1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB aanvragen zorg

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 26 Februari 2015 13:22
Goedemiddag mensen,

Ik vraag deze informatie aan voor mijn tante die bijna thuis komt van een langdurig ziektebed in het ziekenhuis.

De situatie zit zo:
54 jr, heeft al jaren een stoma, vorig jaar een hartkastje gekregen, wat een aantal keer is misgegaan, bij bewustzijn schokken mee gekregen (daardoor een enorme angst ontwikkeld) van dit alles een lange herstelperiode.
Totdat ze afgelopen september nogmaals geholpen moest worden aan een fistel in haar darmen en een breuk bij haar buik, bij verwachting zou ze binnen 2 weken het ziekenhuis weer mogen verlaten. Maar helaas, er kondigden zich vele complicaties aan, waardoor zij tot aan vandaag! al plat op het ziekenhuisbed ligt en zich weinig kan verroeren.
Het herstel gaat nu wat beter en als haar wond dicht is mag ze EINDELIJK het ziekenhuis verlaten na 5 maanden plat te hebben gelegen. Wel komt het besef als tante eenmaal thuis is wie de zorg op zich moet nemen. Er kan thuiszorg etc aangevraagd worden, maar daar moet zij nog een flink bedrag dan aan bij betalen.. Ze heeft 3 dochters, waarvan 1 nog thuiswonend is, maar die werkt zelf ook 40 uur p. week en kan de gehele zorg niet op zich nemen!
Mijn vraag is, of hier geen PGB budget voor aan te vragen is , zodat ze iemand kan inhuren om voor haar te zorgen.
Het lijkt mij absurd dat ze hier geen PGB voor zou kunnen krijgen. Ze moet helemaal opnieuw revalideren, omdat ze al maanden stil ligt, ze heeft alleen een bad thuis waardoor ze zichzelf niet kan wassen, komt dan nog moeilijk van bed af..

Conclusie is, een mevrouw wat lichamelijk eigenlijk helemaal kapot is en opnieuw moet beginnen met rustige stapjes.

Iemand ervaring met dit soort situaties.

Alvast bedankt
M.C.T Geplaatst: donderdag 26 Februari 2015 14:03
Als deze mevrouw zelf een PGB kan beheren en zelf regie kan voeren over haar zorg kan zij een indicatie aanvragen bij de zorgverzekeraar en aangeven, dat zij de verstrekking in de vorm van een PGB wil ontvangen.

Gezien het spoedeisend karakter raad ik aan zich te melden bij een thuiszorgorganisatie, die verpleging en verzorging biedt in de vorm van ZIN.
Ik schat in, dat er voorlopig ook 's nachts deskundige hulp beschikbaar moet zijn en dat is met een PGB moeilijk te verwezenlijken.
Zodra de hulpvraag langdurend en stabiel blijkt te zijn kan zij proberen de indicatie om te zetten in een PGB.
Gezien alle veranderingen per 1-1-2015 zal dat nog niet zo eenvoudig blijken te zijn en lang duren.

Als zij langdurend zorg nodig heeft met 24 uur per dag toezicht en hulp in de nabijheid, die onmiddellijk inzetbaar is, kan zij bij het CIZ een indicatie WLZ aanvragen met als verstrekkingsvorm PGB of ZIN.

Als dit allemaal op zeer korte termijn geregeld moet zijn, raad ik dus aan met ZIN te beginnen en ZIN evt., later om te zetten in een PGB.

Verder schat ik in, dat er een "ziekenhuisbed" moet komen. Dit moet u bij de ziektekostenverzekeraar aanvragen.
Mogelijk moeten er (tijdelijk?) voorzieningen komen als een rolstoel en een til/stalift. Hiervoor moet zij zich tot de gemeente wenden. Inzet van een transferverpleegkundige van het ziekenhuis lijkt mij zeer wenselijk.

Een aangepaste badvoorziening kan ook bij de gemeente worden aangevraagd. Mogelijk wordt die afgewezen als de huidige badvoorziening ouder is dan 20 jaar.
Bij een huurhuis moet U niet alleen bij de gemeente, maar ook bij de huisbaas zijn.

"Er kan thuiszorg etc aangevraagd worden, maar daar moet zij nog een flink bedrag dan aan bij betalen."
Voor persoonlijke verzorging en verpleging wordt geen EB geheven. Deze mevrouw heeft haar eigen risico voor 2015 al uitgegeven.

Voor huishoudelijke ondersteuning kan zij een indicatie bij de gemeente vragen. Voor evt. hulpmiddelen moet zij al een EB betalen.
In combinatie met huishoudelijke ondersteuning zal die EB niet hoger uitvallen. De maximum EB staat vast.
Op de site van het CAK kan zij een proefberekening maken.

Bij veel gemeenten kun je bij een indicatie huishoudelijke ondersteuning voor €10.- per uur hulp bijkopen, dat heet HHT.
Marcel Geplaatst: zaterdag 28 Februari 2015 12:15
Indien en nadat uw tante uitbehandeld is, wordt er bepaald of ze naar huis kan, en zo ja onder welke voorwaarden. Er zal overleg plaatsvinden tussen haar behandelend arts, transfer verpleegkundige en de patient.

Soms kunnen restklachten inderdaad aanzienlijk zijn. Dan kan er (vanuit het ziekenhuis) worden besloten voor een opname in een verpleeghuis met als doel te revalidatie.

Gedurende de periode van revalidatie kan worden ingeschat of en hoeveel zorgbehoefte er overblijft.

Meestal is een opname in een verpleeghuis ook beperkt in tijdsduur. Als het ernaar uitziet dat de geplande verblijfsduur onvoldoende is kan worden besloten tot een langere opname in overleg met de zorgverzekeraar/zorgkantoor of tot een andere vorm van zorg.

In beidde gevallen kan de zorgbehoefte zorgvuldig in beeld worden gebracht en vertaalt naar een zorgplan met bijbehorende financiering.
Sake Geplaatst: donderdag 05 Maart 2015 13:05
Omdat de situatie nogal complex is, zou u de hulp in kunnen roepen van een Aeden zorgconsulent.
Samen met de zorgconsulent zelf de zorg regelen en organiseren.

Het eerste gesprek is gratis! :) zie aeden.nl
Welbesteed Assen Geplaatst: donderdag 05 Maart 2015 19:49
Pgb hoef je niet langer zelf te beheren. Dat gaat nu via de sociale verzekeringsbank.
M.C.T Geplaatst: vrijdag 06 Maart 2015 13:03
Dit is niet juist. Alleen de betaling gaat via de SVB. Het zorgkantoor beoordeelt de zorgbeschrijvingen en je blijft verantwoordelijk als werkgever en opdrachtgever. Bovendien moet je blijven letten op de indicatie.
Voor fraude blijf je ook verantwoordelijk en aansprakelijk.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.