1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

hoe werkt het allemaal

Auteur Bericht
Jaouad Geplaatst: dinsdag 16 December 2014 00:38
hallo

ik heb een zusje met een verstandelijke beperking.
zij ontvangt pgb en heeft anderhalf jaar bij een stichting gezeten.

deze stichting stopte haar echter in een tijdelijke huurwoning(woning stond te koop)
ze kwamen zo nu en dan eens langs en beheerden haar post.

maar er werd wel maximaal gedeclareerd!

deze stichting wilde ook haar bankpas waar haar pgb op binnenkomt in beheer hebben (wat ook het geval was) totdat ik erachter kwam dat dit niet mag.
nu moet ze weg bij die stichting omdat ze haar pas niet meer afstaat.

nu wil ik mijn zusje zelf helpen waar ik kan maar ik weet niet hoe of wat ik het moet aanpakken, ik lees hier heel veel maar kom over het volgende niet uit.


- haar overeenkomst staat nu nog bij die stichting maar moet naar mij over gezet worden.
- declareren vd uren.
-waarover moet ik belasting betalen.
-wat mag wel uit de pgb en wat niet.

wil mijn zusje helpen omdat ze echt in de problemen is gekomen en heb gelezen dat ze zelf verantwoordelijk is voor haar pgb. dus tegen die stichting kan niks gedaan worden als er wat fout gaat.

ik hoop graag op reacties, maar wel van goed geinformeerde bronnen.

alvast bedankt voor de reacties

jaouad
M.C.T Geplaatst: dinsdag 16 December 2014 12:09
Met de brochure PGB in 8 stappen komt U een heel eind. Zie: http://www.menziszorgkantoor.nl/web/Consumenten/PersoonsgebondenBudgetPGB/PGBFormulierenEnFolders/ZelfUwZorgInkopenIn8StappenBrochure.htm

Wellicht is een OBS nodig: www.goedvertegenwoordigd.nl

Als U haar bewindvoerder wordt kunt U haar vertegenwoordigen, ook naar de stichting.
Gast Geplaatst: dinsdag 16 December 2014 18:54
Beste Jaouad,

Kan je vertellen waar je woont, misschien zit je in mijn regio en kan ik je geheel belangeloos helpen, want ik vind het echt zeer schandalig wat er is gebeurd. Dit is juist de reden waarvoor ik voor mijzelf ben begonnen.

Allereerst zoek je zorgovereenkomst op internet met een instelling en daarop kan je aangeven dat de zorgovereenkomst stopt en die laat je ondertekenen door de Instelling.

Willen ze deze niet ondertekenen dan stuur je een aangetekende brief, waarin je de zorgovereenkomst per direct opzet (vermeld hier de duidelijke reden in)

Stuur een email naar de SVB waarin je aangeeft dat de zorgovereenkomst met de instelling is komen te vervallen. De SVB gaat met ingang van 1 januari alle betalingen doen. Of als er spraken is van een Zorg Zwaarte Pakket bij je zus dan moet je bij de verzekering zijn.
Bellen naar de SVB heeft weinig zin, want de telefoon is overbelast en ze zijn slecht bereikbaar.

Dit zijn de eerste belangrijke stappen die je moet gaan zetten. De zorgovereenkomst moet stopgezet worden.

Heel veel succes!!! heel goed wat je hebt gedaan!
M.C.T Geplaatst: woensdag 17 December 2014 15:05
Er is vast ook een contract. Lees dat goed en houd je aan die afspraken over opzegging.
Je kunt ook het PGB opzeggen. Dan vervalt het contract van rechtswege en moet je van voren af aan beginnen.
Zorg wel eerst, dat je haar bewindvoerder wordt, zodat het de instelling duidelijk is, dat jij haar vertegenwoordiger bent en dat zij met jou afspraken moeten maken en wijzigen. Als bij een juridisch conflict niet duidelijk is wie partij is en dus bevoegd ontstaat er nog veel meer ruis. Advocaten worden daar rijk van en je zus en jij armer.
Gast Geplaatst: woensdag 17 December 2014 18:59
Als er wordt geeist dat de instelling het budget in beheer willen hebben, dan is dat een reden voor contractbreuk. Het Zorgkantoor is daar ook zeer duidelijk over, dus je kan dan per direct het contract opzeggen.
Het is alleen van groot belang dat deze reden duidelijk in de opzegging staat.
M.C.T Geplaatst: donderdag 18 December 2014 12:18
P.S.:
"nu moet ze weg bij die stichting omdat ze haar pas niet meer afstaat."

