Log in op de Nationale Hulpgids

Wachtwoord vergeten
Nog geen lid? Klik dan hier om je aan te melden.
Starten als ZZP'er in de Zorg (PGB)
Plaats reactie   Plaats nieuw bericht     Forum homepagina » Administratie, verzekeringen en werk
Deel dit forum onderwerp via:
Auteur Bericht
Natalie_22

bekijk het profiel

Geplaatst: Ma Mei 07, 2012 16:02 Plaats reactie

Goedemiddag allemaal!

Ik ben op het moment bezig met een ondernemingsplan om te gaan starten als ZZP'er in de zorg (PGB). Kan iemand mij vertellen hoe groot de concurrentie is en wat de beste manier is om jezelf aan te bieden?

Alvast dank!

Groet,
Natalie
Urenregistratie en Facturatie voor Hulpen. Probeer Nu Gratis! » www.Factuurdesk.nl/Gratis
MostCare

bekijk het profiel

Geplaatst: Di Mei 08, 2012 19:08 Plaats reactie

Beste Natalie,

Het starten van een onderneming is eenvoudig. Ook in de zorg. Het succesvol maken van een onderneming is echter een heel ander punt.
Het vraagt veel van de zelfstandig hulpverlener om naast goed in haar vak te zijn ook erg ondernemend te zijn.

De concurrentie is op dit moment groot. Toch is er best ruimte voor iemand die weet hoe hij of zij zich kan onderscheiden en die voldoende mensen kent (of leert kennen) om aan klanten te komen om een heel redelijke boterham te verdienen.
Het is keihard werken, vooral in het begin om een goede basis op te bouwen.
Belangrijk is om goed voor te bereiden en niet al snel van start te willen. Eerst goed de omstandigheden in je eigen regio verkennen en welke mogelijkheden er zijn. Dan kijken wat je concurrentie doet en zorgen voor duidelijke presentatie, duidelijk verhaal en precies weten wat je wilt aanbieden aan de klant en veel oefenen, veel blijven ontwikkelen.
In het begin zul je echt wel al snel duizenden euro's kwijt zijn om jezelf in de markt te zetten.

Ik zie dat je geen werkervaring hebt in de zorg volgens je profiel. Het is wel heel erg belangrijk om echt werkervaring te hebben wil je als ondernemer succesvol worden in deze tijd.
Ik raad je daarom aan om eerst een tijd in loondienst te gaan werken en zo te leren hoe je kunt werken en wat belangrijk is in de begeleiding en verzorging van mensen die afhankelijk zijn van je zorg. Het zijn namelijk geen schroefjes of kastjes die je verkoopt waarbij het niet uitmaakt of er een scheef zit of dat je wat zaken vergeten bent. Mensen die zorg ontvangen zijn erg kwetsbaar en verdienen daarom geholpen te worden door mensen die weten wat ze moeten doen of die daarbij worden ondersteund om het te leren.

Daarvoor kun je je prima inschrijven bij uitzendbureaus om de tijd te overbruggen tot je ergens een tijdelijk of vast contract weet te bemachtigen, dan wel een opleiding in de verzorging/ begeleiding kunt starten (eventueel een combinatie leren en werken).

Heb je enkele jaren werkervaring, dan kun je alsnog de overstap maken naar ondernemen. Het is zeker leuk om te doen. Maar het heeft enorme valkuilen en is voor iemand zonder (relevante) werkervaring een heel lastige basis om een succesvolle onderneming op te bouwen.
Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Ondernemerscoach voor zorgondernemers.
Natalie_22

bekijk het profiel

Geplaatst: Di Mei 08, 2012 19:48 Plaats reactie

Beste Pim,

Hartelijk dank voor alle info! Ik heb in mijn prive ervaring opgedaan met het verzorgen van mijn oma die diverse hersenbloedingen heeft gehad. Mijn zorg zal daarom dus ook alleen bestaan uit persoonlijke verzorging, begeleiding individueel en huishoudelijke taken. Dit is natuurlijk heel breed en de doelgroepen zijn ook breed.

Ik dacht dat als ik begin als ZZP'er dat ik mijzelf in mijn eigen tijd en van mijn eigen tijd nog bij kan scholen voor verpleging. Werken en leren is voor mij geen optie aangezien ik dan een leerlingsalaris ontvang en mijzelf niet kan onderhouden. Ik ben op het moment wel aan het solliciteren voor vakantiekracht bij zorginstellingen en bij de thuiszorg for the time beeing. Maar het liefst start ik als ZZP'er zodat ik mijn eigen tijden in kan vullen. Ik heb namelijk geen gezin dus kan tevens s'nachts hulp bieden. En als ZZP'er bij de mensen thuis komen vind ik wat persoonlijker en kan dat beetje extra's geven en een band met de mensen opbouwen.

Bij de meeste instellingen wordt tevens naar ervaring en opleiding gevraagd dus het is ook erg moeilijk om binnen te komen. Voor persoonlijke verzorging en begeleiding individueel van budgethouders is namens de Zorgkantoren geen opleiding of ervaring vereist aangezien het tevens een familielid/bekende kan zijn.

Nogmaals dank voor je reactie!

