1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

zieke zzper

Auteur Bericht
Rita Geplaatst: donderdag 16 April 2015 10:38
ik heb een zzper als huishoudelijke hulp, maar als zij ziek is wordt ze gewoon doorbetaald door svb en ik zit dan zonder hulp. Had ik daar afspraken over moeten maken?
M.C.T Geplaatst: vrijdag 17 April 2015 13:45
Vermoedelijk gaat het om een overeenkomst van opdracht met een particulier volgens de regeling hulp aan huis.
Voor freelancers geldt dit niet.
Voor 1-1 nam de SVB de betaling tijdens ziekte over en kon je voor die uren een ander inhuren totdat betrokkene hersteld is.
In de WLZ is dat nog steeds zo. Ik weet niet of dat ook geldt voor een gemeentelijk PGB.
Rita Geplaatst: vrijdag 17 April 2015 15:27
het is een overeenkomst met een freelancer
M.C.T Geplaatst: zaterdag 18 April 2015 16:39
Kennelijk is hij/zij wel ziek gemeld bij de SVB. Bij een ZZPer behoort dat niet te gebeuren. Het ziekterisico zou dan in het uurloon verdisconteerd moeten zijn. Als dat in het contract is afgesproken moet U wel doorbetalen.
Is er een overeenkomst van opdracht gebruikt?

Het kan ook zijn, dat U vaste werktijden een vast loon en automatische betalingen heeft afgesproken .
In dat geval moet U de vaste betaling opschorten.
W Geplaatst: woensdag 29 April 2015 13:21
Je hebt 4 soorten zorgovereenkomsten / contracten. Zorgovereenkomst - Arbeidsovereenkomst. Zorggovereenkomst met een freelancer, Zorgovereenkomst met een partner of inwonend familielid of een zorgovereenkomst met een zorginstelling.
Alleen als je met de zorgverlener een arbeidsovereenkomst hebt afgesloten betaal je de zorgverlener door. Maar ook als als je een arbeidsovereenkomst hebt afgesloten moet je bij ziekte dit doorgeven aan de SVB. De doorbetaling van het loon is aan een maximum periode gebonden en is afhankelijk van hoeveel uren de zorgverlener voor je werkt. Dit staat ook in je zorgovereenkomst vermeld
In de andere zorgovereenkomsten staat niets over doorbetaling bij ziektekosten omdat dit niet van toepassing is.
ZZP'ers / freelancers krijgen niet doorbetaald bij ziekte. Een freelancer is een zelfstandige die voor verschillende opdrachtgevers werkt. Termen als ZZP en freelancers kunnen verwarrend werken.
Als ik het goed begrijp heb je een freelance overeenkomst afgesloten met een vast aantal uren per maand. En heb je de SVB opdracht gegeven om die vaste uren maandelijks automatisch uit te betalen. Dat betekent dat je zelf die uitbetaling moet stopzetten als je zorgverlener ziek is. Want de SVB weet natuurlijk niet dat je zorgverlener ziek is. Een freelancer krijgt dus niet doorbetaald als hij/zij ziek is.
Op de site van de SVB staat dit ook uitgelegd;
https://www.svb.nl/int/nl/ssp/ziek_zwanger/vergoeding_van_de_loonkosten/
Rita Geplaatst: maandag 04 Mei 2015 20:02

Je hebt 4 soorten zorgovereenkomsten / contracten. Zorgovereenkomst - Arbeidsovereenkomst. Zorggovereenkomst met een freelancer, Zorgovereenkomst met een partner of inwonend familielid of een zorgovereenkomst met een zorginstelling.
Alleen als je met de zorgverlener een arbeidsovereenkomst hebt afgesloten betaal je de zorgverlener door. Maar ook als als je een arbeidsovereenkomst hebt afgesloten moet je bij ziekte dit doorgeven aan de SVB. De doorbetaling van het loon is aan een maximum periode gebonden en is afhankelijk van hoeveel uren de zorgverlener voor je werkt. Dit staat ook in je zorgovereenkomst vermeld
In de andere zorgovereenkomsten staat niets over doorbetaling bij ziektekosten omdat dit niet van toepassing is.
ZZP'ers / freelancers krijgen niet doorbetaald bij ziekte. Een freelancer is een zelfstandige die voor verschillende opdrachtgevers werkt. Termen als ZZP en freelancers kunnen verwarrend werken.
Als ik het goed begrijp heb je een freelance overeenkomst afgesloten met een vast aantal uren per maand. En heb je de SVB opdracht gegeven om die vaste uren maandelijks automatisch uit te betalen. Dat betekent dat je zelf die uitbetaling moet stopzetten als je zorgverlener ziek is. Want de SVB weet natuurlijk niet dat je zorgverlener ziek is. Een freelancer krijgt dus niet doorbetaald als hij/zij ziek is.
Op de site van de SVB staat dit ook uitgelegd;
https://www.svb.nl/int/nl/ssp/ziek_zwanger/vergoeding_van_de_loonkosten/



dank voor het antwoord, ik begrijp dat ik de betalingen stop moet zetten bij de SVB bij ziekte, het is me echter nog niet duidelijk hoe dat moet. Ik ga het uitzoeken.
W Geplaatst: vrijdag 15 Mei 2015 20:48
hoopt dat het gelukt is. want dan kun je dat geld gebruiken om een andere hulp te regelen. Ik heb zelf geen vaste uren per maand afgesproken maar geef elke maand de uren door. wel via internet merk dat dat sneller verwerkt wordt dan als je urenbriefjes opstuurt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.