1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Iemand die me kan helpen...Wmo, partner psychische problemen

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 05 April 2015 13:20
Beste leden,


Ik heb wil even proberen kort mijn verhaal te doen en meer informatie in te winnen wat mijn rechten zo een beetje zijn. Mijn echtgenoot leid al meer dan 2 jaar aan schizofrenie, psychose, depressies, achterdochtigheid en natuurlijk alle bijwerkingen van de medicatie die hij dagelijks dient in te nemen. Ik kan voor mezelf niks meer doen en eigenlijk geen toekomst plannen voor mezelf. Dit omdat mijn echtgenoot volledig mijn tijd besteed.

Ik maak hem afspraken, breng hem er heen, haal hem op, bestel de medicatie en hou dit bij, ik geef het hem op de juiste tijden en in de ochtend moet ik hem wakker maken en ik leg dan zijn kledij klaar geef hem dus continu opdrachten wat hij moet doen.
Als ik dit niet doe dan is hij helemaal verwaarloosd en is er geen schijn van kans bij hem dat hij er normaal uit ziet of functioneert.

Hij vertrouwt helemaal niemand enkel mij en zijn psychiater en voor de rest moet hij niemand om zich heen. Dus buitenhuis hulp vragen hoef ik niet te proberen want dat zou voor mij berg waarst werken. Ik heb nu alles onder controle ik weet wat ik hem geef en weet hoe ik met hem moet omgaan. Goed, ik heb me dus door me situatie laten vertellen dat ik dan recht heb op pgb. Ik kan namelijk niets voor mezelf doen ik kan niet gaan werken buitens huis ik kan niet gaan studeren ik niks meer gewoon. Ik moet er voor hem zijn, maar ik moet ook zelf iets kunnen verdienen. Ik heb via de gemeente WMo aangevraagd. Deze is goedgekeurd maar ik krijg maar 1 uur per dag 25e bruto. Dat is zeven uur in de week en dat zou dan om de vier weken worden uit betaald.

Echter vind ik dit erg weinig. Ik besteed toch echt wel meer uur per dag aan mijn echtgenoot. Natuurlijk kreeg ik te horen van het is uw verantwoordelijkheid want hij is uw echtgenoot. Jij moet zijn administratie doen en jij moet voor hem koken en jij moet en jij moet dus je houd 1 uur over. Maar ik vind dit oneerlijk, ik ben enkel al alleen met de begeleiding meer dan een uur bezig op de dag. Ik rekende niet eens het koken of de administratie erbij of de was die ik voor hem etc...Het gaat me erom dat de begeleiding meer tijd in beslag neemt dan ik toe gekent krijg. Ik heb totaal geen verstand van Pgb hoe het precies zit dus ik gooi mezelf nu het diepe in en heb het maar aanvaard.

Ik zou eigenlijk dus van jullie meer informatie willen maar dan in jip en Janneke taal.

Mijn echtgenoot ontvangt wia zonder aanvulling. Volgens uwv word er dus niks ingehouden. Maar hoe zit het met de toeslagen als ik straks dus pgb binnen krijg. Word dit als inkomsten gezien? En het bedrag dat dus vast gesteld is door de gemeente is 700,-.

de zorgcontract is getekend en verstuurd. Wanneer ik mag declareren of hoe je dat doet weet ik niet. Ik kreeg als info mee dat ik MIJNPGB moest openen en dat ik dan elke zes weken even op de declaratie formulier 1 u per dag invul en dan moet versturen.

Ik kan helemaal geen declaratie formulier vinden terwijl ik deze zogenaamd automatisch zou krijgen, maar dit kan ook liggen aan het feit dat zorg contract net een week geleden verstuurd is naar svb. Sorry voor me lange verhaal. Nu hopen dat er iemand me serieus neemt en me verder kan helpen.

In elk geval bedankt voor de moeite
M.C.T Geplaatst: zondag 05 April 2015 14:27
" Maar hoe zit het met de toeslagen als ik straks dus pgb binnen krijg. Word dit als inkomsten gezien? En het bedrag dat dus vast gesteld is door de gemeente is 700,-. "

Deze € 700.- is voor U inkomen. Hierover moet U nog belasting betalen. Als U geen andere inkomsten heeft is dat ongeveer € 1200.- per jaar. Anders € 3500.-.
Voor de toeslagen heeft U dus € 8400,- hetgeen bij Uw gezamenlijk inkomen wordt opgeteld.
Aan de andere kant moet Uw man een Eigen Bijdrage betalen aan het CAK; dat wordt bepaald op basis van Uw gezamenlijk inkomen.

Waarschijnlijk mag Uw man ( eigenaar van het PGB) U minder uren betalen dan hij aan mensen buiten de familie mag betalen.
Dat heet gebruikelijke zorg en dat mag de gemeente waarschijnlijk niet bepalen.
Om zijn gelijk te halen, zal Uw man bezwaar en beroep moeten aantekenen. Voor beroep moet U een advocaat nemen en dat kost ook geld.
Conny Geplaatst: donderdag 09 April 2015 17:38
:roll: Het is echt een puinhoop nu met de pgb''s. misschien kunt u hulp vragen bij clientenbelang amsterdam. zij helpen en ondersteunen vooral ook mensen met psychische problemen en hun familie. als u niet in amsterdam woont kunnen zij u w.s. wel verder helpen in uw eigen buurt. sterkte en succes.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.