1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

eigen bijdrage terugvragen bij CAK bij weinig hh hulp?

Auteur Bericht
Sandra Geplaatst: dinsdag 25 November 2014 20:33
Is het mogelijk om de eigen bijdrage van het CAK terug te krijgen als je in bepaalde periodes weinig of helemaal geen hh hulp hebt gehad maar wel de eigen bijdrage hebt betaald?

In 2014 heb ik zowel hulp vanuit de AWBZ als de Wmo gehad.
Vanwege deze samenloop betaal ik alleen de eigen bijdrage aan het CAK over het Wmo-deel. Deze bijdrage is voorliggend op die van de AWBZ.

Ik ontvang een netto pgb van het Zorgkantoor voor de Begeleiding ind. vanuit de AWBZ.
Het Zorgkantoor stuurt mij na iedere periode een herziene beschikking omdat het Zorgkantoor steeds achteraf na elke 4 weken bericht krijgt van het CAK dat ik daar mijn volledige periodebijdrage Wmo aan heb betaald. Dan krijg ik in de herziene beschikking steeds een hoger bruto pgb i.p.v. een netto

In de zomervakantie van dit jaar heb ik in periode 8 (14-07 t/m 10-08 ) één keer hh hulp gehad en in periode 9 (11-08 t/m 7-9) geen hulp vanuit de Wmo.
Via het CAK heb ik over beide periodes wel €120 aan eigen bijdrage betaald, totaal €240.
Is het mogelijk dat ik die €240 eigen bijdrage terug kan krijgen van het CAK?
Ik zou dan die ene keer in periode 8 (op 15-07) dat ik de hulp heb uitbetaald (€37,50) uit eigen middelen of uit het vrij te verantwoorden deel kunnen betalen.
Immers,over periode 8 €120 eigen bijdrage betalen staat niet in verhouding tot die ene keer hulp van €37,50.
Mijn vraag is of dat kan en hoe dat dan aangepakt moet worden.

Omdat ik nog €5000 aan pgb vanuit de AWBZ heb wat ik niet ingezet heb, is het geen probleem als ik met terugwerkende kracht over periode 8+9 alsnog een netto pgb krijg.
Ik heb in deze periodes wel Begeleiding vanuit de AWBZ gehad.
Geplaatst: donderdag 27 November 2014 13:57
Ik begrijp de vraag niet goed.
Ik heb zelf ook PGB vanuit AWBZ en WMO.
Omdat WMO voor het AWBZ gaat voor de eigen bijdrage moet ik deze betalen en van AWBZ krijg ik bruto PGB die ik geheel kan inzetten.
De eigen bijdrage wordt berekend aan de hand van je inkomen van 2 jaar geleden en op die wijze vastgesteld en niet of je wel of geen hulp hebt gehad.
Als je in een jaar geheel geen hulp (PGB) vanuit WMO hebt gehad c.q. uitgegeven kun je mogelijk de Eigen bijdrage terug vragen anders naar mijn mening niet.
Als je PGB van WMO niet hebt gebruikt maar wel van AWBZ betaal je die eigen bijdrage die in 2014 nog wordt ingehouden van het Bruto PGB.
Als je eigen bijdrage betaald voor WMO en ook voor AWBZ betaal je dubbel de eigen bijdrage.
Petra Geplaatst: donderdag 27 November 2014 14:18
Ik begrijp je vraag wel, maar denk dat het onbegonnen werk is.

Theoretisch zou het kunnen, maar ik denk dat je het niet uit gevoerd krijgt.

Je zou kunnen proberen het CAK aan te schrijven dat je geen hulp hebt gehad over die weken
en over die periode dus je eigen bijdrage stop moet worden gezet en je de eventueel al betaalde eigen
bijdrage terug wilt ontvangen en dan zal de eigen bijdrage bij het PGB AWBZ weer hoger worden en je netto budget verlaagd. Ik denk dat het een strijd wordt om het voor elkaar te krijgen met als risico dat er een heleboel fout gaat. Er bestaat geen algemene regel voor.
Alberta Geplaatst: donderdag 27 November 2014 15:36
Ik snap de vraag ook.

Als je HH hebt gehad via een thuiszorgorganisatie. En de dagen die je geen hulp hebt gehad toch door zijn gegeven aan het CAK moet je de thuiszorgorganisatie erop aanspreken. Zij hadden dan niet die dagen door mogen geven. De thuiszorgorganisatie kan dit dan doorgeven aan het CAK. Of zij het willen doen is maar de vraag.
Als je de HH via een pgb hebt dan kan het volgens mij niet want dan rekent men naar de hoeveelheid uren in de indicatie.

En idd WMO gaat voor op AWBZ. Maar je hoeft dit echt niet dubbel te betalen. Als dit gebeurt moet je bij het Zorgkantoor vragen of zij de samenloop toe willen passen. Even een brief met een kopie van de beschikking van het CAK. En dan wordt dat gecorrigeerd. Hier tenminste wel.
Star Counseling Geplaatst: donderdag 27 November 2014 16:12

Ik begrijp je vraag wel, maar denk dat het onbegonnen werk is.

Theoretisch zou het kunnen, maar ik denk dat je het niet uit gevoerd krijgt.

Je zou kunnen proberen het CAK aan te schrijven dat je geen hulp hebt gehad over die weken
en over die periode dus je eigen bijdrage stop moet worden gezet en je de eventueel al betaalde eigen
bijdrage terug wilt ontvangen en dan zal de eigen bijdrage bij het PGB AWBZ weer hoger worden en je netto budget verlaagd. Ik denk dat het een strijd wordt om het voor elkaar te krijgen met als risico dat er een heleboel fout gaat. Er bestaat geen algemene regel voor.



Ik weet van een cliënt die haar huishoudelijke zorg via een instelling krijgt (ZIN) dat er bij haar door het CAK wel een correctie is toegepast n.a.v. het feit dat ze minder uren huishoudelijke zorg had gekregen wegens ziekte en vakantie van een zorgverlener die niet vervangen werd/kon worden. Zij betaalde toen minder eigen bijdrage over die maand, alleen werd dat inderdaad dan wel weer verrekend met de eigen bijdrage in haar AWBZ toekenning in PGB vorm, daar kregen ze de bedragen van het CAK door en omdat ze daarmee nog niet aan haar maximum eigen bijdrage kwam werd dit nog ingehouden op haar AWBZ-PGB.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.