Groet,
Natalie
Esther_356

bekijk het profiel

Geplaatst: Do Mei 10, 2012 18:08 Plaats reactie

Ik heb afgelopen vrijdag mijn plan tot in ieder geval september in de kast gelegd omdat het je onmogelijk wordt gemaakt door de zorgaanbieders die nu de PGB's ontvangen. Ik heb 5 zorgaanbieders gebeld te hebben voor een onderaan- nemerschap. Zij hebben allemaal iets waarom zij geen onderaannemerschap met je aan willen gaan: men zit tot julie aan zijn budgetplafond. Krijgt in september weer budget en wil dan wel kijken of er geld over is, of reserveren voor mij als ZoZer, of men doet gewoonweg niet aan onderaannemerschap, men is te blij dat er werk is voor eigen personeel. Of men stelt gewoonweg hoge eisen aan je functiecriteria.
Wil je wel voor jezelf dan blijft er nog een particulier (maar deze heeft geen baan meer of heeft het gewoonweg krap) over of budgethouders die nog PGB hebben en wisselen van ondersteuner.
MostCare

bekijk het profiel

Geplaatst: Za Mei 12, 2012 20:58 Plaats reactie

Beste Esther,

Welkom in de realiteit.
Op dit moment je kunnen laten inhuren aan instellingen die zelf te maken hebben met zeer strenge regelgeving waar de inspectie dit jaar maximaal inzet op handhaving, is echt een hele opgave. Er zijn er heel weinig die dat doen vanwege dat ze 100% verantwoordelijk blijven voor de geleverde kwaliteit.

Het is heel hard knokken om er te komen als je echt wilt. Dat is trouwens voor ondernemers op dit moment niet anders. Veel ondernemers zitten in financieel zwaar weer. Ik heb bijna dagelijks contact met ondernemers die het het zwaar hebben of die deurwaarder na deurwaarder langs zien komen.

En dat zijn nagenoeg allemaal ervaren rotten in het vak. Mensen met een zeer grote passie die uit liefde voor het vak maar wat graag 25 stappen extra zetten. Mensen die als het zo uitkomt zichzelf volledig wegcijferen, is mijn ervaring. Hoewel er ook genoeg tussen zitten die wel de grenzen goed weten te bewaken.
Het is een moeilijke tijd met veel onrust. Echte doorzetters en ondernemers met lef komen nu bovendrijven. Als je wilt, is er veel mogelijk. Het is aan jou om beslissingen te nemen. Het maakt het er niet makkelijker op om dan de juiste keuze te maken. Als je de keuze gemaakt hebt is het wel zaak dat je heel erg hard gaat werken om die keuze goed uit te laten pakken.
Als je er eens over wilt doorpraten, neem gerust eens contact op.

Beste Natalie,

Ervaring en opleiding zijn logischerwijs overal veel gevraagd. Elke plek wil graag de duizendpoot met 10 ervaringsjaren die net 18 word en nog volledig kneedbaar is in zijn werkhouding en manier van werken.

Feit blijft dat dit ook zo is bij PGB houders. Deze zijn kritisch en terecht. Niet allemaal en niet iedereen is daar even sterk in. Toch is het op niveau brengen van je kennis iets wat je eigenlijk zou moeten doen voordat je gaat werken in de zorg. Een lastig punt, dat realiseer ik me.

Een bedrijf opstarten is echter iets wat veel kost. Zowel qua inspanning, tijd als geld. Er zijn er maar enkele die met een computerprogramma als instagram binnen 1,5 jaar multi miljonair zijn. Die zijn daarbij ook nog volledig verslaafde programmeurs die dag en nacht niets anders doen dan met computers bezig zijn en die ver uitsteken boven de middelmaat wat inzet en doorzettingsvermogen betreft.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Esther_356

bekijk het profiel

Geplaatst: Di Mei 15, 2012 10:16 Plaats reactie

Ja lekker he! die realiteit!..........Ik zit toch wel met lekker thuis als werkzoekende, woon in Friesland, waar het werk al helemaal niet voor het oprapen ligt maar wil wel heel graag !!!! Je zou mij best kunnen scharen onder de doorzetters maar 0 + 0 blijft 0 he.... Ben nu weer gaan solliciteren op vacatures binnen de zorgorganisaties en houd vanaf de kade wel in de gaten hoe het schip weer begint te varen! Ondertussen ben ik begonnen met een opleiding en blijf gewoon lekker door roepen dat ik er nog steeds ben!
Urenregistratie en Facturatie voor Hulpen. Probeer Nu Gratis! » www.Factuurdesk.nl/Gratis
Bea_35

bekijk het profiel

Geplaatst: Do Jul 19, 2012 13:25 Plaats reactie

Er is een politieke partij die streeft naar een garantie-inkomen voor ZZP'ers. voor zover ik weet de enigste partij die dit doet.

Kijk voor informatie naar dit filmpje ... http://www.youtube.com/watch?v=uAQC_82mG70.

Dit zal veel noden bij ZZP'ers kunnen oplossen en rust en liefde geven weer in het werk. Iets om over na te denken bij de verkiezingen op 12 september.
Plaats reactie   Plaats nieuw bericht     Forum homepagina » Administratie, verzekeringen en werk
Pagina 1 van 1 Naar boven