Pasopnamen accepteert het zorgkantoor niet als betaling.
Marita Geplaatst: donderdag 18 December 2014 12:52
Beste Jaouad,
Wat ik begrijp, is dat je zelf de zorg voor je zusje wilt gaan doen. Het is inderdaad mogelijk om als familielid zelf de zorg te verlenen uit een Persoonsgebonden Budget. Op de website van SVB vind je voorbeeld-zorgovereenkomsten, speciaal ook voor mantelzorgers. Voordat je iets kunt opzeggen in naam van je zus, moet je je zus en rest van familie vragen, of je haar bewindvoerder mag worden. Op www.rechtspraak.nl kun je de aanvraag invullen, inclusief de toestemmingsformulieren voor je familieleden.
In elk geval kun je - zonder dat je bewindvoerder (of mentor) bent niets opzeggen, zeker niet omdat ze nog woont in een huis van de instelling. Je kunt wel vast - samen met je zus - de zorgovereenkomst en de SIZ-indicatie opvragen bij de zorginstelling waar ze nu woont. Mijn ervaring (met RIBW) is, dat de instelling zelf deze 2 documenten niet afgeeft aan de client, terwijl deze toch echt in de zorgmap bij de client thuis horen te zitten. Als ze moeilijk doen over het overdragen, kun je samen met zus bij SIZ een melding doen en een kopie opvragen van de indicatie. De zorgovereenkomst moet idd op te vragen zijn bij SVB.
Helaas kun je de zorg niet opzeggen, zolang ze nog in een woning woont van de instelling. Of je moet zelf in staat zijn om je zus bij jou thuis te laten inwonen. Mochten jullie daartoe besluiten, dan heeft dat erg veel consequenties voor jullie beider inkomen: Vanaf 2015 wordt bij de berekening van de Eigen Bijdrage ook het inkomen geteld van de persoon met wie zij een voordeur deelt. Als jij voor haar gaat zorgen, bij jou thuis, levert jou dat een inkomen op in de vorm van PGB. Dit bedrag is voor de overheid minder dan dat ze nu kwijt zijn aan de Natura -zorg door de instelling (PGB blijft goedkoper dan ZIN). Je zus heeft dan huisvesting en goede zorg, wat tot op heden niet wordt geleverd door de instelling. Maar voor deze goede zorg betaalt je zus een hogere maandelijkse Eigen Bijdrage per maand, aangezien jouw inkomsten bij haar Wajong worden opgeteld (gezinsinkomen). Jij moet jouw inkomsten opgeven bij de belastingaangifte, onder 'overige werkzaamheden'. De loonbetaling, met aftrek van de sociale premies, gaat via de SVB. Als je voor je zus elders woonruimte kunt vinden, worden jullie niet gezien als fiscaal partners en is de Eigen Bijdrage die je zus maandelijks voor haar zorg moet betalen uitsluitend gebaseerd op haar eigen Wajong (en ev. spaargeld). In dat geval kun je ook externe ZZP-ers inhuren, bijvoorbeeld voor haar persoonlijke verzorging (PV). Als bewindvoerder kun je zelf de indicatie Begeleiding invullen en op basis van PGB een geschikte PV-zorgverlener inhuren. Begeleiding valt onder WMO, PV onder de zorgverzekeringswet. De declaraties van de PV-zorgverlener kun jij als bewindvoerder indienen bij de zorgverzekeraar. Even opletten dus bij welke zorgverzekeraar je zus nu zit, en of deze een goed pakket heeft voor zorginkoop met PGB. Overstappen naar andere zorgverzekeraar of een ander aanvullend pakket kun je - samen met je zus - al doen zonder dat er bewindvoering is geregeld. Succes!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.