1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Eigen bijdrage naar rato of indicatie

Auteur Bericht
Margot Geplaatst: woensdag 28 Januari 2015 13:08
Hallo , heb al CAK gebeld en de SVB maar krijg geen duidelijk antwoord. Het gaat om de volgende situatie ; budgethouder heeft op basis van zijn indicatie , zeg maar iets van , 50.000 euro per jaar te besteden , maar gebruikt hiervan slechts 25.000. Wat gebeurt er dan met de eigen bijdrage? De CAK geeft in eerste instantie aan dat ze per maand eigen bijdrage gaan incasseren op basis van de indicatie , dus op basis van 50.000. MAAR, zeggen zij , als de SVB een rectificatie stuurt aan het einde van het jaar , dat er slechts 25.000 gebruikt is , dan verrekenen ze dit en storten ze met terugwerkende kracht het resterende bedrag terug. SVB gebeld ; maar die bleken niks van dit alles te weten, zij geven aan een eindafrekening naar budgethouder te sturen , maar niks naar de CAK. De budgethouder zou dan volgens SVB eventueel zelf deze eindafrekening naar het CAK kunnne sturen . Blijkbaar zijn hier dus geen afspraken overgemaakt?
Iemand die hier iets over weet?
M.C.T Geplaatst: woensdag 28 Januari 2015 13:20
In de praktijk zal dit niet vaak tot een probleem leiden.
De EB wordt geïnd op basis van inkomen en vermogen.
Het laagste bedrag geldt.
Alleen als betrokkene in dit voorbeeld op basis van inkomen en vermogen meer dan € 25000.- per jaar EB moet betalen doet dit probleem zich voor.
Margot Geplaatst: woensdag 28 Januari 2015 17:07
Ik begreep dat de hoogte van EB wordt vastgesteld op een combi van hoogte van het inkomen en de grootte van de indicatie.
Bedoel jij te zeggen dat de EB even hoog is , of je nou 25.000 of 50.000 aan PGB krijgt??
Star Counseling Geplaatst: woensdag 28 Januari 2015 23:22

Ik begreep dat de hoogte van EB wordt vastgesteld op een combi van hoogte van het inkomen en de grootte van de indicatie.
Bedoel jij te zeggen dat de EB even hoog is , of je nou 25.000 of 50.000 aan PGB krijgt??



Dat zou kunnen, dat hangt dus af van de hoogte van het inkomen en vermogen van de PGB houder. Als deze het laagste EB betaalt op basis van een laag inkomen en geen vermogen in box3 dan maakt het geen verschil. Hoe hoger zijn/haar inkomen en of er evt. vermogen is, hoe groter de kans dat het wel iets gaat uitmaken.
I.E Geplaatst: donderdag 29 Januari 2015 12:48
De eigen bijdrage wordt vastgesteld op inkomen en eventueel vermogen en de hoogte van de indicatie heeft daar geen invloed op!
Gast Geplaatst: donderdag 29 Januari 2015 13:09
Maar wanneer hoor je dan hoe hoog je EB is, want dan kan nogal schrikken zijn dan aan het eind van het jaar. Daar kunnen veel mensen mee in de problemen komen vermoed ik.
M.C.T Geplaatst: donderdag 29 Januari 2015 13:22
Dat verneem je van het CAK.
Op de site van het CAK kun je al vast een proefberekening maken om een idee te krijgen.

Ik ben benieuwd of bij het VPT en MPT de EB gaat gelden mét verblijf of zonder verblijf.
Geplaatst: zaterdag 31 Januari 2015 19:13
Naar mijn mening betaal je eigen bijdrage naar inkomen. PGB is geen inkomen!
Mijn zoon krijgt meer dan 40.000€ Pgb maar betaald een minimum aan eigen bijdrage omdat hij een minimale uitkering heeft.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.