1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

bedrag

Auteur Bericht
Sjoerd Geplaatst: maandag 11 Mei 2015 14:33
Ik heb een vraag:

Ik kreeg laatst een uurloon van 15 euro aangeboden, ik zelf vind dit veelstee weinig, dit omdat daar nog 42 procent van af gaat, en reiskosten wat uitkomt dat ik 4,30 per uur overhoud

Ik ben 37 jaar
HBO CMV en HBO SPH, tevens MBO SPW en dan nog wat it opleidingen waar ik hier niks aan heb.
Ik bedoel zouden jullie voor 1 uurtje op zaterdag voor 4.30 gaan werken?
I.E Geplaatst: maandag 11 Mei 2015 22:42
Tja ?? Ik zou sowieso niet voor 1 uurtje op zaterdag gaan werken en al helemaal niet voor 15 euro!
Bianca Geplaatst: dinsdag 12 Mei 2015 11:28
Hallo,

Ja dat is normaal bedrag . Ik snap alleen jou 42% niet. BTW is 21% en het reiskosten moet hun vergoeden met dat bedrag. En daarnaast. Voor jou is dat veels te weinig omreden jij een HBO opleiding heb. Dus zou het zeker niet doen voor dat bedrag en zeker niet voor 1 uurtje.

Groet
Bianca
I.E Geplaatst: dinsdag 12 Mei 2015 18:49
Is normaal bedrag en is veels te weinig, volgens mij passen die twee uitspraken niet bij elkaar.En hoezo alleen BTW af, er moet ook nog gewoon inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen af !
Gast Geplaatst: dinsdag 12 Mei 2015 23:44
Je betaald over begeleiding geen BTW
M.C.T Geplaatst: woensdag 13 Mei 2015 10:12
'En hoezo alleen BTW af, er moet ook nog gewoon inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen af !"

U verwart appels en peren en husselt die vervolgens door elkaar. Zo gaat U zeker failliet.
Jose Zurg die se zelf wils Geplaatst: donderdag 14 Mei 2015 15:23

Ik heb een vraag:

Ik kreeg laatst een uurloon van 15 euro aangeboden, ik zelf vind dit veelstee weinig, dit omdat daar nog 42 procent van af gaat, en reiskosten wat uitkomt dat ik 4,30 per uur overhoud

Ik ben 37 jaar
HBO CMV en HBO SPH, tevens MBO SPW en dan nog wat it opleidingen waar ik hier niks aan heb.
Ik bedoel zouden jullie voor 1 uurtje op zaterdag voor 4.30 gaan werken?



Dit bedrag is absurd, degene die dit aangeboden heeft krijgt zelf meer en verdiend hier zelf aan dit omdat er geen goede controle is.
Dit geld niet voor iedere pgb houder maar het is schandalig.
Hoop dat ze die pers eens gaan aanpakken
Annet Geplaatst: donderdag 14 Mei 2015 17:16
Het hangt er van af wat voor werk je daarvoor verricht. Voor huishoudelijk werk is dit een normaal tarief, voor begeleiding of verzorging is dit veel te weinig. Je hoeft idd geen btw af te dragen voor zorg en begeleiding.
Wat jij wel of niet accepteert hangt van jou af. Jij bepaalt wat het je waard is. Voor 1 uurtje werk ik niet, tenzij incidenteel bij een bestaande cliënt i.g.v. nood die dan ook nog in de buurt woont en waarvan ik zelf het tijdstip kan bepalen. En die mij een fatsoenlijk uurtarief betaalt.
Jij bent zelfstandige, dus bepaal zelf wat je wel en niet wilt. Ik heb dit vastgelegd in mijn algemene voorwaarden die ik bij mijn contract ter ondertekening geef.
Annet Geplaatst: donderdag 14 Mei 2015 17:29
nn
Ans Geplaatst: donderdag 14 Mei 2015 23:29
Helemaal mee eens dat 15,- te weinig is om van rond te komen.

Dit tarief dat voor de ZZP-er te laag is, is eveneens te laag voor mensen die schoonmaakwerkzaamheden verrichten.

