1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

in loondienst bij de thuiszorg en ernaast zzp -er, kan dat ?

Auteur Bericht
Sandra Geplaatst: dinsdag 16 December 2014 15:22
Mijn vraag is ;kan ik in loondienst blijven en ernaast als zzp-er werken ?
Wat moet ik allemaal regelen ?
M.C.T Geplaatst: woensdag 17 December 2014 14:57
Als je voldoende verschillende opdrachtgevers hebt en voldoende uren in een jaar maakt wel.
Als je op niet meer dan 3 dagen in de week voor één cliënt werkt kan het ook op basis van de regeling werk aan huis.
Deze inkomsten vallen dan fiscaal onder overige inkomsten. Je hebt dan geen recht op aftrekposten, zoals een ZZPer die heeft.
Ans Geplaatst: donderdag 18 December 2014 22:16
Hoe zit het dan met het PGB? De SVB gaat dit in 2015 uitbetalen. Houden zij er rekening mee dat je niet meer dan 3 dagen bij dezelfde persoon werkt, of heb je op deze manier geen recht op de regeling "zorg aan huis"?
M.C.T Geplaatst: vrijdag 19 December 2014 19:44
Voor de SVB gelden dezelfde regels. Of zij ook elke keer controleren of je niet op meer dan 3 dagen in de week voor één cliënt werkt weet ik niet. Zij kunnen dat wel zeggen.

Cliënt loopt een groot risico door hier niet op te letten:
- Die is inhoudingsplichtig bij meer dan 3 dagen per week, ook vanwege WW, WIA en ziektewet.
- Die loopt risico als de belastingdienst achteraf meent, dat cliënt inhoudingsplichtig was. In dat geval volgen naheffingen.
- In aanvang kan het voor de hulpverlener aantrekkelijk lijken om te sjoemelen, maar als die langdurig ziek wordt of werkloos kan die van mening veranderen, waarop cliënt alsnog tot volledig werkgeverschap verplicht kan worden en achteraf de premies moet voldoen. De cliënt kan dan niet alsnog bij de SVB aankloppen en blijft zitten met een flinke schuld.
De Zorgprofessional Geplaatst: zaterdag 03 Januari 2015 18:58
Er zijn naar mijn idee te veel drama-en-spookverhalen in omloop over risico's met ZZP'ers. Ik geloof niet dat ooit een particulier is aangeslagen voor een niet-juist-werkende ZZP-er. De ZZP'eri s verantwoordelijk voor een correcte uitvoering van de regels omtrent zijn ondernemerschap. Als je in loondienst bent kun je een VAR-ROW aanvragen. Je hebt geen minimum uren, minimum klanten of andere voorwaarden nodig. Als jehet bij je inkomstenbelasting maar als "overige werkzaamheden" benoemt.
Ook een BTW-regeling is niet nodig. Al die soeza komt pas als je hoofdzakelijk ondernemer bent en een beetje in loondienst.
Sandra Geplaatst: zondag 04 Januari 2015 19:19
Bedankt voor jullie reacties , gr Sandra
M.C.T Geplaatst: maandag 05 Januari 2015 15:01

Er zijn naar mijn idee te veel drama-en-spookverhalen in omloop over risico's met ZZP'ers. Ik geloof niet dat ooit een particulier is aangeslagen voor een niet-juist-werkende ZZP-er. De ZZP'eri s verantwoordelijk voor een correcte uitvoering van de regels omtrent zijn ondernemerschap. Als je in loondienst bent kun je een VAR-ROW aanvragen. Je hebt geen minimum uren, minimum klanten of andere voorwaarden nodig. Als jehet bij je inkomstenbelasting maar als "overige werkzaamheden" benoemt.
Ook een BTW-regeling is niet nodig. Al die soeza komt pas als je hoofdzakelijk ondernemer bent en een beetje in loondienst.



"Als je in loondienst bent kun je een VAR-ROW aanvragen".

De VAR vrijwaart opdrachtgever van zo'n claim achteraf.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.