1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Ben ik verzekerd?

Auteur Bericht
Carlien Geplaatst: vrijdag 27 Maart 2015 09:58
Hallo,

Ik loop al een tijdje met de vraag rond of ik verzekerd ben tijdens mijn werk.

- ik ben geen zzp.
- ik ben geen freelance
- Ik heb ook geen BIG-registratie.

Straks start ik met de opleiding Verpleegkunde. Nu ben ik werkende in de gehandicaptenzorg. Mijn contract kan ik niet verlengen omdat ik verder ga studeren. Wel wil ik graag blijven werken naast mijn studie. Daarom heb ik gekozen om naast mijn studie PGB werk te doen.

Ik heb dus een arbeidsovereenkomst getekend en ben in dienst bij een gezin.

- Ben ik überhaupt verzekerd?
- geld je eigen aansprakelijkheidsverzekering als je een dienst verleend? Dus loon ontvangt.

Met verzekerd bedoel ik niet wat er gebeurd tijdens ziekte of zwangerschap.
Maar:
- wat gebeurd er als ik binnenshuis wat kapot maak.
- wat gebeurd er bij letselschade
- wat gebeurd er bij een medicatie fout.

Kan ik aansprakelijk worden gesteld..? iedereen begrijpt dat niemand een schadeclaim wil of kan betalen..

Ik kan natuurlijk denken dit gebeurd mij niet en ik ga zorgvuldig te werk. Maar toch wil ik zeker weten hoe ik in mijn recht sta. En hoe ik eventuele problemen kan voorkomen.

Ik hoop met deze vragen juiste antwoord en te vinden. Wat ik kan doen en hoe ik mij eventueel extra kan verzekeren.

Hartelijk dank!
Groetjes
M.C.T Geplaatst: vrijdag 27 Maart 2015 15:31
Als je op meer dan 3 dagen per week voor één clIënt werkt behoor je een arbeidsovereenkomst te hebben, Via servicecentrum SVB ben je dan verzekerd bij ziekte en evt, werkloosheid.
Zo niet dan heb je alleen recht op 6 weken doorbetaling van loon bij ziekte. Voor WIA en WW ben je dan niet verzekerd. Je werkt dan op basis van de regeling hulp thuis.
Het is de bedoeling, dat servicecentrum SVB je loon uitbetaalt, na inhouding van belasting.