1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

eigen bijdrage

Auteur Bericht
Nieke Geplaatst: zaterdag 12 Juli 2014 09:52
als budgethouder betaal ik elke periode van 4 weken een E.B. van € 102,-- aan het CAK en stuur de factuur naar hen op.
CAK stuurt bericht naar het Zorgkantoor dat de EB is betaald. Na een half jaar, is 6 x € 102,-- zelf te hebben betaald, en vele telefoontjes verder wordt door het Zorgkantoor slechts incidenteel enkele tientallen euro's terugbetaald.Aan het einde van het jaar heb ik zelf dus een voorschot aan EB betaald van ongeveer € 1200,-. dit staat gelijk aan een maandloon voor mijn zorgverlener. en dus kan ik de maand december GEEN LOON uitbetalen omdat mijn budget niet toereikend is vanwege het niet terugontvangen van de zelf betaalde EB. dit is mij vorig jaar ook overkomen en heb het salaris als voorschot uit prive rekening moeten betalen.
wie heeft tips om via het zorgkantoor de maandelijkse EB ook daadwerkelijk maandelijks terug te vorderen?

ik wacht in spanning op bruikbare tips en meedenken van andere budgethouders.

Nieke
Lies Geplaatst: zaterdag 02 Augustus 2014 15:11
Ik worstel al 12 jaar met hetzelfde probleem. Mijn man heeft een PGB uit de AWBZ en een PGB uit de WMO. Door de AWBZ wordt de eigen bijdrage bij uitbetaling reeds verrekend, krijg je dus netto. Van de WMO krijg je bruto uitbetaald en 13 keer per jaar een acceptgiro voor de eigenbijdrage. Per 3 maanden wordt door het CAK een lijst naar het zorgkantoor gestuurd, die op hun beurt het netto pgb moeten aanpassen. Dit gebeurt niet. Als je geluk hebt vind er halverwege het lopende jaar een verrekking plaats, als je pecht hebt weet je pas halverwege het er op volgen jaar wat de definitieve beschikking is en kan je het geld niet meer uitgeven maar moet je het teruggeven aan het zorgkantoor.
Het beste is uit eigen middelen het geld voor te schieten. Hopelijk is volgend jaar als het trekkingsrecht ingaat dit probleem uit de wereld. Lies
Lies Geplaatst: donderdag 07 Augustus 2014 14:17
Ik heb reeds gereageerd maar schetst mijn verbazing. Gisteren 6 juli kreeg ik voor het eerst in 12 jaar een tussentijdse verreking van de reeds betaalde eigenbijdrage van het zorgkantoor. Dus er is nog hoop. E.e.a. heeft misschien te maken met de overdracht volgend jaar naar de SVB (trekkingsrecht) Lies
Star Counseling Geplaatst: zaterdag 16 Augustus 2014 21:36
Ik heb dit jaar voor het eerst een oplossing voor dit eigenbijdrage probleem gevonden in overleg met het zorgkantoor. Onlangs heb ik ze per mail de gescande beschikking van het CAK en de reeds door mij betaalde facturen van het CAK gestuurd en nu is mijn eigen bijdrage door het Zorgkantoor op € 0 gesteld. Voor het eerst in jaren dat dit ineens mogelijk blijkt te zijn! Misschien niet bij ieder Zorgkantoor, maar in elk geval wel bij Agis/Achmea. Gewoon bellen en vragen of het mogelijk is om zelf de samenloopgegevens door te sturen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.