1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

herindicatie voor pgb clienten

Auteur Bericht
Annelies Geplaatst: zaterdag 31 Januari 2015 08:21
Per Saldo gaf aan dat het voor PGB cliënten lastig is om een herindicatie te regelen.
Ik ben zelfstandig wijkverpleegkundige niveau 5,
en heb de cursus vakbekwaam indiceren gevolgd
van de SBW ( Stichting bevordering Wijkverpleging ).

Intussen heb ik enkele vragen gekregen in de regio Utrecht van PGB cliënten om hen te her-indiceren.
Uiteraard zal dit enkele uren in beslag nemen om tot een goede indicatie te komen, inclusief een huisbezoek.
Hiervoor zal de cliënt een factuur ontvangen, die hij desgewenst op kan sturen naar zijn eigen zorgverzekeraar.

Omdat deze wijze van indiceren en declareren vrij nieuw is, heb ik een vraag.
Heeft iemand al ervaring opgedaan met het declareren van de factuur
voor deze herindicatie uitgevoerd, door een zelfstandig wijkverpleegkundige, bij de zorgverzekeraar ?

met vriendelijke groet,
Annelies te Nieuwegein
Thuisverpleegkundige
Logeerhuis Bijzonder Geplaatst: zondag 01 Februari 2015 08:02
Hoi Annelies, in de regio Arnhem-Eindhoven -Den Bosch- Nijmegen heb ik een aantal indicaties mogen stellen voor pgb houders. Incl intensieve kindzorg. Vanaf 5 februari ga ik rechtstreeks declareren naar de zorgverzekeringen van deze budgethouders via het programma DinZ . Vanaf 12 feb kan ik dan ook meer vertellen. Gemiddeld duurt een indicatiestelling incl opstellen zorgplan mij 6 uur. Met vriendelijke groet, Denise , zelfstandig wijkverpleegkundige {contactgegevens deleted by moderator: Verwijs naar je advertentie voor het opnemen van contact}
Annelies Geplaatst: maandag 02 Februari 2015 13:15
Beste Denise,

Dank je wel voor je antwoord. Goed om te horen dat dat zo kan. Hoor graag hoe dat is gegaan vanaf 5 februari via Dinz.
Ik gebruik ook het programma Dinz. Heb jij daar een aparte module voor moeten aanschaffen, en welke ?

m.v.g., Annelies
Thuisverpleegkundige
Marita Geplaatst: maandag 02 Februari 2015 16:06
Naast PGB-zorg lever ik sinds 2011 ook adviesdiensten mbt de inkoop van zorg aan huis. Bij dienstverlening aan huis (PGB-zorg) hoef je op de factuur aan je klanten geen BTW te rekenen, maar als je adviesdiensten levert (zoals helpen bij de aanvraag voor zorgindicaties), dan is deze dienstverlening BTW-plichtig.
De factuur bestaat dan uit het aantal uren x het uurtarief plus 21% BTW over dat bedrag.
Mocht je voorheen alleen als zorgverlener bij de klant thuis hebben gewerkt, dan was je niet BTW-plichtig omdat de werkzaamheden onder de regeling 'dienstverlening aan huis' vielen. Nu je adviesdiensten gaat verlenen, moet je deze verandering van je ondernemingsactiviteit aanmelden bij de belastingdienst. Je krijgt dan een BTW-nr en per kwartaal een oproep om je omzet aan de belastingdienst door te geven; 21% van de omzet is de BTW, die je moet afdragen aan de fiscus.
Annelies Geplaatst: woensdag 04 Februari 2015 14:53
Morgen mag ik mijn eerste pgb cliënt herindiceren.
Zij is verzekerd bij de IZA ( de Uvit-groep ).
De IZA heeft aangegeven dat de herindicatie geldig zal zijn en dat de factuur zal worden vergoed door hen.

De herindicatie valt voor de belastingdienst onder verpleegkundige werkzaamheden en die zijn niet belast met BTW.

m.v.g., Annelies
Thuisverpleegkundige te Nieuwegein
Marita Geplaatst: maandag 09 Februari 2015 11:28
Dank Annelies, dat is fijn om te horen.
m.vr.gr.,
Marita, Enschede
Star Counseling Geplaatst: woensdag 11 Maart 2015 20:47

Morgen mag ik mijn eerste pgb cliënt herindiceren.
Zij is verzekerd bij de IZA ( de Uvit-groep ).
De IZA heeft aangegeven dat de herindicatie geldig zal zijn en dat de factuur zal worden vergoed door hen.

De herindicatie valt voor de belastingdienst onder verpleegkundige werkzaamheden en die zijn niet belast met BTW.

m.v.g., Annelies Blekman
Thuisverpleegkundige te Nieuwegein



Annelies, hoe is dit gegaan? En heb jij een beeld van welke zorgverzekeraars een herindicatie door een zelf ingeschakelde verpleegkundige vergoeden? Weet jij bijv. of Menzis dit doet?
Annelies Geplaatst: dinsdag 07 April 2015 09:25
Beste Anne,

Ik heb intussen ervaren, dat Cz, de VGZ ( en dus de IZA ) , en Achmea de ingediende facturen aan de cliënt vergoeden, De cliënt dient dan vervolgens het factuurbedrag weer aan mij te betalen.
De cliënt kan ook altijd voor het herindicatiegesprek de verzekering bellen en vragen hoe de vergoeding precies gaat.

m.v.g., Annelies
Thuisverpleegkundige
Palliaterm Geplaatst: donderdag 09 April 2015 12:57
Ik heb inmiddels een aantal herindicaties voor PGB cliënten gedaan in Apeldoorn. Moet het nog declareren in DINZ . Hoeveel uren schrijven jullie gemiddeld voor een indicatie. Ik ben voor een indicatie gemiddeld 2-4 uur aan het werk afhankelijk van de complexiteit. Spreken jullie ook standaard een evaluatiedatum af en vergoed de zorgverzekeraar deze tijd ook als je zelf geen zorg levert binnen het PGB?

Dietske

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.