M.i. bestaat een PGB uit een aantal geïndiceerde uren met bijbehorend budget, gebaseerd op een uurloon van ruim € 25 voor PV en begeleiding.
In de administratie aan de SVB mogen niet meer uren geregistreerd worden. Budget dat over is, ontvang je niet.
Wanneer PGB-houders een lager uurtarief uitbetalen, houden ze volgens mij een stuk budget over.

Ik ben benieuwd of alle PGB's gebaseerd zijn op een uurloon van ruim€ 25 voor persoonlijke Verzorging en begeleiding.
Als dat zo is, waarom wordt dit dan niet aangeboden aan de zorgverlener?
Waarom dan de rest teruggeven aan de SVB?

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
M.C.T Geplaatst: vrijdag 15 Mei 2015 11:51
Uw aanname klopt niet voor de WLZ.
In de WLZ is het zo, dat je meer uren tegen een lager tarief mag inkopen.
Dat heet bestedingsvrijheid. Bovendien zijn de PGB bedragen bij dezelfde indicatie de afgelopen jaren verlaagd.
In vergelijking met vorig jaar in ons geval met 30%. Voor mensen met overgangsrechten gaat dit later in.
Er valt dus minder geld uit te geven en dat zet ook de tarieven onder druk.
Wat gek is, dat de overheid denkt, dat zorg op een koopje kan, iets wat je er even bij doet , zodat een zorgverlener een week moet werken om een grote beurt voor zijn auto te kunnen betalen,

Het is mij bekend, dat zorgverzekeraars en sommige gemeentes niet toestaan, dat er meer uren worden gedeclareerd dan er geïndiceerd zijn en zo een PGB onaantrekkelijk proberen te maken. Zelfs als dat veel goedkoper is dan ZIN.

Moraal: U gaat niet meer verdienen bij een hoger uurtarief, want U krijgt minder uren.
W Geplaatst: vrijdag 15 Mei 2015 21:00
of het te weinig is hangt van de werkzaamheden af. voor huishoudelijke hulp zijn dit helaas normale bedragen die gemeentes hanteren bij pgb houders terwijl voor huishoudelijke hulp via de thuiszorg gemeentes hogere bedragen betalen. met andere woorden, ja voor HH zijn het normale bedragen.
Net als dat de gemeente bepaalt oj je reiskosten mag betalen of niet en de gemeente bepaalt het maximum uurloon. daar kan een pgb houder niets aan doen.
De reiskosten kunt u eventueel later opvoerenals aftrekpost op de belastingpapieren, geloof dat je op dit moment €0,19 per km af kunt trekken.
Gast Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2015 00:44
Ik vind het een mooie regel dat mensen niet meer uren in mogen kopen dan waar ze in een indicatie voor hebben, dan krijg je tenminste toch betere tarieven dan die 15 euro per uur. Het punt van meer uren inkopen dan waar je een indicatie voor hebt is dan in ieder geval verleden tijd.
Wiranda Geplaatst: dinsdag 19 Mei 2015 17:07
Je betaald over pgb geen btw. Het is normaal om de reiskosten vergoed te krijgen (naast die 15 euro).
Ik vind het moeilijk te zeggen of het weinig of normaal is. Hangt af van een aantal factoren:

Ik heb ook HBO gedaan, maar voer MBO handelingen uit. Daarom kijk ik ook zeker naar het werk wat gedaan moet worden.

Denk er ook aan dat sommige mensen weinig pgb te besteden hebben, maar de zorg wel nodig hebben.

Succes ermee in ieder geval
Sjoerd Geplaatst: woensdag 20 Mei 2015 18:47
Bedankt voor jullie reacties.

Toch wat vragen:

Hoe zit het als je nog een andere full time baan hebt.

Ik werk bv 40 uur in de it, en wil graag nog 8 uur aam PGB werk gaan doen, echter moet ik dan niet ontzettend veel inleveren ivm loonheffing?

