1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

sterkte verhoging tarieven thuiszorgbureau

Auteur Bericht
Maria Geplaatst: dinsdag 14 Oktober 2014 17:34
Ik heb een vraag...

Ik werk bij een mevrouw met een groot PGB. Deels wordt dit gedaan door een thuiszorgbureau. Nu kreeg ze een nieuw contract onder het mom van insturen contracten naar de SVB

Bij narekenen moet ze meer dan 2400,-- gaan betalen!!!! Mag dit zomaar?

Hebben het bureau gebeld en na vele smoesjes kwamen ze met een coulanceaanbod... 3% verhoging... dit komt neer op ongeveer 80 euro per 4 weken dus reken maar uit!

Wat is wettelijk hierover geregeld?

Zijn er meer mensen die dit hebben gemeld?

Waar zou ik dit nog meer kunnen melden?
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 14 Oktober 2014 21:26

Ik heb een vraag...

Ik werk bij een mevrouw met een groot PGB. Deels wordt dit gedaan door een thuiszorgbureau. Nu kreeg ze een nieuw contract onder het mom van insturen contracten naar de SVB

Bij narekenen moet ze meer dan 2400,-- gaan betalen!!!! Mag dit zomaar?

Hebben het bureau gebeld en na vele smoesjes kwamen ze met een coulanceaanbod... 3% verhoging... dit komt neer op ongeveer 80 euro per 4 weken dus reken maar uit!

Wat is wettelijk hierover geregeld?

Zijn er meer mensen die dit hebben gemeld?

Waar zou ik dit nog meer kunnen melden?



2400,00 voor wat? 80 euro per 4 weken voor wat? Welke soort zorg levert dat Thuiszorgbureau dan?

En als mevrouw het er niet mee eens is, dan hoeft ze het niet te accepteren, ook een thuiszorgbureau kan niet éénzijdig een contract veranderen!
Maria Geplaatst: dinsdag 14 Oktober 2014 22:05
2400 per jaar meer dan dat ze nu betaald. Door veranderde terieven van het thuiszorgbureau. Omdat de svb dde contracten moest hebben wilden ze dat ze een nieuw contract ondertekende met dus (stiekum) deze verhoogde tarieven. Bij narekenen was dus dit het resultaat...
Ze wordt dagelijks smorgens gewassen en aangekleed en savonds weer in bed gedaan...
Hoop dat t nu een beetje duidelijker is
M.C.T Geplaatst: woensdag 15 Oktober 2014 16:12
Vreemd argument: Wat verandert is, dat de cliënt de nota moet duursturen naar de SVB i.p.v. die zelf te voldoen. Dus Uw cliënt krijgt wellicht meer werk, niet het bureau.
Dit riekt ook naar een schijnconstructie, waarmee het bureau de werkgeversverantwoordelijkheid ontduikt. Wie is contractueel Uw baas? De cliënt of het bureau?
Nelleke Geplaatst: woensdag 15 Oktober 2014 18:32
De meeste thuiszorgorganisaties verhogen jaarlijks hun tarieven, een inflatiecorrectie van 1 procent per jaar is op zich redelijk. Wanneer zijn voor het laatst de tarieven verhoogd? En welk uurtarief rekenen ze dan eigenlijk? De organisaties die ik ken rekenen voor PGB-houders toch wel een tarief ruim boven de 40 euro per uur voor persoonlijke verzorging.
W Geplaatst: donderdag 16 Oktober 2014 08:50

Ik heb een vraag...

Ik werk bij een mevrouw met een groot PGB. Deels wordt dit gedaan door een thuiszorgbureau. Nu kreeg ze een nieuw contract onder het mom van insturen contracten naar de SVB

Bij narekenen moet ze meer dan 2400,-- gaan betalen!!!! Mag dit zomaar?

Hebben het bureau gebeld en na vele smoesjes kwamen ze met een coulanceaanbod... 3% verhoging... dit komt neer op ongeveer 80 euro per 4 weken dus reken maar uit!

Wat is wettelijk hierover geregeld?

Zijn er meer mensen die dit hebben gemeld?

Waar zou ik dit nog meer kunnen melden?



Per 1 januari veranderd de uitbetaling van het PGB. Betekent voor mij de volgende verandering, en misschien is dit wel dezelfde verandering als bij uw client het geval is.

Tot nu toe;
Mijn gemeente deed de betalingen tot nu toe via het Menzis WMO loket. De gemeente doet dus de indicatie en stelt het budget vast. Menzis WMO support 'beheert' het budget en geeft mij informatie over de hoogte van mijn budget. Daarnaast storten ze per 4 weken een deel van het budget op mijn rekening. Ik houd een urenadministratie bij en betaal de hulpen uit. Aan het eind van het jaar moet ik mijn uitgaven verantwoorden aan Menzis WMO loket. Wat ik niet uitgegeven heb moet ik weer terug betalen.

Per 1 januari veranderd het een en ander, de betalingen gaan via de SVB en het trekkingsrecht is van toepassing. Ook worden bepaalde voorzieningen die nu onder de awbz vallen verplaatst naar de WMO en komen onder verantwoording van de gemeente.

Wat betekent dit voor mij;
1 De betalingen gaan vanaf 1 januari via de SVB en niet meer via het Menzis WMO loket, dus ik krijg geen geld meer gestort.
2 ik krijg geen geld meer op mijn rekening gestort. Maar moet de gewerkte uren doorgeven aan de SVB en die stort het loon.
3 Om dit per 1 januari 2015 te kunnen doen heeft de SVB een copy van de contracten nodig.
Hiervoor heb ik bericht gekregen van de SVB met het verzoek om dit voor een bepaalde datum op te sturen. Dat is dus de enige reden waarvoor de SVB de contracten nodig heeft ! Daarnaast ben ik over deze verandering ook op de hoogte gesteld door de gemeente en Menzis WMO support.
4 Ik krijg per jaar te horen wat mijn budget is, aan de hand van dit budget weet ik wat ik kan betalen. Ik beheer dus nog steeds mijn eigen PGB, maak de contracten en bereken het uurloon.
Als er iets veranderd dan vul ik de juiste formulieren hiervoor in, wijziging contract, en stuur dit aan de SVB. Ik maak dus geen nieuw contract maar wijzig het bestaande contract. BV Per jaar zal het budget iets omhoog gaan en kan ik dus het uurloon iets verhogen. Zie voor contracten de SVB site.

Met andere woorden, de enige reden waarom het SVB van mij een contract nodig heeft is omdat ze de financiën gaat overnemen. Dit is wettelijk geregeld. Het heeft in mijn geval dus niets met een verhoging te maken. Puur een administratieve verschuiving naar de SVB. In plaats dat ik nu zelf de hulp betaal geef ik nu de gewerkte uren door aan de SVB en die doet de betaling. Voor de rest veranderd er niet zoveel.

Als ik u was zou ik contact opnemen met degene die de indicatie doet (zorgloket van de gemeente ??) en/of met de SVB. Ik vind het sowieso al heel erg raar dat de thuiszorg organisatie opeens het bedrag gaan verlagen nadat u contact heeft opgenomen. En ik vind het ook heel raar dat een thuiszorgorganisatie opeens een nieuw contract wil maken terwijl er een contract is.

Er zijn vast wel thuisorganisaties te vinden die het wel netjes doen. Misschien een optie om een offerte te vragen bij andere organisaties.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.