1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB huisbezoek

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 13 Oktober 2014 17:14
We hebben een aankondiging ontvangen van een PGB huisbezoek. Onze zoon van 27 jaar is budgethouder van een PGB Klasse K1, reeds een aantal jaren. Zijn moeder is de hulpverlener. Er is zijn nooit facturen of declaraties schriftelijk vastgelegd of per bank overgemaakt, er werd steeds cash door hem betaald. Voor de aanvragen van het PGB zijn er wel zorgovereenkomsten gemaakt en deze werden door het Zorgkantoor steeds goedgekeurd.
Als voorbereiding van het huisbezoek vraagt het Zorgkantoor om declaraties en/of facturen aan het op te sturen. Deze zijn er dus niet. Mijn vraag is hoe wij het beste kunnen reageren naar het Zorgkantoor?
M.C.T Geplaatst: dinsdag 14 Oktober 2014 11:38
Dan heeft Uw zoon zeker een probleem, als er geen vast bedrag per maand per contract is afgesproken. Ook bij een vast bedrag per maand moet feitelijk het salaris per bank worden overgemaakt. Hij moet aantonen, dat tegenover door zijn moeder verleende zorg feitelijk betaling aan haar voor die zorg heeft gestaan.
Hij kan zich wellicht op de goedkeuring van het zorgkantoor beroepen als die goedkeuring na een intensieve controle is verleend. Na een gebruikelijke rekening en verantwoording volgt een voorlopige goedkeuring, hetgeen duidelijk vermeld wordt. Hopelijk heeft hij bij die gelegenheid ook een opgave loonbetaling aan zijn moeder aan het zorgkantoor toegestuurd t.b.v. de belasting.
Hopelijk kan hij ook aantonen, dat zij deze inkomsten bij de belastingdienst heeft opgegeven. Een belastingaanslag op haar naam, waaruit dat blijkt zou de lucht kunnen klaren.

Als Uw zoon dit allemaal niet overziet, kunt U overwegen om een OBS aan te vragen, als dat niet al gebeurd is.
Zie www.goedvertegenwoordigd.nl
Linda Geplaatst: donderdag 16 Oktober 2014 10:30
Beste Dick,

Het Zorgkantoor wil ook de overboekingen zien van de PGB rekening naar de rekening van uw vrouw. Dit valt niet meer recht te zetten, dus er zijn flinke fouten gemaakt met het PGB. Dat de zorgovereenkomsten zijn goedgekeurd, wil niet zeggen dat de verantwoording wordt goedgekeurd.

U kan niet aantonen waaraan het PGB is besteed en aan wie het geld is overgemaakt, aangezien het geld contant wordt gepind door uw zoon.

Ik zal persoonlijk niet weten hoe u dit probleem op kan lossen, u heeft namelijk facturen nodig en overboekingen en die kan u helaas niet overleggen.

Zoekt u in ieder geval op internet uit wat wel en niet mag van het PGB, want deze regels zijn ook veel strenger geworden en u moet uw verhaal goed onderbouwen.

Wat de gevolgen kunnen zijn? dat ligt eraan hoelang u al een PGB heeft, ze kunnen het PGB van vijf jaar terugvorderen als die administratie ook niet klopt. En als uw zoon u gemachtigd heeft, dan bent u hiervoor verantwoordelijk en anders draait uw zoon voor deze kosten op. Ook komt het PGB per direct te vervallen.

Succes met het Zorgkantoor.

Vr.Gr. Linda
I.E Geplaatst: donderdag 16 Oktober 2014 23:40
Als je, zoals de bedoeling is als je loon ontvangt, dit hebt opgegeven en loonbelasting en premies hebt betaald hoef je je volgens mij geen zorgen te maken en als dit niet zo is dan heeft dit alle schijn van fraude en zul je het , want het is wel gemeenschapsgeld,terug moeten betalen!!
Linda Geplaatst: vrijdag 17 Oktober 2014 10:22
Het is niet mijn bedoeling om mensen ongerust te maken, maar het is niet zo dat wanneer je loonbelasting hebt betaald het allemaal in orde is.

Ook een goed verslag van de werkzaamheden die verricht worden door de zorgverlener tijdens de begeleiding is noodzakelijk en iets waar het Zorgkantoor om gaat vragen.

Je moet absoluut facturen en overboekingen overleggen aan het Zorgkantoor. Het is namelijk niet moeilijk om het PGB geld uit te geven aan andere doelen en dan je deel belasting te betalen, want je stopt dan alsnog zeker 65% van het PGB geld in je eigen zak.
Hiermee wil ik allerminst zeggen dat er fraude is gepleegd met het budget, u kan alleen niet aantonen dat dit niet is gebeurt en daar zit hem het probleem.

Ik heb het helaas zelf een keer meegemaakt dat een cliënt het PGB gebruikte om haar huur van te betalen, alles kon terugbetaald worden, omdat de verantwoording niet klopte en niet kon worden bewezen waar een deel van het PGB was gebleven. Ook was de cliënt zijn PGB kwijt, omdat het onmogelijk was om het PGB terug te betalen en er dus schulden waren ontstaan. "Gelukkig" is deze situatie alleen ontstaan in het laatste jaar van haar Budget (daarvoor klopte alles) en bleef de schade beperkt tot het deel waar ze geen juiste begeleiding voor haar had ingekocht.
De aangifte aan de belastingdienst is alleen eind van het jaar en deze controle was in juli, dus het maakt niet uit of je loonbelasting hebt betaald.

Hopelijk loopt alles me een sisser af en houdt u vanaf nu een goede administratie bij, al vermoed ik dat u in het tweede kwartaal van het budget ook op deze manier uw administratie heeft bijgehouden.

Ik hoor graag hoe alles is afgelopen

succes!!!!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.