En inderdaad jezelf niet te grabbel gooien, in de prijzen oorlog.
M.C.T Geplaatst: donderdag 21 Mei 2015 23:28
In dat geval gaat er 42% belasting af plus zvw.
Samantha Geplaatst: vrijdag 29 Mei 2015 23:22
Hallo,

Ik ben begonnen bij een client die mij 20 euro per uur bruto betaald. Hij betaald mij bruto uit en nu is mijn vraag hoeveel ik per maand moet wegleggen voor de belasting aan het einde van het jaar? Ik heb belastingdienst en SVB al vaker gebeld, maar ik krijg allemaal verschillende antwoorden. Het tarief is voor begeleiding (Wmo). Kan iemand mij hierbij helpen? Ik ben nieuw in de "freelance"(?) dus graag jip en Janneke taal aub :oops:
Linda Geplaatst: vrijdag 29 Mei 2015 23:28
Dat is 42%

En dan heb je nog geen vakantiegeld en geld weggelegd voor je pensioen en ben je ook nog niet verzekerd voor als je ziek wordt.
Met andere woorden......je tarief is veel te laag!
Samantha Geplaatst: vrijdag 29 Mei 2015 23:33

In dat geval gaat er 42% belasting af plus zvw.



Hallo,

allereerst bedankt voor je reactie. Nu heb ik nog een ander antwoord erbij? De belastingdienst zij 36 % ongeveer tot een bepaald bedrag (die veel hoger ligt dan mijn bruto inkomen) en vanaf dat punt betaal je 42%.

SVB zegt in eerste instantie tussen de 20 en de 24 % van je maandelijkse loon omdat ik loonheffing hierop heb.

En u zegt 42 % PLUS nog de zvw ? :shock: ik snap er niets meer van
M.C.T Geplaatst: zaterdag 30 Mei 2015 19:58
Sjoerd zei: "Hoe zit het als je nog een andere full time baan hebt."

Sjoerd werkt dus ook in loondienst. Dan heeft hij zijn belastingvrijstellingen al verbruikt.
Als je vervolgens gaat bijverdienen betaal je over elke Euro minimaal 42% belasting plus premie ZVW.
Die lagere percentages zijn gemiddelden als dit werk je enige bron van inkomsten is.
Gast Geplaatst: zaterdag 30 Mei 2015 23:25
Je hebt gelijk ik zat te hoog, haal ongeveer 1/3 eraf voor de belastingdienst dan zit je goed. Maar dan ben je nog steeds niet verzekerd en heb je nog steeds geen pensioen opgebouwd. Dus je uurtarief blijft erg laag.

Rond de 250 euro pm kost je verzekering voor mocht je ziek worden. De eerste maand is voor je eigen rekening.
Zet hiervan 100 euro pm weg voor je vakantiegeld.
50 euro per maand kost je verzekering aansprakelijkheid.
Je reiskosten kan je niet altijd declareren.
Dan komt je pensioen er ook nog bij.

Heb je 1x iemand die zijn factuur te laat of zelfs niet betaald, dan heb je al direct een probleem, want die klap kan je niet opvangen.

Want zal je 40 uur werken in de week dan houd je hiervan ongeveer 1600 netto over en dat is een bedrag waar een ZZP-er niet van kan leven.
Als dan je zorgvrager ook nog op vakantie gaat drie weken, heb je ook geen inkomsten dus reken alles zelf maar na.
Samantha Geplaatst: maandag 01 Juni 2015 07:26
Hallo,

Dank voor de reacties, maar ik ben geen zzp-er? Ik sta onder contract bij de clienten zelf en wordt netto uitbetaald door de svb bank. Alleen deze client niet. Deze client werk ik 27 uur verspreid over 3 dagen. Hier krijg ik 20 bruto per uur. Andere dagen heb ik andere clienten. Mijn loonheffing staat aan bij deze betreffende client waar ik 20 euro per uur bruto verdien. Ik heb geen andere baan erbij e.d. deze client is mijn hoofdinkomen. Excuus voor de eerdere onduidelijkheid. Ik hoop dat ik het nu wat concreter heb kunnen maken.

Groetjes.
M.C.T Geplaatst: maandag 01 Juni 2015 11:38
Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje in een jaar.
Tip:download het aangifteprogramma van de belastingdienst 2014 of 2015 en maak een proefberekening van het totaal. Je ziet dan bij benadering wat je uiteindelijk moet betalen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.