1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Verantwoorden PGB en veranderingen 2015

Auteur Bericht
Tanja Geplaatst: zaterdag 16 Augustus 2014 18:58
De verantwoording van het PGB wordt steeds strenger wat natuurlijk een hele goede zaak is! Er wordt volop gebruik gemaakt van het PGB...maar het moet natuurlijk wel kloppen.
Zo heb ik gemerkt dat er goed gecontroleerd wordt op de arbeidswet regels....zoals een ouder mag maar 40 uur per week Max. Werken. Een dienst mag maar 12 uur bedragen mits je een indicatie hebt voor 24 uurs zorg... Iets waar sommige nog niet geheel van op de hoogte zijn en dus tegen de lamp lopen. En dan de veranderingen van 2015.... Wat gaat dat brengen?
Ik hoor in de wandelgangen dat een ouder Max 20 uur van €20 per uur mag werken voor een eigen kind. Wie heeft daar iets van gehoord?
Ik vind dat een ouder zijn misgelopen inkomsten uit het PGB mag halen, maar nu is het vaak zo dat ouders , het kind, een hele hoge indicatie hebben en dan alleen voor het kind zorgen en zo dus best veel (lees heel veel) inkomsten hebben, meer dan iemand gewoon in loondienst...dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn! Zou het niet eerlijker zijn als ze zouden zeggen: je krijgt verpleging en daar kan je alleen gekwalificeerd personeel voor inschakelen dus een verpleegkundige, daar is het bedrag ook naar...en dat daar controle op komt! Zo maken we elkaars vakgebied niet kapot! Misschien maar goed dat de overheid sommige dingen gaat veranderen. Stel gewoon maximum bedragen in, afhankelijk van opleiding en ervaring....soort schaal waar dan invalt.
Het is niet de bedoeling dat we ons verrijken met het geld maar dat er zorg geleverd wordt. Zorg met verschillende verantwoordelijkheden en opleidingen. Hoe kan het dat een ouder, €51 per uur verdiend....terwijl ik daar toch een eindje onderzit en ik heb de nodige scholing en ervaring...lees nu niet dat die ouder geen ervaring heeft, want een ouder is ervaringsdeskundige! .....maar daarover is al een discussie gaande in dit forum...
Ben erg nieuwsgierig hoe jullie daar over denken en wat jullie hebben gehoord wat de veranderingen voor 2015 zijn.....
Hoe gaan wij aan zorg komen? Moeten wij ons ergens melden, inschrijven?
Marga Geplaatst: donderdag 21 Augustus 2014 10:46

De verantwoording van het PGB wordt steeds strenger wat natuurlijk een hele goede zaak is! Er wordt volop gebruik gemaakt van het PGB...maar het moet natuurlijk wel kloppen.
Zo heb ik gemerkt dat er goed gecontroleerd wordt op de arbeidswet regels....zoals een ouder mag maar 40 uur per week Max. Werken. Een dienst mag maar 12 uur bedragen mits je een indicatie hebt voor 24 uurs zorg... Iets waar sommige nog niet geheel van op de hoogte zijn en dus tegen de lamp lopen. En dan de veranderingen van 2015.... Wat gaat dat brengen?
Ik hoor in de wandelgangen dat een ouder Max 20 uur van €20 per uur mag werken voor een eigen kind. Wie heeft daar iets van gehoord?
Ik vind dat een ouder zijn misgelopen inkomsten uit het PGB mag halen, maar nu is het vaak zo dat ouders , het kind, een hele hoge indicatie hebben en dan alleen voor het kind zorgen en zo dus best veel (lees heel veel) inkomsten hebben, meer dan iemand gewoon in loondienst...dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn! Zou het niet eerlijker zijn als ze zouden zeggen: je krijgt verpleging en daar kan je alleen gekwalificeerd personeel voor inschakelen dus een verpleegkundige, daar is het bedrag ook naar...en dat daar controle op komt! Zo maken we elkaars vakgebied niet kapot! Misschien maar goed dat de overheid sommige dingen gaat veranderen. Stel gewoon maximum bedragen in, afhankelijk van opleiding en ervaring....soort schaal waar dan invalt.
Het is niet de bedoeling dat we ons verrijken met het geld maar dat er zorg geleverd wordt. Zorg met verschillende verantwoordelijkheden en opleidingen. Hoe kan het dat een ouder, €51 per uur verdiend....terwijl ik daar toch een eindje onderzit en ik heb de nodige scholing en ervaring...lees nu niet dat die ouder geen ervaring heeft, want een ouder is ervaringsdeskundige! .....maar daarover is al een discussie gaande in dit forum...
Ben erg nieuwsgierig hoe jullie daar over denken en wat jullie hebben gehoord wat de veranderingen voor 2015 zijn.....
Hoe gaan wij aan zorg komen? Moeten wij ons ergens melden, inschrijven?



Hallo Tanja,

Ik wil graag reageren op je bericht. Ik ben n.l. ook ouder en partner van PGBhouders en heb ook inkomen uit PGB. Dit is een heel bewuste keuze en afweging geweest en nog stel ik mij regelmatig de vraag of ik de goede persoon ben om dit te doen. Voor mij zijn dit essensieele vragen om het PGB geld te mogen en kunnen ontvangen. Dat vind ik n.l. belangrijk. Kan ik de ander de zorg/begeleiding leveren die noodzakelijk is? Ik durf daar volmondig JA op te zeggen. Dit omdat ik mijn ervaringsdeskundigheid en ervaring ten volle inzet. Ik heb een familiecontract afgesloten en verdien de in 2015 wettelijk toegestane 20,00 euro per uur.
Ik heb een scheidslijn getrokken tussen uren die ik als mantelzorger mij zelf inzet en ook daar waar ik mij zie als werker. Dit is m.i. het moeilijkste stuk!!!! Durf ook, naast jezelf, anderen in te huren. SAMEN STA je dan sterk en blijf je ook kritisch kijken naar je eigen taken/werk en kan je de grenslijn bewaken tussen ouder/partner zijn en werker/ervaringsdeskundige zijn.
Helaas zal ik genoegen moeten nemen met een inkomen van 20,00 euro per uur. Ik ben n.l. ook een gediplomeerde werker en loop dus nu als familielid tegen deze grens aan. Ook is het enorm moeilijk om nu mijn BIGregistratie als verpleegkundige te behouden. Hier heb ik echt veel moeite voor moeten doen!
Kort gezegd: maak bewust een keuze en denk niet automatisch dat het PGBgeld bij JOU hoort en gaat natuurlijk om de juiste ZORG/BEGELEIDING.
Wel kan ik zeggen dat mijn kinderen, nu beiden 21 jaar, zich door het inzetten van het PGB zich uitstekend hebben kunnen ontwikkelen. Zij blijven hulp nodig hebben en zijn resp. 2 jaar en een jaar geleden beschermd gaan wonen( met PGB) Zij waren toe aan die volgende stap en ik ook.
Mijn partner kan thuis blijven wonen en daardoor hebben wij ook onze relatie kunnen behouden. Ook hier geldt durf kritisch te zijn en sta ook andere hulp toe,
Ik ben blij met de mogelijkheid van PGB en zeer gelukkig met de resultaten die we hebben kunnen behalen.

Een trotse moeder en blije partner.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.