1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

wijzigen zorgovereenkomst in arbeidsovereenkomst

Auteur Bericht
Nieke Geplaatst: vrijdag 25 Juli 2014 19:36
wie is bekend met deze wijziging, of wie kan mij informeren over het omzetten van een zorgovereenkomst met een familielid, moeder/dochter-relatie, naar een arbeidsovereenkomst van 5 dagen. momenteel zijn mijn werkuren verdeeld over 3 dagen van 8.30 tot 14.00 uur. het lijkt mij verstandiger voor de budgethouder en zorgvrager om naar de WMO toe meerdere dagen hulp te hebben dan 3 dagen heel lang, zorgvrager is 86.
Voor mij als zorgverlener biedt een arbeidscontract meer zekerheid, echter komen er voor de zorgvrager verplichtingen bij, zoals het betalen van werkgeverspremies etc. ik weet dat je deze wijziging via de SVB kunt aanvragen en deze sturen dit door naar de Belastingdienst ter goedkeuring. maar hoeveel beiden inleveren is mij niet duidelijk.

welke financiële consequenties heeft een wijziging zoals boven vermeldt? hoeveel % wordt het budget en het loon gekort door betalen extra inhoudingen etc?
bij wie of welke instantie kan ik deze vraag beantwoord krijgen?

wie heeft tips?

Nieke
M.C.T Geplaatst: zondag 27 Juli 2014 14:12
Als het om Uw moeder gaat valt er niets om te zetten; een arbeidsovereenkomst met een familielid in de eerste graad kan wettelijk niet.
Als U de zorg van de dochter overneemt kan het wel. Bij 5 dagen per week moet U in loondienst. Dat kunt U inderdaad het beste regelen via de SVB.
ik vermoed, dat U niet alleen met de Wmo van doen heeft, maar ook met de awbz. Zoveel uren huishoudelijke hulp komt nauwelijks voor.
Van het bruto loon moet U ruw weg op 40% inhouding rekenen.

Blijft de dochter het budgetbeheer doen? Of kan de client dat nog zelf.
Het lijkt mij ongewenst, dat u dit gaat doen. In dat geval is het tijd voor ZIN. Dit past namelijk niet in een werkgevers-werknemersrelatie. U zou daarmee zelf de functie vanopdrachtgever van Uzelf vervullen.
Alberta Geplaatst: zondag 27 Juli 2014 15:19

wie is bekend met deze wijziging, of wie kan mij informeren over het omzetten van een zorgovereenkomst met een familielid, moeder/dochter-relatie, naar een arbeidsovereenkomst van 5 dagen. momenteel zijn mijn werkuren verdeeld over 3 dagen van 8.30 tot 14.00 uur. het lijkt mij verstandiger voor de budgethouder en zorgvrager om naar de WMO toe meerdere dagen hulp te hebben dan 3 dagen heel lang, zorgvrager is 86.
Voor mij als zorgverlener biedt een arbeidscontract meer zekerheid, echter komen er voor de zorgvrager verplichtingen bij, zoals het betalen van werkgeverspremies etc. ik weet dat je deze wijziging via de SVB kunt aanvragen en deze sturen dit door naar de Belastingdienst ter goedkeuring. maar hoeveel beiden inleveren is mij niet duidelijk.

welke financiële consequenties heeft een wijziging zoals boven vermeldt? hoeveel % wordt het budget en het loon gekort door betalen extra inhoudingen etc?
bij wie of welke instantie kan ik deze vraag beantwoord krijgen?

wie heeft tips?

Nieke




Zoals ik uw bericht lees.
Is uw moeder de zorgvrager en bent u de dochter die via een WMO budget huishoudelijke hulp levert.
Ik weet niet hoe het in uw gemeente zal gaan. Maar er zijn gemeentes die geen familie in de eerste graad als hulpverleners accepteren. Deze gemeentes zien dit als mantelzorg.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.