het concept van de boeken "mam, vertel eens")
Gast Geplaatst: donderdag 14 Mei 2015 11:14
En valt dit dan onder het kopje begeleiding of behandeling?
M.C.T Geplaatst: donderdag 14 Mei 2015 21:59
Vraag eens bij de Nederlandse Vereniging van Pleeggezinnen. Voor pleegkinderen wordt al jaren met een levensboek gewerkt.
Wellicht kun je het format daarvan bewerken. Dan heb je vast een begin.
Simone Geplaatst: dinsdag 19 Mei 2015 16:29

Ben ik het niet mee eens!
Een levensboek met iemand maken haalt herinneringen boven, en werkt prikkelend voor de hersenen (herkenning!)
Daarnaas vertelt daarna ook nog eens aan anderen wat een persoon zelf niet (meer) vertellen kan... Het is heel wat meer dan een fotoboekje...
Ik kan wel aan een format komen,dat in de zorg veel gebruikt wordt. Daarmee hoef je eigenlijk alleen de stappen hoeftvte volgen (denk aan het concept van de boeken "mam, vertel eens")



Ben ook al een tijd op zoek naar een goede format voor een levensboek? Is het mogelijk dat ik die format ook ontvang?
Fleur Geplaatst: dinsdag 19 Mei 2015 16:41
Volgens mij is " begeleiding " op zeer diverse manieren in te zetten.
Ik ga zelf met een cliënt boodschappen doen, een andere cliënt geef ik administratieve ondersteuning, weer een andere cliënt geef ik 1 op 1 begeleiding in ondersteuning met huiswerk , 1 client ben ik eigenlijk aanwezig op afgrsproken tijden en per keer bekijk ik wat we gaan doen en zo kan ik nog even doorgaan.
Zou ik het al jaren verkeerd doen? ? Dat lijkt me niet
Een herrineringsboek kan volgens mij best onder begeleiding vallen. Maar dat was de vraag niet!
Mijn ervaring is dat het goed kan werken. Succes ermee, en inderdaad het format van mam vertel eens zou best een idee kunnen zijn
Angelique Geplaatst: dinsdag 19 Mei 2015 21:35
De gedachte hier achter is dat deze mevrouw haar verhaal kan vertellen en doorgeven.
Deze mevrouw komt uit angst niet meer buiten, zij heeft straatvrees ontwikkeld in de loop der jaren. Zij ziet erg slecht en voelt zich alleen thuis veilig.
Zij geniet echter wel van haar herinneringen en vertelt er vol passie over.
Haar hoge leeftijd, 93 jaar, slechtziend en Lowy Body maakt het lastig om iets met haar te ondernemen. Als zij naar buiten zou durven lag het wat anders.
Vandaar dit idee.
M.C.T Geplaatst: woensdag 20 Mei 2015 12:31

Vraag eens bij de Nederlandse Vereniging van Pleeggezinnen. Voor pleegkinderen wordt al jaren met een levensboek gewerkt.
Wellicht kun je het format daarvan bewerken. Dan heb je vast een begin.



Bij de NVP kun je een exemplaar kopen.
Angelique Geplaatst: woensdag 20 Mei 2015 20:27
Tnx, zal op zoek gaan.
Max Geplaatst: donderdag 21 Mei 2015 16:39
Begeleiding?
Deze dame gaat participeren in de maatschappij, dmv haar mooie herinneringenboek.
Dit is haar manier om contacten te onderhouden en niet te vereenzamen.
Daar gaat het om anno 2015, mooi toch?
Margriet Geplaatst: donderdag 21 Mei 2015 21:22
Hai,

heb Gonnie Jansen als collega gehad. Ik weet dat zij heel veel doet met levensverhalen. Je zou eens op haar site kunnen kijken en/of haar kunnen mailen voor meer info. Ik meen dat het iets van 'onder ons' heet.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.